Bron: www.bndestem.nl

 

2008: was een jaar van bouwen,

 maar ook van geluidsoverlast

 

 

 

 

RIJEN - In 2007 telt de vliegbasis duizend werknemers.

 

Dit aantal is verdubbeld naar circa 2000.

 

In 2013 werken ongeveer 2200 mensen op de vliegbasis.

 

De vliegbasis telt momenteel 21 Apaches, 17 Cougars, 11 Chinooks, 4 Alouettes.

 

Een deel hiervan is momenteel op missie in Afghanistan.

 

In 2013 komt een nieuw type helikopter naar Gilze-Rijen: de NH-90.

 

De vliegbasis krijgt acht exemplaren van dit type.

 

 

Het aantal klachten is fors toegenomen. Van 64 in 2007 naar 130 alleen in november 2008. Bij de toegangspoort houden soldaten de wacht. Een pasje en een strenge controle zijn noodzakelijk om binnen te komen. Een Chinook vliegt laag over. Een prachtig gezicht. Mannen hangen uit de helikopter. Het lage, brommende geluid is voelbaar in lijf en ledematen. Op de vliegbasis Gilze-Rijen is het afgelopen jaar veel veranderd. Voor circa 235 miljoen euro is er bijgebouwd. Van nieuwe hangars en tot aan een spiksplinternieuwe brandweerkazerne met alles erop en eraan. “Ja...,” zegt woordvoerder Robert de Jong bedachtzaam. “Ik denk dat we nu wel de meest luxe basis van Nederland hebben. Menigeen zal hier jaloers op zijn.”

 

 

 

image011

 

Ingang Vliegbasis Gilze-Rijen t.p.v. de Julianastraat

(Foto: Kees Wittenbols – 7 oktober 2008)

 

 

De bouwwoede op de vliegbasis heeft alles te maken met de oprichting van het Defensie Helikopter Commando (DHC). Sinds medio 2008 vallen alle helikopters van Defensie onder de verantwoordelijkheid van het DHC. Inmiddels hebben 53 helikopters Gilze-Rijen als thuisbasis. En dat is nog niet alles. In 2013 komen daar nog eens acht helikopters van het type NH-90 bij. In totaal telt de vliegbasis over vier jaar 67 helikopters. “Nieuwbouw is daarvoor noodzakelijk,” zegt De Jong. “Voor al deze helikopters zijn hangars nodig, maar ook ruimtes voor het plegen van onderhoud. De afgelopen tijd zijn er zo'n vijftien nieuwe panden gebouwd of nog in aanbouw.” De Jong leidt ons rond op de vliegbasis. Overal is bedrijvigheid. Werklieden bouwen. In een hangar plegen mensen onderhoud aan de vliegmachines. Bij de hangars voor Chinooks is juist een helikopter geland. Het volgende team maakt zich alweer gereed om het over te nemen. “Oefenen is noodzakelijk,” meldt de woordvoerder. “Onze jongens moeten alles tot in de kleinste details beheersen.” Ondanks de intensieve trainingen verloor Defensie het afgelopen jaar twee helikopters in Afghanistan. De nieuwe brandweerkazerne op het terrein oogt luxe en modern. Het oude gebouw steekt er armoedig tegen af. De buitenzijde is grijs. Binnen ruikt het nieuw. De brandweer zit slechts enkele weken in het pand. “Een hele vooruitgang,” vindt korporaal Michael van Oosterhout.

 

 

 

image027

 

Zicht op het vliegveld (vanuit de Rijksweg)

(Foto: Kees Wittenbols – 7 oktober 2008)

 

 

De meldkamer telt vele beeldschermen. Op een tv-scherm is nog net te zien dat een brandweerwagen uitrukt. Op de overige schermen is van alles af te lezen. Van temperatuur tot aan de plaats van de brandmelders. Van Oosterhout toont de technische vernuften. Van ieder gebouw op het terrein zijn plattegronden. “Zodra een brandmelder afgaat, kunnen wij zien in welke ruimte dit is. Indien nodig kunnen we op deze manier de brandweermannen de weg wijzen. Soms is dat handig, zeker nu er veel nieuw personeel op de basis rond loopt.” In de nieuwe brandweerkazerne zijn ook slaapkamers. De brandweer is 24 uur per dag paraat, geen overbodige luxe gezien het feit dat de ploeg circa achthonderd keer per jaar uitrukt. “Het uitrukken varieert van een brand tot aan een ongeval met beknelling, dat kan ook buiten de basis zijn.” In de garage van de kazerne staan de immense brandweervoertuigen. Ze steken in formaat sterk af tegen een reguliere brandweerwagen. “Deze wagens zijn specifiek bedoeld voor het blussen van vliegtuigbranden,” zegt de woordvoerder. “Er gaat 12.000 kuub water in. In twee minuten is dat al leeg.”

 

 

 

image033

 

Zicht op het vliegveld (vanuit de Langenbergseweg)

(Foto: Kees Wittenbols – 7 oktober 2008)

 

 

Op het terrein van de vliegbasis wordt nog veel gebouwd. “We zitten in de afrondende fase, maar klaar zijn we nog niet,” meldt woordvoerder De Jong. “De twee laatste bouwprojecten zijn nu in volle gang. Aan de kant van de rijksweg bouwen we nog een onderhoudsloods voor het wagenpark. Het laatste project is een nieuw hospitaal, een soort medisch centrum. Hier hebben we ook eigen ambulances staan.” Een Cougar met daaronder een Bambi-Bucket met water vliegt over. Boven de landingsbaan wordt de inhoud geloosd. “Het oefenen blijft,” zegt De Jong. “We beseffen dat we geluidsoverlast veroorzaken, maar we doen er alles aan om het zoveel mogelijk te beperken.”

 

 

Zie ook:

 

Rijen in beeld

Rondje vliegveld in beeld

 

 

 

3 januari 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN