Bron: www.bndestem.nl

 

Kees Zwart: 50 jaar grafisch ontwerper

 

 

BREDA / ULVENHOUT - Hij stichtte het eerste bureau voor grafisch ontwerp in het land.

 

 

Een halve eeuw geleden, in Breda. Kees Zwart, ontwerper en docent, was toen al vier jaar in Wassenaar bezig. Vanuit Brabant werd zijn bureau toonaangevend in de nog jonge wereld van het grafisch ontwerp. Deze week viert de Hagenaar, die aan Breda bleef hangen, met zijn bureau Kees Zwart BNO in Ulvenhout zijn jubileum. Waar het hoort, in het Bredase Graphic Design Museum/de Beyerd. Met een feest en een bescheiden tentoonstelling van zijn werk. Kees Zwart (77) werkt nog steeds, bijna elke dag, mee op zijn bureau. Samen met onder anderen zijn zoon Pepijn en dochter Pirette.

 

“Ik kwam naar Breda op uitnodiging, als docent aan de Academie Sint Joost. Ik was amper ouder dan de studenten daar. Het was toen een nieuw vak, het was de start van de opleiding grafische vormgeving hier.” “Ik had al wat naam gemaakt en wat prijzen gewonnen. Zelf had ik mijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Dat heette destijds nog “reclame ontwerpen.” Mijn echte leermeesters waren vooral Gerard Kiljan, Paul Schuitema en Paul Citroen.” Kijk op zijn speciale jubileum-website (www.blacktothefuture.nl) en het wordt een feest van herkenning. Want Kees Zwart en de zijnen - én zijn even kunstzinnige kinderen - zetten niet alleen Breda in alle opzichten vaak op de kaart, maar ‘kleurden ook het straatbeeld van Nederland,’ aldus een kennis uit de ontwerpbranche. Zijn lijst met opdrachtgevers in die vijftig jaar is ellenlang. Een keuze daaruit: het Eru Goudkuipje (smeerkaas). Reclamecampagnes en verpakkingen voor Philips, frisdrankengigant Vrumona, melkfabrieken Sterovita in Amsterdam en De Sierkan in Den Haag, Melkunie, Ahoy Rotterdam. In West-Brabant hielp hij de gemeente Breda een aantal keren aan een nieuw gezicht (zoals het huidige, op basis van de drie Andreaskruisen en “Stad met Karakter”), de gemeentes Oudenbosch en Oosterhout. Hij maakte (met zijn zoon Pepijn) de affiches en vlaggen voor het Breda Jazz Festival en creëerde veel gezichtsbepalende ontwerpen voor Vandra Golfkarton Oosterhout, Brabants Nieuwsblad, drukkerij Van Poll Suykerbuyk Roosendaal en meubelfabriek Montis.

 

Zijn Bredase lijst vult makkelijk een halve pagina. Met de vele fabrieken van naam die de stad een halve eeuw geleden nog herbergde als opdrachtgevers, had Kees Zwart een vliegende start. Zoals de Machinefabriek Breda (Backer & Rueb), Electron, HKU (Kunstzijde Unie), Kwatta, Faam, Drie Hoefijzers, NAC, De Stem en de Suikerunie in willekeurige opsomming. Hij won internationale prijzen en zijn jubileumboek voor Van Poll Suykerbuyk in Roosendaal is opgenomen in de collectie van het Museum of Modern Art (MoMA) in New York. Kees Zwart vestigde zich in 1958 in Breda. “Ik voelde me hier in het zuiden thuis, zo dichtbij steden als Antwerpen en Brussel, die me trokken. De zuidelijke mentaliteit lag me wel.” We praten tussen de eeuwenoude balken van de vroegere boerderij die bij zijn landgoed hoort. In 1972 kocht hij het landgoed Luchtenburg onder Ulvenhout, aan de zuidkant van de A58. Landhuis, boerderij, enorme Vlaamse schuur, bos en landerijen, de oudste delen stammen uit 1518. Hij liet alles restaureren en vestigde zijn bureau in 1998 in de voormalige boerderij. Daarvoor huisde hij in het voormalige raadhuis van Ginneken. Heel lang had hij zijn werkruimtes in de buurt van de Haven.

 

Jack van Poll, drukker waar Zwart veel voor werkte: “In de Rozemarijnstraat zat een stelletje ongeregeld dat zich op een originele manier te pletter werkte. Een uniek bureau, dat toen al op hoog niveau presteerde. Kees en zijn medewerkers waren in die tijd baanbrekend en daardoor toonaangevend binnen de Nederlandse ontwerpwereld.” Op zijn grote werktafel geen computer. “Ik ben daar wel mee gaan werken hoor, maar niet zoals de jongens nu. Ik heb er als docent wel voor gevochten dat er goede computers kwamen. Het ontwerpen - met het potloodje - zoals wij vroeger deden, is veel minder geworden, jammer. Vroeger stond je naast drukker Willem bij de pers, tot de kleur in het drukwerk goed was. Het voordeel van de computer is wel dat je direct de variatie kan laten zien en een afdruk kan maken.” Hij is in die halve eeuw geen Bredanaar geworden, zegt hij. “Ik ben beschouwer gebleven. De plek is fantastisch, de stad is leuk. Een stad met karakter. Maar mijn roots liggen in Den Haag en daar ga ik naar de Koninklijke Schouwburg en De Appel.”

 

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Aanvullend artikel:

Kees Zwart geridderd

 

Zaterdag 13 december 2008

 

 

BREDA - Grafisch ontwerper Kees Zwart uit Ulvenhout AC is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de onderscheiding gistermiddag uit handen van burgemeester Harrie Nuijten tijdens een bijeenkomst in het Bredase Graphic Design Museum De Beyerd. Zwart vestigde zich vijftig jaar geleden met zijn bureau in Breda, waar hij ook les ging geven aan de Academie voor Kunst en Vormgeving Sint Joost. Hij doceerde ook aan de faculteit Kunsten en Architectuur in Rotterdam. Naast verdiensten vanuit dat beroep heeft Zwart zich ingezet voor de protestantse gemeente Ginneken en heeft hij ook veel tijd en energie gestoken in het restaureren van diverse monumenten.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

 

Zie ook:

 

Ulvenhout in beeld

 

 

10 december 2008

 

 

Nagekomen bericht:

(22 oktober 2016)

Kees Zwart overleden

http://www.mensenlinq.nl/mensenlinq/overlijdenzw/site/advertentie/detail?pid=6974991&titelid=5229902

 

 

 

Home

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN