image005

 

“Ik wil hem alleen voor internetprijs”

 

 

klant

 

Een klant krijgt uitleg in een fotowinkel over een aan te schaffen camera.

 

 

Toen Remco Verwaaijen een maand of drie geleden een

videocamera kocht, ging hij niet over één nacht ijs.

 

 

Meerdere elektronicawinkels liep hij af om informatie in te winnen en een indruk te krijgen van de prijs van de Canon die hij op het oog had. Het was de eerste stap in zijn zoektocht naar de beste camera. “Vervolgens wil je weten waar die het goedkoopst is.”

 

Op prijsvergelijkingssites zette Verwaaijen zijn zoektocht voort. Gewapend met de laagste prijs stapte hij MediaMarkt binnen, waar de camera twee tientjes duurder was. “De verkoper ging gelijk met me meekijken op internet,” zegt Verwaaijen enigszins verbaasd. Hij ging de deur uit met exact 22 euro aan extra's: een tas, een batterij en een cassette. Klanten zoals Verwaaijen vergallen het werkplezier van veel winkeliers, zegt Eus Peters van de Nationale Winkelraad. “We krijgen veel telefoontjes van ondernemers die stoom afblazen: mensen komen met een briefje in de hand binnen en zeggen “voor die prijs of niet.” Volgens Peters gaat het er vaak onfatsoenlijk aan toe. “De klant is koning, maar weet zich niet te gedragen.” Geert Scheepers van elektronicaketen Dynabite ziet ze langskomen. “Als het verschil een tientje is, dan geven we die korting. Is het 100 euro, dan koopt hij maar op internet.”

 

Volgens Scheepers zet internet de prijzen in winkels onder druk. “Dat gaat ten koste van de zelfstandige winkeliers die hun marges zien slinken. Ik ben blij dat ik geen eigen winkel heb.” De speciaalzaak wordt alleen nog platgelopen voor advies. Weet de consument eenmaal wat hij wil, dan begint hij zijn zoektocht naar de laagste prijs. Daarom zouden sommige detaillisten het liefst geld vragen voor hun advies. Ondernemer Jacques van Berge Henegouwen moet daar helemaal niets van hebben. De eigenaar van een audiospeciaalzaak in Leiden ziet meer in de ‘presentatietoeslag’ die sommige grote fabrikanten de winkelier gunnen. Fabrikanten zoeken enkele speciaalzaken uit die de nieuwste producten of artikelen uit het duurdere segment mogen verkopen. Die zijn dan niet via internet of prijsvechters te krijgen.

 

Van Berge Henegouwen is niet bang voor de groeiende populariteit van internetwinkels en prijsvechters. Zijn negentigjarige speciaalzaak zal niet zo snel over de kop gaan. De speciaalzaken hebben de grote klap een paar jaar geleden al gehad, meent de winkelier. Van Berge Henegouwen profiteert juist van de concurrentie. “Klanten kopen bij Dixons hiernaast een fotocamera, maar bij mij de accessoires als kabeltjes en fototas. En dat is goeie handel, daar zit veel meer winst op.” Ondanks de concurrentie van internet en de komst van reuzen als MediaMarkt, leggen winkels niet massaal het loodje. Maar een verschuiving vindt wel plaats, merkt Peters van de Winkelraad op. “Nu beginnen startende ondernemers vaak een nichewinkel, bijvoorbeeld een kledingzaak met maar één merk, zoals Street One doet met franchisers.”

 

“Alleen wie specialiseert, kan in de toekomst een goede boterham verdienen,” zegt Phil Kleingeld. Hij traint verkopers en schreef een boek over service in winkels. “Kijk maar naar de herenmode. De klant wil goed geadviseerd worden en heeft daar best geld voor over.” Kleingeld voorziet zware tijden voor winkelketens met veel wisselend of jong personeel. “Die winkels jagen de klant naar internet. Want de service in de gemiddelde Nederlandse winkel is slecht en ook slechter dan vroeger. De klantvriendelijkheid, maar ook de productkennis is bedroevend.” Hij merkte dat onlangs nog. “Zaterdag was ik bij Dixons voor een voicerecorder. Maar ik wist er meer van dan de – oudere – man achter de balie. Toen heb ik de informatie 's avonds op internet opgezocht en het apparaat meteen ook maar besteld.”

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

12 juni 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN