Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/6239754/Ruiten-sneuvelen-bij-de-vleet.ece

 

Autoruiten sneuvelen aan de lopende band

 

 

kapotte_autoruit

 

 

Weer komt er een auto de garage binnen rijden met een ster in de ruit. “Ik reed op de weg en ineens, pats,” zegt de eigenaar en hij knipt met zijn vingers. Met zo’n zestien klanten zit de wachtkamer van het schadebedrijf overvol. De autoruiten hebben het zwaar te verduren met het winterweer. Autotaalglas repareert dagelijks zo’n duizend autoruiten. Dat is een kwart meer dan vorig jaar. Concurrent en marktleider Carglass ziet zelfs een stijging van 30 procent. Om de hausse aan schadegevallen te kunnen verwerken, heeft het concern personeel uit zijn vestigingen in het buitenland naar Nederland gehaald. “Normaal werken hier zes mensen,” zegt Frank Stolk, manager van het filiaal in Leiden. “Nu heb ik er vijftien aan het werk, waaronder twee Duitsers.” Een van die Duitsers is Frank Wollnitz, die normaal in zijn vaderland ruiten repareert. Hij verblijft een week in Nederland. “Waarom het hier drukker is dan in Duitsland? Ik weet het niet. Misschien door de autoverzekering in Nederland. Het is in ieder geval niet door het slechte wegdek, want in Duitsland zijn de wegen veel slechter.”

 

Vooral zoab is kwetsbaar voor het winterweer. “Dat asfalt bestaat voor 20 procent uit lucht en 80 procent steentjes,” zegt Evert de Jong van VBW Asfalt, de branchevereniging van asfaltbedrijven. “Door de wisseling van dooi en vorstperiode kunnen steentjes los gaan zitten. Die spatten op.” Zo’n 190 kilometer Rijkswegen is aan nieuw asfalt toe door het winterse weer. “Dat is 70 procent van de oppervlakte die vorig jaar hersteld moest worden door vorstschade,” aldus Mark van der Vusse van Rijkswaterstaat. “Dat zegt trouwens niets over de kosten. Als de schade per oppervlak groter is, dan kunnen de reparatiekosten dit jaar hoger zijn dan vorig jaar.”

 

 

 

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/1%20Richtlijnen%20voor%20vorstschade%20aan%20asfalt%202_tcm174-277486.jpg

 

 

Vorig jaar kostte herstel van rijkswegen door winterschade dertig miljoen euro. Dit jaar is de balans nog niet opgemaakt, maar volgens Rijkswaterstaat zal het aanzienlijk zijn. Ook veel gemeenten en provincies moeten in de buidel tasten om straten en wegen weer op orde te brengen. In Friesland is geld gereserveerd voor vorstschade, maar de provincie betwijfelt of het genoeg is om alle gaten in de wegen te herstellen. Groningen rekent op een extra kostenpost van zo’n 450.000 euro. Vorig jaar moesten overheden ook al tientallen miljoenen euro’s in nieuw wegdek steken door het winterweer. Daarmee worden de winters van 2009 en 2010 als extreem ervaren. Van der Vusse: “Vorig jaar hebben we alleen een heel korte periode met strenge vorst gehad. Nu hebben we een lange periode met matige vorst. Door de ervaring van vorig jaar hebben we een potje voor vorstschade. Ik weet niet precies hoeveel en of dat genoeg is. Waarschijnlijk moet er ook geld uit de reguliere onderhoudspot bij.”

 

Inmiddels beginnen verzekeraars een duidelijk beeld te krijgen van wat de koude winter heeft aangericht. Autoverzekeraars hebben in januari 230 miljoen euro uitgekeerd aan schade. Dat is twintig miljoen euro meer dan gemiddeld per maand. De verzekeraars verwachten dat zij deze winter 35 tot 40 miljoen euro extra aan schade moeten betalen. Automobilisten die schade oplopen door slecht wegdek of opspringend asfalt, kunnen de overheid aansprakelijk stellen. Tot nu toe hebben vierhonderd automobilisten een schadeclaim ingediend bij Rijkswaterstaat. “Vorig jaar waren dat er negenhonderd,” weet Van der Vusse. De asfaltindustrie en wegwerkers weten nauwelijks te profiteren van de extra werkzaamheden. De Jong, vertegenwoordiger van de asfaltbedrijven: “We zetten jaarlijks negen tot tien miljoen ton asfalt per jaar af. Nu is dat zo’n 10.000 tot 20.000 ton aan herstelwerkzaamheden, zelfs iets minder dan vorig jaar. Dat stelt niks voor.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Automobilist kan zelf ook veel doen

 

Autoruitschade is vaak te voorkomen. Autoruiten werken bij groot verschil tussen warmte en kou. Bij vorst is het daarom raadzaam om de kachel van de auto niet te hoog te zetten, omdat dan het temperatuurverschil tussen de binnen- en buitenkant van de ruit te groot wordt. Een klein sterretje in de voorruit kan dan makkelijk doorscheuren. Hetzelfde geldt overigens bij warm weer en de airco.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

 

13 februari 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN