logo (4)

 

Belgendag zorgt voor ‘heksenketel’

in de winkels

 

 

pellis kalmthout

 

 

De familie Pellis uit Kalmthout shopt in Roosendaal, want in België zijn de winkels dicht.

 

 

Omdat België gisteren een extra vrije dag had en de winkels dicht waren,

voorspelde de Raad Nederlandse Detailhandel een invasie

 van 250.000 winkelende Belgen in Zuid-Nederland.

 

 

De Raad rekende uit dat die kwart miljoen zuiderburen zo'n 25 miljoen euro zouden besteden. Het is al langer bekend dat veel Belgen naar Nederlandse supermarkten komen, omdat de dagelijkse boodschappen daar doorgaans goedkoper zijn dan in België zelf. John Bodar, voorzitter van de Ondernemersvereniging Binnenstad Breda, heeft eigenlijk geen tijd om aan de telefoon te komen. Er staan vijftig klanten te wachten in zijn luxe winkel in tabak, koffie en thee in het Bredase centrum. Een vluggertje dan maar. Ja, het is vreselijk druk en niet alleen bij hem, maar in de hele binnenstad. En ja, die drukte wordt voor een groot deel veroorzaakt door een enorme toestroom van zuiderburen. “Een gekkenhuis, met ontzettend veel Belgische klanten. Zeker dertig procent van de mensen komt vandaag uit België.”

 

Het was gisteren Belgendag in Zuid-Nederland. Normaal is dat op 1 mei, de Dag van de Arbeid, wanneer in België alles gesloten en iedereen vrij is. Nu 1 mei deze keer samenviel met Hemelvaart en de Belgen gisteren een vrije ‘brugdag’ hadden, werd 2 mei de dag van de grote kopersinvasie. In Breda was het helemaal een heksenketel, want daar is het toch al extra druk vanwege het jazzfestival. Maar ook bij outletcenter Rosada in Roosendaal gaat Belgendag niet onopgemerkt voorbij. “Het parkeerterrein staat vol en daar zitten heel veel rood-witte kentekens bij. De winkels draaien op volle toeren,” constateert marketingmanager Giovanni Verhaert tevreden. Normaal, zegt hij, komt zo'n twintig procent van de Rosada-klanten uit België. “Ik schat dat we vandaag zeker op ruim dertig procent zitten.” Hij verwacht dat een aantal winkels van Rosada wel anderhalf keer zo veel omzet draait dan op een normale vrijdag. Want de bezoekers uit België zijn doorgaans uitstekende klanten. “Belgen komen echt om te kopen, niet om te kijken. Ze gaan vooral voor de grote merken: Nike, Riverwoods, Kelvin Klein, sieraden en schoenen van Otazu. Die zaken beleven een heel goede dag.” In de ‘Beste Binnenstad van Nederland,’ die van Bergen op Zoom, gaan de zaken ook uitstekend. “We worden niet overgeslagen. Er zit een duidelijke groei in de opkomst op Belgendagen,” zegt Guido Kools, winkelier in jeans en secretaris van ondernemersvereniging VOS-Vierkantje. “Misschien komt dat door onze bourgondische inslag: Belgen voelen zich in Bergen wellicht meer thuis dan in andere steden in Zuid-west-Nederland.” Het feit dat de overkoepelende Bergse ondernemersclub doelbewust adverteert in weekkranten in Antwerpen-Noord, draagt er zeker ook aan bij. “Daar vandaan ben je ten slotte nog sneller in Bergen dan in het centrum van Antwerpen.”

 

In één opzicht zit het de winkelbedrijven niet mee: heel veel medewerkers zijn op voorjaarsvakantie. “We staan vandaag met z'n zessen in de zaak. Dat hadden er minstens negen moeten zijn, maar ik kon niet meer mensen krijgen,” zegt Peggy van Vucht van Hoogenbosch Schoenen in Breda gejaagd. “En nu moet ik echt verder, want het is hier razenddruk.”

 

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

3 mei 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN