Bron: www.bndestem.nl

 

Eindelijk vaart in bouw station van Oudenbosch

 

 

Achttien jaar was de modelspoorgroep Oudenbosch met van alles bezig,

behalve met waar ze voor was opgericht:

het in miniatuur bouwen van het station Oudenbosch en omgeving in de jaren 1930-1950.

 

 

 

image062

 

NS-station – Oudenbosch – uit 1854

(Foto: Kees Wittenbols – 25 augustus 2008)

 

 

Voorzitter Hans Hilleström hield de leden voor dat er keuzes gemaakt moesten worden. “Eind volgend jaar moet de baan ‘Oudenbosch’ tentoonstellingsrijp zijn,” zegt Hilleström, die volgens secretaris Sjoerd Huurdeman ‘groot gelijk’ heeft met zijn opstelling. “Het stoorde ons dat het station steeds moest wachten. Het werd een blok aan ons been. Nu moeten andere dingen wachten, zoals het digitaliseren van alles. We werken gewoon analoog door, al zien we de voordelen van dat digitale ook wel.” Huurdeman noemt een keur aan geluidjes die een locomotief digitaal kan laten horen: remgeluiden, kolen scheppen, de startende dieselmotor, meerdere types fluiten en de claxon. Zaterdag hield de modelspoorgroep Oudenbosch open dag. Op de zolder van basisschool De Schakel aan de St. Annastraat in Oudenbosch staat de grote baan opgesteld. “Je ziet het niet maar er is veel werk gestopt in de techniek. De treinen moesten rijden,” zegt Huurdeman, die onmiddellijk toegeeft dat er ook heel veel tijd is gestoken in andere (delen van) banen die mee naar tentoonstellingen gingen.

 

 

 

image064

 

Bernaertsstraat 19 – Oudenbosch

(Foto: Kees Wittenbols – 25 augustus 2008)

 

 

Sinds de neuzen van de ruim dertig clubmensen dezelfde kant op wijzen, namelijk richting het station Oudenbosch, is er al een en ander klaar. Het stationsgebouw zelf bijvoorbeeld, maar ook de Witte Villa, aan de andere kant van het spoor en de goederenloods en het toiletgebouw naast het station. De baanwachterswoningen zijn ver klaar, daarna wordt begonnen aan hotel Tivoli op de hoek van de Sint Bernaertsstraat en de Stationstraat en een tiental andere panden, aan de Sint Bernaertsstraat en de Bosschendijk. “Verder dan het gebied rond het station gaan we niet. We zijn een treinenclub, geen maquetteclub,” zegt Huurdeman. Andere modelspoorgroepen gaan wel verder, zoals die in Zevenbergen. Daar wordt het gehele centrum inclusief suikerfabriek nagemaakt. De Oudenbossche groep heeft het werk verdeeld over drie bouwgroepen: een voor de gebouwen, een voor het landschap en een voor de techniek. Huurdeman is helemaal thuis in de bouwgroep van de gebouwen: “Ik reis graag per trein, om de verschillende stations te kunnen zien. Weet je dat er maar één station hetzelfde is als dat van Oudenbosch: dat in Zevenbergen, ze zijn identiek aan elkaar. Het station Oudenbosch is na Valkenburg het oudste in Nederland, uit 1854.  Valkenburg is een jaar ouder en Zevenbergen een jaar jonger.” Net als Huurdeman verkiest Hillerström de treinreis boven de auto. Zeker in treinland Zwitserland. “Dan kan ik een hele dag in het station van Luzern zitten om de verschillende treinen te zien komen en gaan.”

 

 

 

image024

 

NS-station van Zevenbergen – uit 1855 

(Foto: Kees Wittenbols – december 2006)

 

 

Om de panden in Oudenbosch in miniatuur na te maken, zijn de clubleden het regionaal archief ingedoken. “Om tekeningen en oude foto's op te zoeken. Die zijn er vanaf 1900. Gelukkig vonden we van hotel Tivoli een oude tekening bij de aanvraag van een veranda. Dan kunnen we het precies nabouwen.” Behalve het bouwen van de baan, heeft de modelspoorgroep nóg een uitdaging: het behoud van de clubruimte. Huurdeman: “Als deze school verdwijnt voor een brede school, hoop ik dat wij kunnen blijven.”

 

 

 

Zie ook:

 

Oudenbosch in beeld

 

 

 

29 december 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count