Peutax:

“Breda is geen Amsterdam”

 

image002

 

Directeur Hans Santbergen van het Bredase taxibedrijf Peutax baalt van het telefoontje.

 

 

“Gebeurt er iets vervelends in de Randstad, worden wij weer gebeld,” zegt hij. Santbergen vindt het in- en intriest wat er in Amsterdam is gebeurd. Het incident waarbij een taxichauffeur op het Leidseplein een potentiële klant doodsloeg, straalt volgens hem af op de gehele taxiwereld. “Maar laten wij wel wezen: Breda is gelukkig geen Amsterdam. In 2008 hadden wij 600.000 ritten en op dat totaal telden wij slechts 22 incidentjes. En dan heb je het in de meeste gevallen over het trappen van een deuk in de motorkap of zo.”

 

Elke rasechte Bredanaar kent het ruim 75 jaar oude bedrijf Peutax. In 1933 begon het met twee auto’s, een jaar later waren dat er al twintig en nu zijn het er 170. Peutax geldt als een gerenommeerd, kwalitatief hoogwaardig taxibedrijf dat ritten verzorgt in heel West-Brabant en Tholen. Er werken bij Peutax 290 mensen in vaste dienst. Peutax groeit ondanks de toenemende concurrentie. Sinds de markt voor taxi’s in 2000 werd geliberaliseerd, rukken de vrije jongens op in het wereldje. “Ga maar eens een kijkje nemen bij het station in Breda. Je ziet er mensen van allerlei pluimage die zich op de particuliere markt hebben gestort. Vooral in het weekeinde en bij speciale gelegenheden, zoals het jazzfestival, zie je ze in het straatbeeld verschijnen. Van heinde en ver komen ze dan. Niet alleen vanuit de omliggende dorpen, maar ook uit Groningen hoor. Uiteraard voelen wij die concurrentie wel.” Tot zware geweldsincidenten zoals in Amsterdam heeft de liberalisering in Breda niet geleid. In Tilburg staan chauffeurs van de lang bestaande taxibedrijven en de zogenoemde pachtrijders elkaar volgens de directeur van een lokaal bedrijf wel naar het leven. En ook in Eindhoven zou lang niet alles koek en ei zijn.

 

Santbergen: “Maar de echte problemen doen zich eigenlijk alleen voor in de vier grote steden. Wat dat betreft is zo’n incident in Amsterdam echt heel vervelend voor ons.” Santbergen zegt verder dat de particuliere markt voor Peutax steeds minder interessant is geworden. “We hebben door de concurrentie terrein verloren. Dat wij groeien heeft vooral te maken met de megacontracten die we afsluiten en waarvoor allerlei strenge eisen gelden. Zo verzorgen wij het zittend ziekenvervoer in West-Brabant en laatst is daar ook de deeltaxi bijgekomen,” adus Santbergen.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

“Hufter met diploma” helpt niet

 

 

In zijn woonplaats Boxmeer hoeft Emile Roemer niet bang te zijn dat hij door een taxichauffeur in elkaar wordt geslagen. “Ik mag al blij zijn als ik überhaupt een taxi krijg,” zegt het SP-Kamerlid. Toch maakt hij zich al ruim twee jaar druk over wat hij “de verziekte taxiwereld” noemt. Roemer deed uitgebreid onderzoek in diverse steden en concludeerde in 2007 dat gemeenten de mogelijkheid moeten krijgen vrije rijders te weren. Hij werd weggehoond. Twee jaar later gaat staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer dat plan alsnog uitvoeren. Roemer vindt dat prettig en pijnlijk tegelijk. “Want er moest dus wel eerst iemand voor worden doodgeslagen.” Hij doelt op de man die zondagavond op het Leidseplein in Amsterdam door een taxichauffeur zodanig werd mishandeld, dat hij overleed. Maar niet alleen de hoofdstad lijdt onder het gajes in de taxiwereld. De meeste grote steden en zeker ook Schiphol zijn plekken waar het geregeld ‘oorlog’ is.

 

Zo staan in Tilburg chauffeurs van gerenommeerde taxibedrijven en vrije rijders elkaar naar het leven, vertelt directeur Max Schollen van Stationtaxi en woordvoerder van de traditionele rijders. Hij zegt dat chauffeurs van bedrijven worden weggepest, bedreigd of klemgereden en dat klanten zelfs uit de taxi worden getrokken. De ‘wilde rijders’ frauderen volgens hem ook met vergunningen en tarieven. Uit een onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat van 1997 tot en met 2007 één op de vier chauffeurs in aanraking is geweest met justitie. Net geen zeven procent van de bijna 49.000 geregistreerde rijders is in die tien jaar veroordeeld voor een misdrijf. Een groot deel daarvan betrof mishandeling. Bijna de helft van de delicten wordt gepleegd door chauffeurs tussen de 29 en 33 jaar. Het ministerie concludeerde dat honderden chauffeurs niet in een taxi horen, gezien de ernst van de door hen gepleegde delicten.

 

Sinds de liberalisering in 2000 zijn de problemen fors toegenomen, omdat vanaf dat moment iedereen die dat wil taxi mag rijden. Daardoor zijn er veel vrije rijders bijgekomen, veelal van Marokkaanse en Turkse afkomst, met een concentratie rond Schiphol en de grote steden. Daar komt bij dat voor de eerste twee kilometer overal hetzelfde betaald moet worden: 7,50 euro. In drukke gebieden moet de chauffeur zich geregeld door opstoppingen en files werken en dan is hij soms wel ruim een uur onderweg voor die paar euro. Met als gevolg dat zelfstandige chauffeurs heel vaak korte ritten weigeren. “Dat is één van de drie belangrijkste klachten,” weet Hubert Andela, secretaris van Koninklijk Nederlands Vervoer Taxi (KNV Taxi). De andere twee zijn omrijden en ‘onfatsoenlijke bejegening’ van de klant.

 

In Londen hebben ze dat probleem voor een belangrijk deel opgelost door een opleiding van twee jaar verplicht te stellen. De chauffeur leert zich dan als gentleman te gedragen tegenover de klant, maar het belangrijkste van die opleiding is dat hij het hele stratenstelsel uit het hoofd leert. Rotterdam gaat binnenkort ook iets dergelijks proberen. Nieuwkomers krijgen een opleiding op mbo2-niveau. Ze worden onder meer getoetst op route- en stadskennis, sociale vaardigheden, klantvriendelijkheid en een representatieve uitstraling. De huidige chauffeurs worden ook getoetst, maar hoeven geen opleiding te volgen, omdat ze al veel praktijkervaring hebben. Chauffeurs die hun diploma hebben gehaald, krijgen privileges: ze mogen gebruikmaken van busbanen en taxistandplaatsen. Andela vreest dat een diploma weinig helpt. “Dan heb je gediplomeerde hufters.”

 

Hij vindt het belangrijker dat gemeenten de chauffeurs verplichten zich aan te sluiten bij een centrale, zoals staatssecretaris Huizinga deze week zal besluiten. “Dan krijg je het marktmechanisme dat slechte chauffeurs klanten verliezen. De rijders zullen elkaar dan ook goed in de gaten houden, denkt Andela, omdat slecht gedrag van één collega de goede naam van de hele groep in gevaar brengt.

 

 

 

 

7 juli 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN