Bron: BN-DeStem

 

Consument steeds goedgeloviger

 

telefoon-1

 

 

Ondanks het dampende bord zuurkool op tafel neemt mevrouw Dirksen toch maar de rinkelende telefoon op. Aan de andere kant van de lijn spreekt een gemoedelijke stem: of mevrouw interesse heeft in tijdschriftabonnement, spotgoedkoop. “U bent speciaal geselecteerd en zou wel gek zijn als u dit product laat liggen.” Dirksen, ietwat van haar stuk gebracht, denkt niet na en hapt toe.

 

Stop, zegt de Consumentenautoriteit. “Let altijd goed op,” stelt Saskia Bierling van de toezichthoudende instantie. Want de kans bestaat dat goedgelovige consumenten worden opgelicht en vele euro's verliezen. Kijk naar de verlokkingen van zogeheten vakantieclubs, is te lezen in een gisteren verschenen rapport van de autoriteit. Mensen worden verleid met flinke kortingen op fantastische vakanties. Of de club stelt: koop uw aandeel in dit prachtige vakantie-resort en krijg een reis gratis. Vaak vallen de beloofde voordeeltjes echter vies tegen. Maar net als de fictieve mevrouw Dirksen zijn Nederlanders niet continu kritisch, ook al weten ze dat er oplichters rondlopen, stelt hoogleraar consumentenpsychologie Ad Pruyn van de Universiteit Twente. Vaak lijkt de deal er één uit duizenden: goedkoop en geloofwaardig. Of het telefoontje komt op een ongelegen moment waardoor de consument afgeleid is.

 

Volgens de Consumentenautoriteit wisten telefonisch verkopers met misleiding en een agressieve verkoopstijl dit jaar meer dan 120.000 mensen een loer te draaien ter waarde van 98 miljoen euro. Bij de malafide vakantieclubs ligt het aantal slachtoffers weliswaar stukken lager (ruim twintigduizend), daarentegen staat het totale financiële verlies van 183 miljoen euro met stip op nummer één in de schadelijst van elf onderzochte dubieuze handelspraktijken. Consumenten zijn met een paar trucs vrij simpel te beïnvloeden, legt hoogleraar Pruyn uit. Hij noemt de uitputtingsstrategie: stel een potentiële klant eerst enkele vragen waar hij over na moet denken, maar vermijdt de vraag waar alles om draait. “Het lijkt raar, maar na die vragen is iemand geestelijk gezien enigszins vermoeid. Stel dan pas de verkoopvraag en de kans is anderhalf keer groter dat een consument toegeeft,” legt Pruyn uit. Ruim twee miljoen consumenten werden het afgelopen jaar slachtoffer van oneerlijke handel. De schade bedraagt 579 miljoen euro, aldus een onderzoek in opdracht van de Consumentenautoriteit. Deze toezichthoudende instantie, die onder het ministerie van Economische Zaken valt, gaat overtreders harder aanpakken en consumenten beter voorlichten. Het totale schadebedrag is vermoedelijk veel hoger, omdat niet alle oneerlijke handelspraktijken zijn bekeken. De Consumentenbond is geschokt. “Oneerlijke handel heeft grote invloed en versterkt het gevoel van onrecht. De Consumentenautoriteit moet nu gaan handhaven,” stelt directeur Felix Cohen.

 

Oplichters hebben niet een bepaalde bevolkingsgroep in het vizier, concluderen de onderzoekers. De algemene indruk dat bijvoorbeeld ouderen vaker slachtoffer zijn, blijkt niet correct. Iedereen van achttien tot 88 jaar kan het slachtoffer worden. Wel is er een groep ‘chronische slachtoffers’ die jaarlijks vier keer of meer de dupe werd van een oplichtingspraktijk. Dit zijn vooral mensen met een lager inkomen, meldt het rapport. Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) vindt dat mensen misstanden te weinig melden: “Alleen op basis van klachten op site www.consuwijzer.nl kunnen overtreders echt worden aangepakt.” Met de nieuwe Wet oneerlijke handelspraktijken kan de toezichtouder naast dwangsommen ook hoge boetes geven. Mooi, reageert Cohen van de Consumentenbond. “De volgende stap is dat organisaties zoals de Consumentenbond collectief de schade kunnen verhalen namens de gedupeerden. Nu mag dat niet.” Bij oplichting is het belangrijk met wie je te maken hebt. De aardige stem van een telefoniste of de knappe verkoopster voor de deur kan consumenten week maken. “Wees daarom zuinig met zomaar ja tegen iets zeggen of een handtekening zetten,” adviseert Bierling van de Consumentenautoriteit. “Ook al wordt verteld dat het zonder verplichtingen is. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Euro’s in rook opgegaan

 

De Consumentenautoriteit onderzocht elf vormen van oplichting.

 

 

De autoriteit had vooral interesse in veel voorkomende vormen van oplichting waaronder zogenaamde gratis producten, misleidende reclames, agressieve telefonische verkoop, piramideconstructies en malafide vakantieclubs. Twee op de drie Nederlanders vanaf 18 jaar zijn voor minimaal een van deze praktijken benaderd.

 

De top-5 van de gemiddelde schadebedragen in euro’s per individuele oplichtingzaak:

 

1. Vakantieclubs: 1.084

 

2. Piramideconstructies: 656

 

3. Busreisjes met verkoopdemonstraties: 296

 

4. Dubieuze telefonische verkoop: 121

 

5. Misleidende gezondheidsclaims: 36

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

 

4 december 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN