BN-DeStem

 

De bioscoop van Rijen

 

 

bios

 

De initiatiefnemers van de bioscoop in Rijen:

Links: Ad Aarts, staand bij de projector: Frans Hermens en zittend: Piet Seelen.

 

 

Een bioscoop in Rijen? Ja, die is er ooit geweest. Op een plek die elke Rijenaar wel kent: in het etablissement Boerke Jacobs. In het tijdperk van dvd's, PowerPoint en ander gedigitaliseerd vermaak kun je je nauwelijks voorstellen dat daar in een speciaal gebouwde zaal 36 mm bioscoopfilms werden gedraaid.

 

Het verhaal van ‘de Harmoniebioscoop te Rijen’ begint in 1943. In dat jaar wonen Frans Hermens en Piet Seelen in de Tuinstraat. Ze zijn ondergedoken, want ze hebben zich onttrokken aan de Arbeitseinsatz. Vrije tijd genoeg dus. Die vullen ze door 's avonds bij mensen thuis filmps te draaien. Uit die hobby groeit het idee om een filmzaal te beginnen. In de Laagstraat vinden ze een leegstaande looierij en richten die als bioscoop in. Daar wordt in het voorprogramma onder meer de kroning van koningin Wilhelmina vertoond. Tijdens het wisselen van de filmspoelen houdt Piet Seelen de bezoekers bezig met goocheltrucs en voordrachtjes. Al snel komt er een compagnon bij: Ad Aarts, ook een filmenthousiast. Na de bevrijding gaat Seelen zich met hypnotiseren bezighouden. Frans Hermens vertrekt als oorlogsvrijwilliger naar Indonesië. Bij Ad Aarts blijft het idee leven om een echte bioscoop in Rijen op te zetten. De Harmoniezaal vlak naast de kerk blijkt een geschikte ruimte. Omdat de zaal van het café door verenigingen gebruikt wordt, komt er een zijzaal bij. Aan de achterkant van het pand richt Aarts een brandvrije ruimte voor de filmprojector in. En zo krijgt Rijen in 1946 een echte cinema. De gevluchte Hongaar Lajos Incze, getrouwd met een Rijense, doet dienst als filmoperateur. Annie Hermens en Corrie Aarts zitten aan de kassa. John Aarts maakt in de bioscoop een hele carrière door. Hij brengt aanplakbiljetten rond, verkoopt tijdens pauzes rolletjes drop en ander snoep, scheurt kaartjes af en mag na de laatste voorstelling de films naar het station brengen, die dan per express naar de volgende bioscoop worden verzonden. Hij herinnert zich dat niet alles vertoond mocht worden. Tijdens een Nieuw Guinea-reportage van het Polygoonjournaal komen er blote borsten van Papoea-dames in beeld. Bioscoopuitbater Ad Aarts past censuur toe door tijdens de gewraakte passage met zijn hand voor de lens te zwaaien.

 

Na tien jaar verhuist de bioscoop naar de zaal van het patronaat aan de Tuinstraat, maar dan is het hoogtepunt al voorbij. De opkomst van de televisie als pantoffelbioscoop doet de bezoekersaantallen teruglopen. Bovendien overlijdt Ad Aarts op vijftigjarige leeftijd. In 1960, na veertien jaar, komt er een einde aan het Rijense bioscoopleven. Wie het verhaal van ‘de bioscoop’ nog eens uitgebreider na wil lezen, kan terecht in het oktobernummer van De Mulder, de periodiek van de Heemkundekring Molenheide.

 

 

Zie ook:

 

 Rijen in beeld

 

 

 

29 oktober 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN