Bron: http://www.bndestem.nl/regio/ettenleur/5146824/Fietsers-zien-generale-herdenkingsvlucht-boven-naald.ece

(Bovenstaande dieplink werkt niet meer)

 

De eerste vlucht boven Nederland

 

Fietsers zien generale herdenkingsvlucht boven naald

 

 

image044

 

Het huis van suikerbaron Heerma van Voss aan de Korte Brugstraat 72 in Leur

 is de eerste stop voor de deelnemers aan de fietstocht ter gelegenheid van 100 jaar luchtvaart.

(Foto: Kees Wittenbols – januari 2007)

 

 

 

image089

 

De fietsers verzamelen op de Markt in Etten, het startpunt voor de 35 kilometer lange tocht.

(Foto: Kees Wittenbols – 6 april 2009)

 

 

 

image072

 

 

Claas Borgers geeft uitleg bij de gedenknaald.

(Foto: Kees Wittenbols – 9 oktober 2008)

 

 

ETTEN-LEUR - De Stichting 100 jaar Luchtvaart in Nederland uit Etten-Leur hield gisteren een fietstocht langs een aantal monumenten, die alles te maken hebben met de eerste vlucht

met een motorvliegtuig boven Nederland, op 27 juni 1909 in Etten-Leur.

 

 

De Fransman Charles graaf de Lambert ging op de Klappenberg als eerste vlieger met een Wright Flyer de lucht in. Dit was mogelijk dankzij de inzet van de toenmalige in Etten-Leur wonende suikerfabrikant en zakenman Heerma van Voss. De deelnemers vertrekken om 11.00 uur vanaf de Markt in Etten en maken een fietstocht van ongeveer 35 kilometer. De eerste stop is het prachtige voormalige woonhuis van Heerma van Voss aan de Korte Brugstraat in Leur, aldus Claas Borgers, voorzitter van de stichting 100 jaar Luchtvaart Nederland. De jongste deelneemster aan de fietstocht is de 9-jarige Amsterdamse Elsa Vermij. “Ik ben gisteren op vliegveld Volkel geweest en mijn vader werkt in de luchtvaart. Ik ben erg geïnteresseerd in de luchtvaart en fietsen vind ik ook leuk,” aldus de Amsterdamse. Vader Richard Vermij is een van de schrijvers van het boek over 100 jaar Luchtvaart in Nederland 100 jaar vliegen voorbij en is docent luchtvaart. “Ik ben onder andere betrokken bij de opleiding van stewardessen,” aldus Richard Vermij.

 

“Deze straat werd vroeger ook wel de notabelenstraat genoemd,” zegt een van de deelnemers aan de fietstocht, terwijl de voormalige woning van Heerma van Voss wordt bekeken. De woning is van binnen en buiten nog helemaal origineel. Het gebouw is prachtig behouden gebleven. “Dit was in die jaren het grootste huis van Leur,” vertelt Borgers, die de fietsers uitnodigt op te stijgen om naar de gedenknaald aan de Naaldstraat op de grens van Etten-Leur en Rijsbergen te rijden. Bij de gedenknaald vertelt Borgers dat zaterdag 27 juni 100 jaar geleden Charles graaf de Lambert om 20.23 uur met de Wright Flyer de lucht in ging. Komende zaterdag onthult burgemeester Heleen van Rijnbach ter gelegenheid van 100 jaar luchtvaart een plaquette op de gedenknaald. “We hopen dat een van de kleinzoons van Heerma van Voss, de 74-jarige Arend Jan Heerma van Voss, dan aanwezig is. Wij hebben die onthulling om vier uur ‘s middags op het programma staan, maar willen dat liefst verschuiven naar 20.23 uur precies,” laat Claas Borgers weten. Op dat tijdstip vliegt een formatie van negen antieke vliegtuigen, waaronder drie dubbeldekkers, over de gedenknaald. Gistermiddag kregen de fietsers al een voorproefje van deze vliegshow. “De toestellen, met een gemiddelde leeftijd van 63 jaar vliegen in de vorm van een diamant en jullie zien nu de generale repetitie,” roept de enthousiaste vice-voorzitter van de stichting Rudy Muller.

 

Corrie Bastiaansen-Jochems uit Etten-Leur, die met haar man Christ meefietst, weet alles van de eerste vlucht. “Mijn beide oma’s zijn geboren in 1886 en hebben alle twee de eerste vlucht gezien. De een liep van Leur naar de Klappenberg en de andere woonde op de Klappenberg. Ze praten er altijd over en hebben mij er veel over verteld. Zo is de historie van de luchtvaart me met de paplepel ingegoten. Ze vertelden dat het heel indrukwekkend was en er wel vierduizend mensen stonden te kijken.” Een andere deelnemer aan de fietstocht is Toon van de Berg, beter bekend als Toon Post. “Mijn oom was erbij en die heeft mij het hele verhaal verteld. De mensen namen vrij om de eerste vlucht te zien. Ze namen er gewoon de tijd voor. De Klappenberg was toen een heidegebied en er was ruimte genoeg voor het publiek. Etten-Leur schreef toen geschiedenis en is vanaf die tijd goed op de kaart gezet,” laat Toon weten. Op 1 oktober dit jaar verschijnt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Nederlandse Luchtvaart een serie postzegels. Er is een commissie gevormd en die heeft flink gesteggeld over de naam Etten-Leur. De eerste vlucht was in Leur en dus wilde men deze naam op de postzegel en niet Etten-Leur. “Maar dat geeft verwarring, omdat er in ons land ook plaatsen zijn met de naam Leur en Etten. Uiteindelijk is gekozen voor Etten-Leur en daar zijn wij erg blij mee,” zegt Borgers. Hij vervolgt: “Volgende week verschijnt een lesbrief van de stichting over de luchtvaart. Wij willen de jeugd informeren en enthousiast maken voor de luchtvaart. En hen meteen wijzen op de mogelijkheden van werkgelegenheid in de luchtvaart.”

 

 

 

image038

 

Vliegveld Seppe

(Foto: Kees Wittenbols – 4 juni 2007)

 

 

Na het bezoek aan de gedenknaald vertrekken de fietsers richting vliegveld Seppe, waar zij onder de zomerse zon neerstrijken op het terras. “Geef mij maar een lekkere grote pils. Dat heb ik wel verdiend,” is de boodschap van Toon van de Berg richting ober. Claas Borgers belooft het gezelschap: “We rusten even uit en gaan dan naar het luchtvaartmuseum hier op het vliegveld, waar jullie de replica van de Wright Flyer kunnen zien die honderd jaar geleden in Etten-Leur de lucht inging.” Dezelfde Borgers komt tot de eindconclusie dat het een geslaagde fietstocht was. “Maar we hadden wel op wat meer deelnemers gerekend. Voor veel mensen gaat vaderdag kennelijk boven de luchtvaart.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/ettenleur/5163280/Honderd-jaar-in-twintig-minuten.ece

(Bovenstaande dieplink werkt niet meer)

 

Aanvullend artikel:

(25-06-2009)

 

 

Honderd jaar in twintig minuten

 

 

ETTEN-LEUR - Het verhaal van honderd jaar luchtvaart in Etten-Leur in twintig minuten (bewegend) beeld en geluid. Dat is wat de heemkundekring Jan uten Houte aanstaande zaterdag te bieden heeft. Het is dan 27 juni, op de kop af precies honderd jaar geleden dat de Franse Graaf de Lambert op de Klappenbergse hei het luchtruim koos. Een mooi moment dus voor de première van een klankbeeld dat bestuurslid Peter van de Korput van de heemkundekring samen met Cor en Ellie Kerstens samengesteld heeft. Cor schreef het verhaal, zijn vrouw Ellie sprak het in en Van de Korput monteerde op de computer oude foto’s en filmbeelden tot een samenvloeiend geheel, synchroon aan de tekst van Kerstens. Voor iemand die handig is met de computer is dat niet eens zo’n grote kunst, zegt Van de Korput bescheiden, het bij elkaar zoeken van de foto’s en filmpjes was eigenlijk een groter karwei.

 

Het klankbeeld vertelt het verhaal van het begin tot het eind, vanaf het initiatief van Heerma van Voss om ter gelegenheid van het 40-jarige bestaan van zijn suikerfabriek Etten-Leur te trakteren op de eerste vlucht met een vliegmachine boven Nederland tot en met een half geslaagde vlucht in 2007 met een replica van het Wright-toestel waarmee Graaf de Lambert in 1909 opsteeg. Het klankbeeld bevat ook verslagen van eerdere herdenkingen van de vlucht, waaronder de uitbundige viering van vijftig jaar luchtvaart in 1959. Daarbij steekt het eeuwfeest inderdaad wat magertjes af. De première van het klankbeeld is zaterdagmiddag om 13.30 uur in het museum aan het Paulushofje. Het klankbeeld is verder te zien tijdens de normale openingstijden van het museum.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

 

Zie ook:

 

Etten in beeld Deel 1

Etten in beeld Deel 2

Leur in beeld

 

 

 

22 juni 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count