Bron: http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/6145037/Op-het-water-zijn-ze-toch-minder-agressief.ece

 

De ‘verschuiving’

van de nieuwe binnenvaartwet

 

“Op het water zijn ze toch minder agressief”

 

 

Vaarbewijzen die niet in orde zijn, een niet goed bijgehouden

vaartijdenboek of ondeugdelijke certificaten.

 

 

Voor zulk soort overtredingen zal vanaf 2011 niet langer de waterpolitie, maar Rijkswaterstaat het bonnenboekje trekken. Die ‘verschuiving’ is het gevolg van de nieuwe Binnenvaartwet, die sinds dit jaar van kracht is. Daarnaast is het een manier om efficiënter te werken. Door een flink deel van het (handhavings)pakket over te doen naar Rijkswaterstaat, toch de feitelijke beheerder van de vaarweg, maakt de politie handen vrij om achter ‘de echte boeven’ aan te gaan. Het zal voor met name Rijkswaterstaat en de scheepvaart even wennen zijn en daarom wordt dit jaar onder het motto “Geel en blauw samen in touw” eerst nog gezamenlijk opgetrokken. Eens per maand zullen agenten op de boot van Rijkswaterstaat stappen en omgekeerd, zodat de Rijkswaterstaters de kneepjes van het vak leren en om de nieuwe werkwijze kenbaar te maken aan de schippers. Gisteren gebeurde dat voor het eerst. De schepen RWS84 van Rijkswaterstaat en de P58 van de politie voeren deze maandag samen een controle uit op de Oosterschelde, waarbij twee KLPD’ers op de ‘gele’ boot opstappen en twee waterstaters op de ‘blauwe’ boot.

 

 

 

waterpolitie

 

Waterpolitie

 

 

Ron Peters, toezichthouder en buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) bij Rijkswaterstaat en politieman Rinus van Tilburg zitten op de RWS84. Peters heeft zelf 26 jaar gevaren, dus weet wat er allemaal bij komt kijken. Ex-collega’s op de bon slingeren is echter wat anders. “We doen vandaag een simpele controle,” stelt Van Tilburg hem gerust. “We moeten niet alles tegelijk willen, dus we kijken nu vooral naar vaarbewijzen en het vaartijdenboek. Dat zijn de dingen die het vaakst niet in orde zijn.” De mannen besluiten richting Krammer te varen, in de hoop daar wat binnenvaartschepen te treffen. Het is deze maandagochtend namelijk redelijk rustig op de Oosterschelde. Even later komt de “Unicum” uit Terneuzen in beeld en Peters en Van Tilburg besluiten tot een controle. De schipper voelt nattigheid, want hij is zijn papieren al aan het zoeken. “Het is vooral belangrijk hoe je iemand benadert,” zegt Van Tilburg. “Die schippers hebben over het algemeen een heel andere mentaliteit dan automobilisten, die over het algemeen toch wat agressiever kunnen reageren. Bovendien moet je ook wel een bepaalde tolerantie betrachten, voor futiliteiten kun je waarschuwen.”

 

 

 

rws_58_dsc02405

 

Rijkswaterstaat

 

 

Behendig wordt de RWS84 langszij gemanoeuvreerd, zodat de controleurs al varende over kunnen stappen. “Hoe je schoenen maar aan,” grapt de schipper. Hij is met 312 ton kunstmest onderweg naar Hansweert. “Ah, dus als we in het vervolg een boot van Rijkswaterstaat zien, moeten we zenuwachtig worden,” zegt de schipper licht cynisch als hem de nieuwe werkwijze wordt uitgelegd. “Ik ben drie maanden geleden in Frankrijk nog doorgelicht door de zwarte bende, zoals wij dat noemen. Kwamen ze met tien man aan boord.” Alles lijkt in orde, tot Van Tilburg naar het vaarbewijs vraagt. De schipper blijkt alleen een klein vaarbewijs te hebben, terwijl voor de Oosterschelde een groot vaarbewijs is vereist. Dat komt hem op een fikse boete te staan, waarvan de hoogte door de officier van justitie wordt bepaald. De schipper heeft eigenlijk pure pech dat hij juist nu wordt gecontroleerd, want hij is op weg om in Wemeldinge de tweede schipper op te pikken die wel de juiste papieren heeft. Toch is Van Tilburg onverbiddelijk. “We zouden hem ook kunnen stilleggen.” De schipper laat het over zich heenkomen. “Jullie hebben gelijk, ik weet dat ik fout ben. Ik heb ook geen hekel aan jullie, het is goed dat jullie er zijn.” Terwijl van Tilburg op het dek een sigaretje rookt, passeert een schip dat is geladen met schroot. Een volgend slachtoffer?

 

 

Lees ook:

 

http://www.ivw.nl/actueel/nieuws/nieuwerolvoorverkeerenwaterstaatbijhandhavingbinnenvaartwet.aspx

 

 

 

26 januari 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN