Bron: http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6400066/Een-leraar-moet-van-de-kinderen-houden.ece

 

“Een leraar

moet van de kinderen houden”

 

leraar 

 

 

ROOSENDAAL - De jeugd van tegenwoordig? Niets dan sms’en, hyves, msn’en en veel gamen. Of is dit een veel te eenzijdig beeld van de jeugd? Gisteren werd die laatste vraag in klooster Mariadal in Roosendaal volmondig met ja beantwoord. In een stille zaal boven in het klooster aan de Vincentiusstraat hield de organisatie Spirit een rondetafelgesprek over de jeugd van tegenwoordig. Een twintigtal mensen praatte met de deskundigen mee. Uitgenodigd waren directeur Joseph Dekkers van het Da Vinci College, theoloog Tjeu van den Berk en voorzitter Trinette Adriaansen van het Rode Kruis.

 

De jeugd was ook vertegenwoordigd, in de personen van Ivy Hoevenaars, Jasper van Overveld en Renée Stekelenburg. Die leerlingen van het Gertrudis College waren gevraagd de discussie te voorzien van muzikale intermezzo’s. Maar gaande het gesprek werden de drie steeds meer aangesproken op hun jong zijn. Hoe kijken zij tegen de wereld aan? Wat zijn hun toekomstverwachtingen in een tijd van mobieltjes en internet? “Ik vind het wel makkelijk. Ik pak mijn mobiel en ik kan iedereen bereiken. Het is wel zo dat we tegenwoordig veel meer met onszelf bezig zijn. We hebben bijvoorbeeld minder oog voor het verdriet van anderen. We leven langs elkaar heen,” zei een van de drie jongeren.

 

De rol die de school in de ontwikkeling van het kind speelt werd toegelicht door Joseph Dekkers van het Da Vinci College. In het gesprek dat zich daarna ontwikkelde kwamen de aanwezigen tot één conclusie: een leraar die niet van zijn kinderen houdt, kan geen lesgeven. Leerkrachten moeten meer doen dan kennis overdragen. “Ze kunnen uitleggen wat kernsplitsing is, maar ze moeten dan ook met de klas over de gevaren van kerncentrales praten,” zei theoloog Van den Berk en de kinderen van het Gertrudis College beaamden dat daar ook tijd voor wordt vrijgemaakt. “Maar ja,” klonk de zucht. “Aan het einde van de rit wordt een schooldirecteur toch afgerekend op de gemiddelde score van de Cito-toets.” Om te leren méér van de wereld te zien dan het individualisme toestaat gaan kinderen op maatschappelijke stage. Dat werd gistermiddag door alle aanwezigen toegejuicht. Om weer met beide benen op de aarde te belanden sloten de drie jongeren de middag af met hun bewerking van “Nothing else matters” van Metallica: (http://www.youtube.com/watch?v=JgiGrXpOhYg).

 

 

 

15 maart 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN