Bron: http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6756022/Fietsers-zijn-vaak-te-defensief-in-het-verkeer.ece

 

“Fietsers zijn vaak

te defensief in het verkeer”

 

 

Kort draaien op het circuit bij de Bergspil.

Zo blijven ook fietsers behendig.

Het circuit was maar een onderdeel van de fietsinformatiedag voor 60-plussers.

 

 

fietsen

 

 

ROOSENDAAL – Ben je de zestig al ruim gepasseerd en dan ga je nog met een certificaat op zak naar huis. Het was gisteren maar een aardigheidje van de Roosendaalse KBO en de Stichting Integraal Welzijn aan het slot van een leerzame fietsdag voor 60-plussers. Zo’n twintig ouderen meldden zich gistermorgen daarvoor in De Bergspil. Om op veel gebieden een dagje bijgespijkerd te worden.

 

De Landelijke Fietsersbond reist momenteel de hele provincie door om ouderen te informeren over de verandering van verkeersregels, brengt vaardigheden bij en fietst met de eendagscursisten een stukje door de regio. Aan het einde van de dag wijst wijkagent Jack van Nassau de deelnemers aan de hand van beelden nog op enkele gevaarlijke punten in Roosendaal waar fietsers kwetsbaar zijn en waar dus extra oplettendheid is geboden. Zoals het Visdonktunneltje waar fietsers vaak met hoge snelheden uit beide richtingen komen. “Daar zijn veel ongelukken gebeurd,” zegt de agent. “Maar ook de dubbele fietspaden zijn lastig. De jeugd gaat niet gauw opzij. En dan praten we nog maar niet over de brommers. Als het aan mij ligt, verdwijnen die helemaal van de fietspaden.’’ Het idee voor een informatiedag is vorig jaar op het provinciehuis ontstaan tijdens een mobiliteitsbeurs, vertelt Chris Kinders van de landelijke bond. “Over de hele lijn gebeuren er weliswaar minder verkeersongelukken in onze provincie, maar het aantal ongevallen waarbij fietsende senioren zijn betrokken is wel gestegen. Dat is verontrustend.

 

Eén van de oorzaken is dat ouderen steeds meer met de elektrische fiets op pad gaan. Ook met de voorrangsregels hebben ouderen steeds meer moeite. Ze zijn anders opgevoed en weten niet beter dan dat een fietser in het verkeer de zwakste is. Zij rijden daarom defensief.’’ En vaak ook te defensief illustreert Kinders met een voorbeeld. Als mensen op een smalle weg naast elkaar rijden, is het een automatisme dat ze snel achter elkaar kruipen bij het naderen van een auto achter hen. “Fietsers maken zichzelf dan juist kwetsbaarder door die weg breder te maken voor de automobilist. Die schiet er dan wel voorbij, ook als er uit de andere richting op die smalle weg een auto komt. Fietsers moeten juist een stukje brutaler worden om zichzelf te beschermen.” Rond het wijkcentrum heeft de dagdocent ook een behendigheidscircuit uitgezet. De deelnemers hebben dan net een beetje gymnastiek achter de rug. “Bij het linksaf slaan moet achterom gekeken worden. Daarom doen we oefeningen om de spieren rond het hoofd soepel te houden. En dat circuit is bedoeld om behendig te blijven. Fietsers moeten soms ook snel op situaties reageren. Al is het maar een losliggende putdeksel.’’

 

De 82-jarige mevrouw Valom uit Roosendaal is deze dag één van de oudste deelnemers. Ze fietst nog bijna dagelijks, is niet bang in het verkeer, maar wel voorzichtig. “Vandaag heb ik ervaren dat ik als fietser veel dingen op de automatische piloot doe. Om te beginnen ga ik me weer eens wat meer verdiepen in de betekenis van verkeersborden.” Ook Martin van Dorst, anderhalf jaar bezitter van een elektrische fiets, heeft veel bijgeleerd. “Vaak heb ik moeite met het oversteken van voorrangswegen. Daardoor mis je aan het einde van het pad wel eens een paaltje. Dat zijn echt rotdingen. Maar ik weet wel zeker dat met wat ik vandaag heb opgestoken voortaan nog beter op bepaalde situaties ga letten.’’ Tijdens het ritje ging uitgerekend Martin van Dorst met zijn elektrische fiets als enige onderuit. “Mijn zadel schoot omhoog. Daardoor raakte ik even uit balans.”

 

 

 

29 mei 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN