Bron: BN-DeStem

 

Geen scholen meer langs drukke wegen

 

Fijnstofgrens maakt nog geen frisse lucht

 

 

school

 

Een schoolgebouw langs de A10 in Amsterdam.

Als het aan de minister ligt gaat dit in de toekomst niet meer gebeuren.

 

 

DEN HAAG - Gemeenten mogen van milieuminister Cramer geen scholen,

crèches en verzorgingshuizen meer bouwen vlak bij snelwegen.

 

 

Maar in de praktijk komt daar weinig van terecht, voorspellen deskundigen. Het is vrijdagmiddag, vier uur. Over het schoolplein voor de Nutsschool in Maastricht rent een handjevol kinderen. Zestig meter verderop ligt het staartje van snelweg A2, waarover alle verkeer de stad binnenrijdt. Het monotone geluid van stationair draaiende motoren vult het speelplein van de basisschool. Dan springen de lichten op groen. Auto's trekken met luid geraas op. “Dat gebeurt hier dagelijks tussen de veertig- en tachtigduizend keer,” zegt Paul Rutten van Klaor Loch, een lokaal initiatief van verontruste ouders. Klaor Loch pleit voor een nieuwe school ver bij de weg vandaan, op een plek waar de kinderen vrij kunnen ademen. Maar het schoolbestuur en de gemeente hebben anders besloten. De nieuwbouw komt op de huidige plek, pal aan de snelweg. Rutten: “Dan denk je dat we hier uit de problemen zijn als de A2 straks ondertunneld is. Nou, vergeet het maar. De tunnelmond komt precies ter hoogte van onze school te liggen.”

 

Volgens een nieuwe wet van milieuminister Jacqueline Cramer, die vorige week van kracht werd, moeten de Maastrichtse school en ook alle nieuw te bouwen crèches, peuterspeelzalen, verzorgingshuizen en verpleeghuizen, op minstens driehonderd meter afstand van snelwegen komen. Daar is de uitstoot van schadelijk fijnstof aanzienlijk lager dan dicht bij de weg. Voor provinciale wegen is de minimale grens vijftig meter. De cijfers liegen er niet om. Volgens het RIVM sterven elk jaar tussen de 2300 en 3500 mensen voortijdig door het inademen van fijnstof. De longen werken minder goed en worden op den duur verder aangetast. Bouwen binnen de gestelde grenzen is voortaan alleen nog toegestaan als de uitstoot van fijnstof binnen bepaalde waarden blijft. De Nutsschool zal niet het enige openbare gebouw zijn dat de komende jaren toch op steenworp afstand van een drukke weg verrijst, voorspellen planologen en milieudeskundigen. Als een gemeente haar zinnen op een bepaalde locatie heeft gezet, komt de nieuwbouw er toch wel. “Desnoods worden de randvoorwaarden opgerekt,” zegt Ivo Stumpe van Milieudefensie. “De Nutsschool bij Maastricht ligt op 62 meter van snelweg A2. Maar omdat er verkeerslichten staan, beschouwen gemeente en verkeersminister Eurlings de weg nu ineens als provinciale weg. Daarvoor geldt een grens van vijftig meter en daar valt de school precies buiten. Waarmee de weg vrij is voor nieuwbouw.”

 

Het heeft weinig zin om alleen scholen en verzorgings- en verpleeghuizen een beschermde status te geven, betoogt longarts en fijnstofexpert Jos Rooijackers van het Nederlands Kenniscentrum Arbeid en Longaandoeningen. “Mensen die langs dergelijke wegen wonen, zijn pas echt slecht af. De klachten van astma- en bronchitispatiënten, één miljoen Nederlanders, verergeren door blootstelling aan fijnstof.” Bij mensen die langs snelwegen wonen worden dieseldeeltjes in kransslagaders aangetroffen. “De deeltjes passeren de longen en komen in de bloedbaan terecht.” De gezaghebbende Gezondheidsraad adviseerde het kabinet vorig jaar dan ook woningen eveneens onder de nieuwe wet te laten vallen. Terecht, betoogt ook planoloog Martijn Leijten die voor de TU Delft onderzoek doet naar infrastructurele projecten. “Kinderen zijn niet het grootste deel van de dag op school, maar thuis. Daar ademen ze de vieze lucht gewoon weer in.” Maar de Tweede Kamer en Cramer besloten anders. Huizen afbreken en ze elders weer opbouwen is te duur en te ingrijpend, is het argument.

 

Volgens Leijten is Nederland veel te klein om in dit soort zones in te delen. Iedereen woont wel ergens dichtbij: DSM, Schiphol, de Rotterdamse Haven of het spoor, waar giftreinen overheen rijden. “Het heeft veel meer zin om de bron aan te pakken, de uitstoot te beperken. Zo'n maatregel is voor iedereen effectief, in plaats van voor een kleine groep.” Nu moet per geval worden vastgesteld of de school, crèche of zorginstelling binnen de fijnstofnormen blijft. Maar ieder onderzoek roept weer nieuwe vragen op. “Waar komt het fijnstof vandaan? Van auto's en vrachtwagens, of van die nabijgelegen fabriek? Voor je het weet, ben je verwikkeld in een rapportenoorlog.”

 

 

 

19 januari 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN