Bron: www.bndestem.nl

 

Gemeenten zien de watersporters graag komen

 

“Geen nieuwe boot kopen, maar beter even de oude opknappen”

 

 

jachthaven

 

  

DINTELMOND - Landelijk mag de verkoop van gebruikte én nieuwe motorjachten en zeilboten dan nagenoeg tot stilstand zijn gekomen, in West-Brabant ziet de branche het nieuwe watersportseizoen met vertrouwen tegemoet.

 

 

“Ik heb het verschrikkelijk druk met onderhoud en reparaties,” zegt Peter Nieuwland van het nieuwe bedrijf BN Jachtservice op Dintelmond. Hij is niet de enige ondernemer op Jachtcentrum Dintelmond die ondanks de economische crisis de moed erin houdt. Freddy Verlent en zijn vrouw nemen binnenkort niet alleen de winkel van de Dintelmondse jachthaven over, ze gaan de zaak meteen fors uitbreiden. “Natuurlijk is er altijd een bedrijfsrisico, maar we hebben hier een flinke markt. Alleen in Dintelmond liggen al ruim twaalfhonderd jachten.” Directeur André Vink van Hiswa, dé belangenorganisatie van bedrijven in de watersportbranche, geeft de Dintelmondse ondernemers groot gelijk. “Het is crisis, dat voelen we, maar de watersport in Nederland heeft een grote thuismarkt en heel trouwe klanten. Die blijven varen.” Vink beaamt dat jachtmakelaars zware tijden doormaken: “Vorig jaar trad al een vertraging op in de verkoop van gebruikte schepen. Daar zijn de stille winterperiode en de economische crisis nog eens bovenop gekomen. Het is een echte kopersmarkt nu, net als bij de huizen. Bootkopers bieden gerust vijftig procent minder dan de vraagprijs,” weet hij.

 

Het effect is volgens de directeur een verschuiving in de markt: “Veel mensen die hun boot aanvankelijk wilden inruilen voor een groter model, wachten daarmee. Ze varen door, maar laten hun oude schip wel helemaal opknappen.” Peter Nieuwland herkent dit mechanisme: “Anders was ik vorige week niet voor mezelf begonnen. Veel eigenaren willen hun eigen bootje opknappen en upgraden: een vuilwatertank erin, een boegschroef erbij, nieuwe tuigage, etcetera. Kortom: geen nieuwe boot, maar een betere oude.” Zijn collega Cees Goorden van het gelijknamige scheepstimmerbedrijf op het jachtcentrum heeft de handen eveneens vol. Hij ziet een tendens: “Eigenaren die hun schip nu niet verkocht krijgen, laten het opknappen in de hoop er later meer geld voor te kunnen vragen.” Goorden zegt ook meer materiaal aan recreanten te verkopen, doe-het-zelvers die hun boot eigenhandig opknappen.

 

In de Dintelmondse haven is het dan ook een drukte van belang. “De bootjes moeten nu het water in,” weet havenmeester Jorien Groenenboom. Haar collega Ton Stoop van Jachthaven De Turfvaart in Etten-Leur (zeventig ligplaatsen) heeft alle vertrouwen in het komende vaarseizoen, al constateert ook hij dat de crisis van invloed is op het gedrag van waterrecreanten. “In april hadden we wat minder passanten dan vorig jaar en de tien bootjes die hier te koop liggen, blijven te koop liggen. Maar ach, de haven is bomvol en we hebben zelfs een wachtlijst.” Veel verwacht Stoop dit seizoen van de vernieuwde site van de promotievereniging “Varen In Brabant,” waarin gemeenten en ondernemers in onder meer West-Brabant samenwerken. “Via de servicesite kun je straks in alle jachthavens reserveren en doorklikken naar andere interessante toeristische pagina’s.”

 

Intussen bespeurt Hiswa de eerste tekenen van herstel. Directeur Vink: “De trend van de afgelopen tien jaar was groter. De gemiddelde lengte van een plezierjacht is inmiddels 12,5 meter. Nu komt er beweging aan de onderkant van de markt. Er worden weer meer nieuwe scheepjes verkocht van zes tot acht meter lengte, speciaal voor dagtochtjes. Ideaal voor instappers en mensen met een kleine beurs.” De deskundige heeft er sowieso geen zwaar hoofd in voor de lange termijn. De demografische ontwikkelingen, en dan met name de vergrijzing, lijken de branche in de kaart te spelen. “Er staat een generatie babyboomers te trappelen: nieuwe grijsaards, of zoals wij het zeggen, dynamisch blond. Ze hebben geld, vaak net ook nog eens leuk geërfd en ze willen investeren in een betere kwaliteit van leven, in een boot dus.” De overheid is blij met al die waterrecreanten, getuigen de recente investeringen in het vijfduizend kilometer lange vaarwegenstelsel van Nederland. Vink: “De meeste gemeenten zien watersporters graag komen. Ze geven drie keer meer uit dan de gemiddelde toerist. Aan boodschappen, museumbezoek, het restaurant en ja, inderdaad, een borreltje.”

 

 

Zie ook:

 

Dinteloord in beeld

 

 

8 mei 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count