logo (4)

 

Gevaar(te) op de weg

 

 

 

vrachtauto

 

 

Het aantal ernstige ongevallen met vrachtwagens neemt

al jaren af, evenals het aantal slachtoffers.

 

Zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Ongevallen met vrachtauto's veroorzaken slechts 1,5 procent

van alle files op het hoofdwegennet.

 

 

Het algemene beeld is echter anders. Het lijkt wel of het aantal ongevallen met trucks toeneemt. Een groot ongeluk met een vrachtwagen dreunt lang na, zegt psycholoog prof. dr. Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen. “Er kunnen nog zoveel mooie rapporten worden geschreven, als je gevoel die cijfers tegenspreekt, luister je toch naar je gevoel. Voor een automobilist ziet een vrachtwagen er in de binnenspiegel uit als een levensbedreigend, log gevaarte. En bij een groot gevaarte denk je aan gevaar. Zware ongelukken zorgen voor hevige emoties, daar kan geen statistiek tegenop.” Probleem is dat de gevolgen van een file of ongeluk waarbij een vrachtwagen is betrokken direct veel groter zijn. “Vergelijk het met een vliegtuig,” zegt Brookhuis. “Iedereen weet dat de kans op een vliegtuigongeluk relatief klein is. Maar de beelden van dat vliegtuig in de Bijlmerflats krijg je niet zomaar van je netvlies. Als je logisch nadenkt, zou je banger moeten zijn om in de auto te stappen. Maar emoties zijn sterker dan logica.” Wat transportorganisaties als Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO vooral dwars zit, is dat de vrachtauto vaak automatisch de schuld krijgt van een ongeluk. In bijna de helft van de gevallen is dat niet terecht. “Je moet steeds in de verdediging terwijl de cijfers voor je spreken. Dat is best frustrerend,” zegt Pehr Teulings van EVO.

 

EVO is betrokken bij bewustwordingscampagnes en testen van anti-ongevalsystemen. De resultaten komen volgend jaar naar buiten. “Er is technisch van alles mogelijk. Zo zijn er systemen waarbij de chauffeur een signaal krijgt als hij uit zijn baan dreigt te raken, dreigt te kantelen en als hij binnen de bebouwde kom naar rechts afslaat,” zegt Teulings. “De vraag is of je de chauffeur zo niet overvoert met signalen waarbij hij het contact met de buitenwereld verliest.” Ook TLN bestrijdt de negatieve beeldvorming. “Het is lang niet altijd duidelijk wat er bij een ongeluk is gebeurd. Toch hoor je vaak: de truckchauffeur zal wel in slaap zijn gevallen,” zegt Debby van Son van TLN. Het recente idee dat er meer vrachtauto's kantelen, zou ook door de verkeersinformatiedienst kunnen komen. Zij melden pas sinds enkele jaren expliciet of een ongeluk is veroorzaakt door een gekantelde vrachtwagen. “Zelfs als een vrachtwagen is gekanteld, hoeft het nog niet de schuld van de chauffeur te zijn,” zegt Van Son. “Soms moet de chauffeur uitwijken of remmen voor een auto en gauw zijn stuur omgooien. En soms hebben ze last van spoorvorming op de weg.” Toch is ook onoplettendheid een belangrijke oorzaak van ongelukken. Zo concludeerde NEA Transportonderzoek. Er blijkt meer afleiding te zijn op de weg en in de cabines en de chauffeurs staan meer onder (tijds)druk.

 

 

vrachtwagen

 

 

Chauffeurs zitten steeds vaker achter het stuur van alles te doen, zo hoort verkeerspsycholoog Cees Wildervanck van zijn contacten bij de politie. “Ze zitten uitgebreid te bellen met thuis, administratie te doen, nieuwe routes uit te stippelen. Cabines zitten tegenwoordig vol met koffiezetters, magnetrons, televisies. Een agent vertelde me dat hij eens een chauffeur aantrof die met zijn voeten op het dashboard en met de truck op cruise control, een pornootje lag te kijken. Absurd natuurlijk.” Terecht of niet, veel weggebruikers hebben een afkeer van trucks, zo laat ook onderzoek van Veilig Verkeer Nederland zien. Het imago van beroepschauffeurs blijkt weliswaar positief, het beeld van vrachtwagens steekt daar negatief bij af. Wildervanck begrijpt dat wel. “Vroeger oogden trucks door de vele rondingen nog vriendelijk. Nu zijn ze hoog en vlak en komen dreigend over. Het lijken wel woedende stieren die op je af komen. Dan is het logisch dat je denkt: nou moet ik wegwezen."

 

De verkeerspsycholoog haalt een verkeerscampagne aan uit de jaren zeventig van de olifant en de muis. “De olifant stond voor de truck die prima kon samenleven met alle andere kwetsbare weggebruikers: de muizen. Maar die campagne ging uit van een positief mensbeeld waarin er respect is voor elkaar. Ik vraag me af of dat nu nog zou werken. Iedereen in het verkeer is agressiever. Rekening met elkaar houden lijkt niet meer van deze tijd.”

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

8 mei 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN