Bron: HLN.BE

 

De tien gevaarlijkste

landingsbanen ter wereld

 

 

vliegveld-1

 

De luchthaven van Gibraltar is gevaarlijk en vereist daarom uiterste precisie van de piloten.

 

 

Waarschijnlijk hebben we allemaal wel al eens een schietgebedje gedaan als de landing tijdens een zwaar onweer wordt ingezet en het vliegtuig heftig heen en weer schudt. Of wie heeft nog nooit nagelbijtend de minuten afgeteld tot het landingsgestel van het vliegtuig eindelijk feilloos de tarmac raakt? Zo’n angstaanjagende landing is ongetwijfeld nog niets vergeleken bij de huzarenstukjes die piloten moeten uithalen om het toestel veilig aan de grond te zetten op de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld.

 

Angstzweet

Factoren zoals de geografische ligging, het drukke luchtverkeer, de korte lengte van de landingsbaan, de weersomstandigheden of een combinatie van deze elementen maken dat soms zelfs bij piloten het angstzweet uitbreekt, laat staan bij de passagiers. Eén raad die we kunnen geven: doe stevig je gordel om als je moet landen of opstijgen vanaf deze luchthavens.

 

 

 

1. PARO AIRPORT (BHUTAN)

 

vliegveld-2

 

De luchthaven van Bhutan wordt algemeen beschouwd als de gevaarlijkste ter wereld

 

 

De Paro vallei, omringd door 5000 meter hoge pieken van de Himalaya, is zonder discussie de moeilijkste plaats in de wereld om te landen. Piloten moeten speciaal getraind zijn om te manoeuvreren tussen de bergen aangezien ze moeten vertrouwen op eigen inschatting en kunde om de landing tot een goed einde te brengen. Het verbaast dan ook niet dat slechts acht piloten de toelating hebben om gebruik te maken van deze luchthaven.

 

 

 

2. PRINSES JULIANA INTERNATIONAL AIRPORT (SINT MAARTEN, NED. ANTILLEN)

 

vliegveld-3

 

Het vliegveld van het eiland Sint Maarten is eigenlijk enkel geschikt voor middelgrote vliegtuigen

 

 

Deze landingsbaan op het eiland Sint Maarten is slechts 2.000 meter lang, waardoor ze enkel geschikt is voor middelgrote vliegtuigen. Toch landen ook jumbo’s zoals de Boeing 747 of de Airbus A340 op de Prinses Juliana luchthaven. De grote toestellen zijn genoodzaakt om onnoemelijk laag over het strand te vliegen om tijdig te kunnen landen. Ondanks het feit dat de aanvliegroute heel lastig is, zijn er geen belangrijke incidenten gebeurd.

 

 

 

3. REAGAN NATIONAL AIRPORT, WASHINGTON DC (VS)

 

vliegveld-4

 

Vliegtuigen moeten in Washington een scherpe bocht maken om niet over het Witte Huis te vliegen

 

 

Piloten moeten letterlijk navigeren tussen monumenten zoals het Pentagon en de gebouwen van de CIA, alvorens de landingsbaan in Washington te bereiken. Het opstijgen is eveneens een nagelbijtende bedoening, daar het toestel zeer snel hoogte moet winnen om een scherpe bocht naar links te maken om te vermijden dat over het Witte Huis gevlogen wordt.

 

 

 

4. GIBRALTAR AIRPORT (GIBRALTAR)

 

File:Gib-es.jpg

 

 

Het vliegveld van Gibraltar is gelegen op de landengte die de rots van Spanje scheidt. Het is opmerkelijk dat de startbaan een toegangsweg kruist. Als er een vliegtuig op start of landt, moet deze kruising met slagbomen worden afgesloten. Bovendien is de baan slechts 2.000 meter lang waardoor uiterste precisie nodig is en de kunst om onmiddellijk de remmen in te duwen van zodra het vliegtuig de tarmac raakt.

 

 

 

5. MATEKANE AIR STRIP (LESOTHO)

 

vliegveld-5

 

Opstijgen is in Lesotho een hachelijke onderneming

 

 

De start- en landingsbaan van het staatje Lesotho in Zuidelijk Afrika is met haar 400 meter zowat de kortste uit dit lijstje. Vooral het opstijgen is een hachelijke onderneming, wetende dat op het einde van de baan een klif van 600 meter diep wacht.

 

 

 

6. BARRA AIRPORT (SCHOTLAND)

 

vliegveld-6

 

De landingsbaan van het eiland Barra (Schotland) bevindt zich op het strand en wordt regelmatig overspoeld door de zee

 

 

Deze ongewone luchthaven is gelegen op één van de eilandjes van de Schotse Hebriden. De landingsbaan bevindt zich in een brede baai. Het is één van de twee enige luchthavens ter wereld waar vliegtuigen het strand gebruiken om op te stijgen en te landen. Bij hoogtij wordt de baan overspoeld door de zee. Vluchtschema's moeten op het eiland Barra dus rekening houden met de getijden.

 

 

 

7. TONCONTIN AIRPORT, TEGUCIGALPA (HONDURAS)

 

vliegveld-7

 

Piloten moeten eerst een scherpe bocht maken vooraleer ze kunnen landen in Tegucigalpa, de hoofdstad van Honduras

 

 

Piloten moeten een bocht van 45 graden naar links uitvoeren kort voor de landing in een bergachtige vallei. Vliegtuigen die groter zijn dan de Boeing 757, kunnen geen gebruik maken van deze luchthaven. In 1997 kwam een C-130 van de Amerikaanse luchtmacht naast de landingsbaan terecht en schoot in brand. Drie passagiers kwamen bij dit ongeval om het leven. De regering van Honduras heeft te kennen gegeven een andere locatie te zoeken voor het commerciële luchtverkeer.

 

 

 

8. JFK INTERNATIONAL AIRPORT, NEW YORK (VS)

 

vliegveld-8

 

Landen op JFK in New York is een gewaagde onderneming door het drukke luchtverkeer en een nabijgelegen baai

 

 

JFK, gelegen op Long Island, is de belangrijkste luchthaven van New York. Piloten moeten zich een weg banen door het drukke luchtverkeer. Vliegtuigen met als bestemming de nabijgelegen luchthavens van LaGuardia en Newark maken immers gebruik van dezelfde vluchtroute. Bovendien luidt de baai van Jamaica het einde van de startbaan in.

 

 

 

9. MADEIRA AIRPORT, FUNCHAL (MADEIRA)

 

vliegveld-9

 

Het vliegveld van Madeira wordt omringd met bergen en water

 

 

Speciale training is vereist voor piloten die moeten landen op het vliegveld van Funchal op het eiland Madeira. De luchthaven zit namelijk helemaal gekneld tussen de bergen en de Atlantische Oceaan. Vele piloten zijn dan ook bevreesd voor een aankomst in Funchal, wetende dat ze tijdens de laatste minuut voor de landing nog een stevige bocht naar rechts moeten maken om optimaal de tarmac te kunnen raken.

 

 

 

10. JUANCHO E. YRAUSQUIN AIRPORT (SABA, NED. ANTILLEN)

 

vliegveld-10

 

De luchthaven van Saba op de Nederlandse Antillen bevindt zich onmiddellijk aan het water

 

 

Als laatste in het rijtje selecteerden we de luchthaven op het kleine eiland Saba op de Nederlandse Antillen. Hoewel zich hier geen grote tragedies hebben afgespeeld, zijn vliegtuigexperts het erover eens dat dit één van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld is. Piloten moeten steeds rekening houden met sterke windvlagen tijdens de aanvliegroute. Net zoals de landingsbaan van Lesotho is deze van Saba slechts 400 meter lang. Meer nog, de luchthaven bevindt zich tussen hoge heuvels en diepe kliffen. (hlnsydney/kh).

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

 

25 februari 2009

 

Home

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count