Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/7067539/Nut-en-noodzaak-van-nachtrust.ece

 

Het nut en noodzaak van nachtrust

 

slapen (4)

 

 

Er wordt veel onderzoek gedaan naar apneu.

 Vaak krijgen deelnemers hiervoor een masker op, terwijl ze slapen.

 

 

Over het nut van slapen bestaan veel theorieën. Zo zou de slaap vanuit de natuur bedoeld zijn om het lichaam te beschermen: beter ergens beschut liggen dan gevaar lopen in de natuur. En: van slapen kun je beter leren omdat de hersenen tot rust komen. Dat kan een verklaring zijn voor het feit dat ouderen minder slapen en kinderen daarentegen juist veel slaap nodig hebben. Ongeveer 30 procent van de mensen heeft een slaapprobleem, van wie circa 10 procent apneu. In Nederland hebben zo’n 200.000 mensen apneu, van wie er 60.000 behandeld worden. Elke maand komen er zo’n 1.000 tot 1.200 patiënten bij. Apneu komt voor bij 4 procent van de mannen en 2 procent van de vrouwen.

 

Slapeloosheid en snurken zijn de meest voorkomende slaapkwalen. Bij de eerste heeft de hoofdpersoon er zelf last van, bij de andere vooral de bedgenoot. Ook kwellen beentrekkingen tijdens indutten of bij de slaap veel slechte slapers. De aandoeningen heten rusteloze-benensyndroom (restless legs syndrome) en periodieke beentrekkingen (periodic limb movement disorder). Zeldzamer is narcolepsie. Wie dat heeft, kan overdag spontaan in slaap vallen of heeft aanvallen van spierverslapping. Bij normale nachtrust is slaap opgebouwd uit vijf cyclussen van elk zo’n anderhalf uur. Elke periode bestaat uit verschillende fases, beginnend met lichte slaap en eindigend in diepe slaap, met als laatste de zogenoemde droomslaap. Deze heet Rapid Eye Movement, de REM-slaap: de oogleden bewegen snel, de hersenen verwerken de ervaringen van de dag. De REM-slaap duurt in de eerste fase meestal 10 minuten en is bij de volgende cyclussen steeds langer.

 

Volwassenen zouden zeven tot acht uur per nacht moeten slapen, maar niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Kwaliteit van de nachtrust is belangrijker dan de duur. Vier tot vijf uur diep slapen, is beter dan acht uur heel licht. Regelmatige bedtijden zijn belangrijk, lang uitslapen is niet verstandig. Je raakt ervan uit je ritme. Een middagdutje kan geen kwaad, al moet dat niet te lang duren. Meer informatie: www.slaapproblemen.org - www.slaaptest.nl - www.slaapstoornissen.nl.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Zeven uur slapen is het gezondst

 

 

slapen (6)

 

 

WASHINGTON - Mensen die meer of minder dan zeven uur per dag slapen, inclusief de dutjes, lopen een groter risico op hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van West-Virginia in de VS. Minder dan vijf uur slaap per dag verdubbelt het risico op angina en hartaandoeningen. Meer dan zeven uur slaap vergroot de kans op hart- en vaatziekten, blijkt uit de studie.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Wandelende tijdbom wordt weer energiek

 

 

Edmar van den Brandt was nog geen 40 toen hij

dagelijks afgemat, chagrijnig en uitgeblust was.

 

 

Reden: de slaapziekte apneu. Dat komt op alle leeftijden voor, maar doorgaans bij mensen boven de 40. Aanleg kan een oorzaak zijn, een kleine keelholte of een grote tong kunnen de ontwikkeling bevorderen. Apneu komt in sommige families veel voor en meer mannen dan vrouwen hebben het. Bijna driekwart van de patiënten heeft overgewicht. Van alle mensen met overgewicht heeft bijna een derde slaapapneu. “Maar ik ken ook apneu-patiënten die broodmager zijn,” zegt Van den Brandt, inmiddels 47.

 

Vroeger was de gedachte dat dikke mensen eerder apneu kregen, dus moesten ze afvallen. Inmiddels is helder dat apneu ook dik kan maken. Als je niet in diepe slaap komt, herstelt het lichaam niet. De hormonen raken van slag en het lichaam vraagt om extra koolhydraten. Mensen met apneu krijgen trek, vaak in ongezond eten. Door dit eten ontstaan insulinepieken, die weer honger veroorzaken. Je krijgt meer slaap en uiteindelijk minder energie. Het is zaak eerst de apneu te behandelen, om dan pas met afvallen te beginnen.

 

Tegen apneu bestaat geen medicijn. De meest effectieve behandeling is met een CPAP, een apparaat dat met slang en neusmasker verbonden is met het gezicht. Het blaast lucht via de neus of mond naar binnen. De druk zorgt ervoor dat de luchtpijp open blijft en niet steeds dichtklapt. “Je slaapt als een olifant met een slurf. Dat kan erg lastig zijn,” weet Van den Brandt. “Ik had er zelf gelukkig weinig moeite mee, maar er zijn mensen die het masker aan de kant gooien. Heel slecht, want apneu is levensgevaarlijk.” In 1990 had hij de eerste klachten. Van den Brandt was enorm vermoeid en had elke ochtend het gevoel dat hij een kater had. Operatieve verwijdering van obstructies in zijn neus verminderde de klachten, maar rond 2000 kwamen ze terug. “En mijn karakter veranderde, ik had een kort lontje. Ook was ik vaak ziek.” Hij viel soms in slaap tijdens het werk. Een paar minuutjes maar. “Zelfs tijdens het autorijden was ik soms even weg.”

 

 

slapen

 

 

In 2002 was Van den Brandt ten einde raad en ging naar het ziekenhuis, waar de diagnose obstructieve slaapapneu werd gesteld. Uit onderzoek bleek dat zijn adem 50 tot 55 keer uur stokte tijdens de slaap: dit duidt op een ernstige vorm van apneu. Gemiddeld duurde de ademstilstand zo’n 25 seconden, met uitschieters van anderhalve minuut. De adem van iedereen stokt zo’n vijf keer per uur. Is dat vaker, dan is er sprake van lichte apneu. Daarvoor zijn beugels, die de kaken zo van elkaar houden dat de luchtweg open blijft. Stopt de adem vaker dan dertig keer per uur, dan is het apparaat met masker de enige behandelwijze. Van den Brandt: “Apneu maakt een wandelende tijdbom van je. Het kan zelfs de oorzaak zijn van plots overlijden door hartfalen of een hartinfarct.”

 

Door de vele ademstops ontstaat bij apneupatiënten zuurstoftekort. Dat kán leiden tot schade aan de organen, zoals het hart. De gevolgen komen vaak pas aan het licht als de gezondheidschade al is berokkend. Het slapen met een masker is een hele stap, maar al na één nacht voelde Edmar van den Brandt zich beter. Hoe lastig ook, hij slaapt niet meer zonder. Met gevolgen, dat wel. “Het knuffelen voor het slapengaan... De intimiteit verandert. Ik voelde me minder man, dat effect moet je niet onderschatten.” Na langdurig gebruik boekte hij zijn grootste winst: hij werd weer zichzelf. Al ging dat niet zonder slag of stoot. “Mijn huwelijk is mede door de apneu gestrand. Ik zat lang als een zombie op de bank, had voor praten geen puf.” Ook fysiek liet de apneu zijn sporen na, maar al met al is slapen nu weer prettig. Edmar van den Brandt wordt uitgerust wakker, is weer energiek en niet langer die wandelende tijdbom.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Lees ook:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apneu

 

 

2 augustus 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN