Bron: http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6842831/Hoogbegaafden-niet-wachten-op-de-anderen.ece

 

Hoogbegaafden:

niet wachten op de anderen

 

 

Enkele van de hoogbegaafde kinderen geven aan onder andere hun ouders, uitleg over de maquette

die ze gemaakt hebben van een huis waar een invalide goed kan wonen.

 

 

markland

 

www.marklandcollege.nl

 

 

OUDENBOSCH - Kinderen die hoger begaafd zijn dan de gemiddelde leerlingen van groep 8, mochten elf weken ‘proeven’ van het voortgezet onderwijs op het Markland College in Oudenbosch. Een paar uur per week kwamen ze samen voor extra lessen wiskunde, Frans of Onderzoek en ontwerpen. In drie jaar tijd is de groep gegroeid van 9 naar 48 kinderen. “We begonnen met de Regenboog uit Oudenbosch, dit schooljaar waren er kinderen van acht scholen uit Oudenbosch, Oud Gastel, Fijnaart en Zegge,” zegt José Buijs van het Markland College. “En volgend jaar verwacht ik er nog meer, er is al geïnformeerd door nieuwe scholen.” Paul van Poucke en Joop Kouters van de Regenboog stonden aan de basis van het project.

 

“We zaten met het Markland College in een overleg. Wij waren al bezig met het ontwikkelen van een stimulans voor de leerlingen die meer of hoger begaafd zijn. Zo vonden wij elkaar,” zegt directeur Kouters. “Wij moeten ze in de periode na de Cito-toets goed bezighouden. Daarnaast willen we steeds meer zorg op maat bieden,” zegt leraar en adjunct-directeur Van Poucke. “Wij zijn geneigd veel aandacht te geven aan de zwakke broeders, terwijl de meer en hoger begaafden zich vervelen omdat ze het allemaal al snappen. Ze vinden het saai. Voor die kinderen is het goed dat ze een uitdaging hebben.” Voor de leraren trouwens ook, want die raken gefrustreerd van de leerling die alles meteen snapt, zelfs zonder zijn uitleg.

 

Een leerling is meer begaafd bij een IQ tussen 110 en 130. Wie daar boven zit, is hoogbegaafd.

Zij lopen het gevaar van onderpresteren.

 

Kouters: “Als de uitdaging en motivatie om te presteren zijn verdwenen, kunnen ze zomaar met een drie thuiskomen.” Dat is volgens van Poucke niet alles: “Zij leren niet om te plannen, kunnen niet met verantwoordelijkheid omgaan, omdat alles te gemakkelijk gaat. Later lopen ze tegen problemen aan.” De Regenboog probeert de kinderen van alle leeftijden zoveel mogelijk onderwijs op maat te geven. De extra lessen worden door het Markland College het voorloperstraject genoemd. Van Poucke: “We hebben een soortgelijk project in Eindhoven bezocht. Daar heet het Pluskukel. Een slechte naam, vind ik, alsof de andere kinderen minkukels zijn en dat is natuurlijk niet zo.” Gisteravond hebben de leerlingen aan hun ouders en anderen laten zien wat ze geleerd hebben. Van wiskundige problemen en een dialoog in het Frans tot de maquette van een woning waarin een invalide goed kan wonen. José Buijs noemt nog een voordeel voor deze kinderen. “Ze hebben al een tijdje op deze school rondgelopen. Het is volgend schooljaar allemaal niet nieuw.”

 

 

 

 

Zie ook:

 

Oudenbosch in beeld

 

 

16 juni 2010

 

Home

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count