logo (7)

 

Internet is niet meer weg te denken

 

 

internet

 

 

Vergunning aanvragen? Hondenbelasting betalen?

Afspraak maken voor het ophalen van een paspoort?

 

 

 

Je kunt 't zo gek niet verzinnen of je vindt het op de lijst van online-producten op www.rotterdam.nl. De gemeente Rotterdam biedt nagenoeg al z'n diensten via internet aan. Niet voor niets is die gemeente koploper in de landelijke ranglijst van gemeentelijke websites.

 

Klik je op de button “ik en de politiek,” dan word je als burger helemaal ingewijd in de wereld van de gemeentepolitiek. Met een klik op de knop kun je een formulier en brochure downloaden om een burgerinitiatief in te dienen. In een mum van tijd meld je je aan om een gemeenteraadsvergadering bij te wonen. “Rotterdam scoort op alle punten heel goed,” zegt projectleider Ivonne Moeskops van ICTU, die de ranglijst voor gemeentelijke websites samenstelde. “Dat geldt eigenlijk ook voor de eerste honderd van de ranglijst. De onderste helft moet wel flink aan de bak.” ICTU onderzoekt de internetpagina's in opdracht van het ministerie van Binnenlandse zaken. Eén van de doelen van het ministerie was dat 65 procent van de overheidsdiensten via internet moet worden aangeboden. Moeskops: “Het gemiddelde van de gemeenten ligt op 67 procent, dus die doelstelling is gehaald. Het gaat elk jaar beter. Er zijn weinig verschillen tussen provincies. Zeeland ligt, gemiddeld gezien, niet achter op de rest. Je ziet wel dat grotere gemeenten verder zijn dan kleine gemeenten. Grote gemeenten hebben meestal innovatievere mensen beschikbaar en kunnen vernieuwingen sneller doorvoeren. Kleine gemeenten zijn zich er vaak wel degelijk van bewust dat ze achter lopen. Vaak worden de prioriteiten anders gesteld door het gemeentebestuur. Kapelle heeft een fantastische score behaald door 140 plaatsen te stijgen. Die gemeente kan als voorbeeld gelden voor andere kleine gemeenten.” De Kapelse wethouder Jon Herselman (VVD, financiën) is maar wat trots op de nieuwe website van zijn gemeente. “Sinds vorige maand hebben we vijf nieuwe producten op de website. Burgers kunnen online een verhuizing doorgeven of een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie aanvragen. De volgende dag ligt ‘ie’ op de mat. We willen op landelijk niveau een middenmoter zijn, maar we vinden het leuk dat we in Zeeland tweede op de ranglijst staan. Uiteindelijk gaan we alle producten online aanbieden. Een paspoort of rijbewijs zul je altijd persoonlijk op moeten komen halen, maar een bezoek aan het gemeentehuis moet in de toekomst een uitzondering worden.”

 

De gemeente Veere biedt al meer dan twee jaar online diensten aan voor burgers. “We willen mensen beter bedienen en internet is daarbij niet meer weg te denken. Hoe moeten mensen anders informatie vinden over een verordening? Daarvoor komen ze niet naar het gemeentehuis,” zegt Cor de Rijke, adviseur informatiebeleid bij de gemeente Veere. “Burgers kunnen zich abonneren op een digitale nieuwsbrief. Ze kunnen zelf aangeven welke informatie ze willen ontvangen: bijvoorbeeld over evenementen in de buurt of over gemeenteraadsvergaderingen. We verspreiden folders op middelbare scholen om jongeren te laten weten wat we aanbieden. We geven korting op uittreksels die via internet aangevraagd worden.”

 

 

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

23 juli 2008

 

Home

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN