Senator Mimount Bousakla

 

 

mimount bousakla

 

 

“In de islam lijkt humor niet te bestaan”

 

Een al wat ouder artikeltje uit België, maar nog steeds actueel.

 

 

 

Je kunt er niet naast kijken. Moslims komen bijna elke dag in het nieuws.

 De oorlog in Irak blijft duren. Veel moslims zijn woedend over tekeningen uit Denemarken.

 In Frankrijk waren er enkele maanden geleden zware rellen. Daar waren veel jonge moslims bij.

 Ook bij ons zouden Belgen en moslims beter moeten samenleven.

 

Mimount Bousakla is moslim en Belg. Ze is senator voor de partij SP.A. Zij heeft recht van spreken.

 En spreken doet ze. Ze gaat de problemen van de moslims niet uit de weg.

Wablieft vroeg haar om uitleg. (www.wablieft.be).

 

Wablieft: Een krant in Denemarken drukte grappige tekeningen van de profeet Mohammed af.

 In heel de wereld was er protest van moslims.

Daarbij vielen zelfs doden. Ook moslims in België betoogden tegen de tekeningen. Kunnen die tekeningen volgens u?

 

Mimount Bousakla: Ik begrijp al dat protest tegen die tekeningen niet. Die tekeningen van Mohammed kwetsen mij ook niet.

 Ben je erdoor gekwetst? Dan kan je zelf ook tekeningen maken. Zich zo druk maken is belachelijk.

 Ik heb Mohammed nog nooit ontmoet. Lijkt hij op die tekeningen? Ik weet dat dus niet.

De betogingen van moslims in Antwerpen en Brussel vond ik geen goed idee.

 Dat helpt niet om in vrede samen te leven.

 Moslims hier zagen betogingen in Afghanistan, Pakistan en andere landen.

 Ze deden hier gewoon hetzelfde. Maar België is anders dan die landen. Die landen zijn niet vrij.

 Reporters mogen er niet vrij hun werk doen. Man en vrouw hebben er niet dezelfde rechten.

 Wij leven hier wel in een vrij land. Hier mag iedereen zijn mening geven.

Dus mogen ook die tekeningen. Zelfs al is dat niet leuk voor je geloof.

 

Uw mening is duidelijk. Fanatieke moslims zijn het daar zeker niet mee eens. Bent u niet bang voor hen?

Angst is een slechte raadgever. Fanatieke moslims bedreigen me dikwijls met de dood. Maar ik laat me niet doen.

 Weinig moslims hier spreken zoals ik. Toch zijn veel van hen het met me eens.

 We zijn moslims zoals veel katholieken. Die gaan ook niet meer elke zondag naar de kerk.

 En toch geloven wij. Sommige moslims bidden veel.

 Maar je wordt daardoor niet vanzelf een goed mens.

 

Zijn fanatieke moslims een uitzondering?

Zeker en vast. Toch mogen we ze niet onderschatten. Dat doen veel kranten en politieke partijen wel.

 De wet is de wet, voor iedereen.

Het gaat om een kleine groep. Die maakt het leven zuur voor die grote groep gewone moslims.

 

Zoveel gewone moslims hoor je niet. Hoe komt dat?

Het blijft een moeilijke strijd. Ik maakte dat ook mee met mijn ouders.

 Het was niet gemakkelijk om ze te veranderen. Ik ben moslim-vrouw op mijn eigen manier.

 Ze moesten dat leren aanvaarden.

Geloof is iets van jezelf. Dat zit in je hart. Sommigen roepen heel de tijd: "Allah is groot." Wel, daar heeft niemand iets aan.

 Veel andere mensen zijn bang om hun mening te geven.

 Sommigen zijn daarvoor zelfs al geslagen.

 Dat is voor mij het bewijs: in de islam mag je nog altijd niet vrij spreken.

 Ik heb hard moeten vechten voor mijn vrijheid. Ik koos om anders te leven.

Toen verstootte mijn familie mij. Ik heb bewezen dat het kon. Toch ben ik dezelfde Mimount gebleven.

 Dat hebben mijn ouders uiteindelijk ingezien.

 

Is het leven als moslim-vrouw extra moeilijk?

Natuurlijk. Wie steunt ons? Wij staan er vaak alleen voor. De Vlaamse arbeiders moesten ook vechten voor hun rechten.

Dat doen wij nu ook.

Alleen gaan wij daar geen 100 jaar op wachten. Daarom vragen wij steun aan alle mensen.

 Alle moslims moeten eerbied hebben voor vrouwen. Dat is ons doel.

 

Toch lijken er opnieuw meer moslim-meisjes een hoofddoek te dragen?

Dat klopt. Maar dat heeft ook veel te maken met de politiek.

 Ik ben niet tegen hoofddoeken. Maar veel mensen zijn daar wel tegen.

Sommigen dragen ze juist daarom. Het zorgt alleen voor meer problemen.

 

Kan de islam veranderen?

Ik ga veel op reis naar Marokko. Het is er heel mooi. De islam staat daar verder.

 Mensen veranderden er veel meer. De vrouwen kregen er meer rechten.

 Van wie kwam het meeste protest daartegen? Vooral van moslims uit Europa.

 Volgens mij kijken moslims hier te veel naar TV-zenders uit moslim-landen. Dat helpt zeker niet.

De moslims eisen nu een eigen programma op de VRT.

 Dat is het einde van goed samenleven!

 In de TV-reeks 'Thuis' speelt de Marokkaan Mo een rol. Dat is goed.

 Dat mag nog meer gebeuren in andere reeksen.

 Maar ik wil geen eigen programma of zender voor moslims.

 Dan denken we in hokjes. Dat is niet goed.

 

Denkt u ook zo over jeugdhuizen?

Jeugdhuizen voor jonge moslims zijn geen goed idee.

 Daar gebeurt niets om het samenleven met anderen te helpen.

 Ze blijven zich er te veel het slachtoffer van racisme voelen.

 Samen kunnen jonge moslims zichzelf ontdekken. Dat mag.

 Maar moslim-meisjes gaan al meer naar gewone jeugdhuizen. Waarom?

 Omdat meisjes in jeugdhuizen voor moslims heel veel controle krijgen.

 "Ik ga het zeggen tegen uw vader," horen ze soms. Dat zullen ze minder snel zeggen in gewone jeugdhuizen.

 Alle jongeren moeten terecht kunnen in gewone jeugdhuizen.

 Die moeten daar natuurlijk voor openstaan. Het moet van 2 kanten komen.

 En daar moeten wij politici aan werken.

 

U strijdt ook tegen gedwongen en valse huwelijken.

Ik was zelf bijna het slachtoffer van een gedwongen huwelijk. Ik heb het niet zover laten komen (lacht).

 In Antwerpen trouwde ik mensen voor de gemeente. Daarom vertel ik altijd mijn verhaal.

Jonge vrouwen kunnen zich daarin herkennen. Al die verhalen moeten bekend worden.

Het helpt om zaken te veranderen. Let op, ook bij jongens zijn er van die huwelijken.

 Ze zeggen me soms: "Mimount, met dit leven wil ik niets te maken hebben."

 Als man kunnen ze gemakkelijker breken met de gewoonten.

 

Enkele maanden geleden waren er zware rellen in Frankrijk. Daar waren veel jonge moslims bij.

 Hier waren er ook rellen. Maar die vielen nog mee.

 Lukt het samenleven hier dan toch beter dan in Frankrijk?

Er waren en er zijn verschillen. Ik ging na de rellen met andere politici naar het parlement in Frankrijk.

We praatten over die toestand. De politiek is in beide landen al heel anders.

 Zo zijn er in Frankrijk veel minder vrouwen in het parlement dan hier.

 Bij de rellen in Antwerpen was er veel minder schade. Toch was de schade nog altijd te groot.

 We mogen ook burgemeester Janssens niet vergeten.

Die zette de politie van Antwerpen goed in. Wilde een jongere iets misdoen?

 Dan pakte de politie hem op. Dat is duidelijk.

 

De rellen gingen toen ook over te weinig kansen en werk voor moslim-jongeren. Klopt dat?

Moslim-jongeren krijgen minder kansen. Dat is zo.

 Maar meisjes vinden wel gemakkelijker werk dan jongens.

Sommige jongens weigeren ook te gaan werken. Dat moeten we durven zeggen.

 En meer meisjes dan jongens studeren verder. Er moet dus iets met die jongens gebeuren.

 Opleiding op het werk kan daarbij helpen.

 

Zijn jongens in gezinnen van moslims vrijer dan meisjes?

Meisjes krijgen een strenge opvoeding. Dat is niet altijd slecht. Na het werk gaan ze meteen naar huis.

 Jongens worden helemaal anders opgevoed. Ze zijn bij ons al vanaf 9 jaar een man.

 Sommige vaders geven die jongens opdracht hun zussen te slaan. Of zonen slaan hun moeders. Zo erg is het soms.

 Mensen vragen mij als politicus vaak om hulp.

 Dat gaat over mishandeling thuis, gedwongen en valse huwelijken, meisjes uitschelden voor hoer, meisjes slaan op straat…

Een vrouw werd 3 dagen opgesloten zonder eten of drinken.

 Dat kan toch niet! Dat is strafbaar. Daarom spreek ik.

 Daarom wil ik de wet tegen valse en gedwongen huwelijken strenger maken.

 Een strengere wet zal een duidelijk teken zijn. We willen dit misbruik stoppen.

 

Moeten migranten verplicht Nederlands leren?

Zeker. Dat zijn nu de regels. Ik stelde dat 5 jaar geleden al voor (lacht).

 Maar er zijn nog steeds te weinig kansen om lessen Nederlands te volgen. Dat moet veranderen.

 Komen mensen naar hier? Dan moeten ze volgens mij allemaal Nederlands leren. Dus ook onze ouders.

 Ook al zijn die hier al lang. Nu vallen die mensen vaak nog buiten die regels.

 

U werkt mee aan de film 'Couscous met frieten.' Is dat een andere manier om aan politiek te doen?

Eigenlijk wel. Ik schreef het verhaal. Het gaat over een Vlaamse, een Marokkaanse en een joodse familie.

 Guy Lee Thys maakt de film. Hij is van joodse afkomst. En mijn familie komt uit Marokko.

 Mensen uit verschillende groepen kunnen dus wel met elkaar samenwerken.

 De film praat met veel humor over problemen tussen die verschillende groepen.

Maar ik houd mijn hart vast. Want in de islam lijkt humor niet te bestaan (lacht).

 Godsdiensten zijn niet achterlijk. Maar sommige ideeën zijn dat wel. En daar vecht ik tegen.

 

 

(Wablieft - 2006).

 

Zie ook : www.wablieft.be  en http://nl.wikipedia.org/wiki/Wablieft

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

26 december 2007

 

Home

 

stats count

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN