Bron: www.bndestem.nl

 

Juist in crisistijd

kan ondernemingszin lonend zijn

 

 

kvk-logo

 

 

Een droom kan zomaar werkelijkheid worden.

Met die gedachte in het hoofd zie je veel belangstellenden rondlopen.

 

 

En: niet geschoten is altijd mis. Jong en oud, man en vrouw, autochtoon en allochtoon - iedereen die denkt het ondernemerschap voldoende in de vingers te hebben, kan besluiten eigen baas te worden. Marc Volleman, manager communicatie van de Kamer van Koophandel Zuid-West-Nederland, wijst naar een bord in het Cinecafé. Daar kan iedereen op een kaartje melden, wat hij aan te bieden heeft of waar hij juist naar op zoek is. De vragen staan op groene kaartjes: waar moet ik op letten als ik mijn bedrijf vanuit huis begin, moet je patent aanvragen als je een uniek idee hebt? De aanbodkaartjes zijn oranje: websites op maat, gestoffeerde memo- en fotoborden. En ook een vreemde eend in de bijt: verkoop van koikarpers. Volleman vertelt dat er in heel het land op 22 verschillende locaties startersdagen worden gehouden. Voor de achtste keer. In Vlissingen worden ruim vierhonderd belangstellenden geteld. Vorig jaar werden in Zeeland ruim 4 procent minder startende ondernemers geregistreerd dan het jaar daarvoor: van ruim 1400 naar net nog 1350.

 

De hele afdeling voorlichting van de Kamer van Koophandel is uitgerukt. Overal dames en heren die twijfelaars van nuttige tips en formulieren voorzien. Er zijn seminars over de mogelijke valkuilen, over het belang van een ondernemingsplan. Volleman schudt de belangrijkste punten zo uit zijn mouw. Heb je kennis en ervaring, heb je de markt bekeken - niet de zevende schoenenwinkel in een straat waar er al zes zijn - heb je eigen vermogen of klop je aan bij een bank? En ook: bouw een netwerk, steek je licht op bij een collega, hou eens een concurrent in de gaten. Volleman weet dat 20 procent van de belangstellenden in het bioscoopgebouw binnen nu en een jaar zelfstandig ondernemer is. Hij weet ook dat de helft binnen vijf jaar de pijp aan Maarten geeft. Van die afhakers blijkt driekwart geen goed ondernemingsplan te hebben. De crisis speelt wat hem betreft zeker een rol. Het is een verklaring voor het teruglopend aantal starters. Toch is er volgens hem alle reden om juist in deze crisistijd net dat beetje lef en ondernemingszin te tonen. “Want,” zegt hij, “we hebben volop te maken met het uitstappen van de naoorlogse babyboom. Veel ondernemers hebben geen opvolger. Het zijn vaak kleinere familiebedrijven. Mits ze gezond zijn kan het aantrekkelijk zijn om die over te nemen. Onze cijfers bevestigen dat: van de mensen die een bedrijf overnemen, is na vijf jaar nog steeds 96 procent in de running.”

 

 

 

10 november 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN