Kanker voorkomen:

wees zo slank mogelijk

 

 

Streef naar een slank postuur en verklein daarmee de kans op kanker.

Dat zegt het gezaghebbende Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WCRF) in het rapport Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer.

 

Een internationaal panel van 21 gerenommeerde wetenschappers werkte vijf jaar aan het

analyseren van de resultaten van ruim 7.000 studies naar oorzaak en preventie van kanker.

 

 

Duidelijkheid

 

De studie is uitgevoerd om een einde te maken aan de tegenstrijdige berichten over kankerpreventie, zegt Pelagia de Wild, directeur van WCRF Nederland. 'De ene week lees je dat een kopje koffie goed voor je is, de week daarna is het weer slecht. Om daar duidelijkheid over te geven is de bestaande literatuur over kankerpreventie onderzocht.'

 

Volgens het rapport (samenvatting in pdf) hebben mensen met overgewicht of obesitas een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker. Daarom wordt geadviseerd het gewicht aan de lage kant te houden, binnen de normale range (een BMI* tussen de 18,5 en 25).

 

'Over die relatie is vaker geschreven, maar nooit eerder is de relatie zo overtuigend aangetoond als in dit rapport,' aldus de Wild. 'De onderzoekers geven het advies om je hele leven het gewicht proberen te houden dat je op je 21ste hebt.' Ongeveer eenderde van de gevallen van kanker wordt veroorzaakt door een verkeerde levensstijl.

 

 

Overige aanbevelingen van het WCRF

 

Beweeg iedere dag minimaal dertig minuten, nog beter: 60 minuten matig intensief of een half uur intensief bewegen.

 

Vermijdt alcohol en suikerrijke dranken (verminder ook het gebruik van vruchtensap). Omdat alcohol in beperkte mate ook gezondheidsvoordelen heeft, wordt er per dag een maximum van twee glazen voor mannen en één voor vrouwen geadviseerd.

 

Eet voornamelijk plantaardige voedingsmiddelen (dagelijks ten minste 400 gram groenten en fruit).

 

Beperk de consumptie van rood vlees (zoals rund-, varkens-, geiten- en lamsvlees) en vermijdt bewerkt vlees (worst en ham).

 

Beperk zoutconsumptie.

 

Haal voedingsstoffen zoveel mogelijk uit 'echte' voeding en gebruik zo min mogelijk vitaminepillen.

 

Bijzondere aanbeveling: geef borstvoeding.

 

 

Overigens zei de vooraanstaande Britse kankerspecialist prof. dr. Karol Sikora tegen de BBC dat er 'niks magisch' aan de aanbevelingen is. 'De belangrijkste boodschap die ik zou willen geven is je niet al te druk te maken; geniet van het leven, neem een glas wijn als je daar zin in hebt en van een klein stukje vlees ga je niet meteen dood.'

 

 

*BMI = Body Mass Index

 

 

Voorbeeldje:

 

U bent 1,64 meter lang en weegt 83 kilogram.

Uw BMI is dan: 83 : 1,64 en deze uitkomst nog eens delen door 1,64 (uw lengte).

De uitkomst is 30,86.

Er is hier sprake van overgewicht.

Normaal gewicht = tussen 18,5 en 24,9

 

 

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

2 november 2007

 

Home

 

 

 

 

stats count

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN