Bron: www.bndestem.nl

 

Ontsnapt aan koolmonoxidevergiftiging

 

Niet dood dankzij monteur

 

 

 

BREDA - Ze hadden dood kunnen zijn, daarvan is

Michel Kieneker, wijkagent in het Heuvelkwartier overtuigd.

 

 

“Maar dankzij het optreden van verwarmingsmonteur Alex van der Ven zijn twee bewoners van een flat aan de Hudsonstraat ontsnapt aan een koolmonoxidevergiftiging.” Van der Ven werd gisteren bij zijn bedrijf BSI in de bloemetjes gezet. Hij vertelt hoe hij dinsdag in de Hudsonstraat een geiser kwam repareren. “Het vlammetje ging steeds uit. Maar, zo ontdekte ik, er was niks mis mee.” Toch moest er wat zijn. “Het was benauwd in de woning. De ramen waren beslagen. Er hing een rare lucht.” Van der Ven liep het huis door en zag in de woonkamer een gaskachel staan waar alle ruiten ontbraken. Een onveilige situatie, weet de ervaren monteur. “Zonder dat glas, zonder beveiliging, blaast een gaskachel zo koolmonoxide de woonkamer in.” Hij draaide de gaskraan dicht, adviseerde de bewoners de kachel niet te gebruiken en ging weg.

 

 

image017

 

Hudsonstraat Breda

(Foto: Kees Wittenbols – 2006)

 

 

Het zat hem niet lekker. “Ik had hoofdpijn gekregen. Dus ben ik de dag erna teruggegaan. De kachel stond weer aan.” En hij wist: doordat er zo veel koolmonoxide in huis hing, sloeg de geiser keer op keer af. “Die is op die manier beveiligd.” Van der Ven waarschuwde zijn werkgever, die wooncorporatie WonenBreburg erbij riep. Die seinde de wijkagent in. Ook de brandweer werd erbij gehaald. Intussen wachtte Van der Ven het hele circus niet af. Rigoureus demonteerde hij de kachel op zo'n manier dat hij niet meer bruikbaar was. Hij zette ramen open om het gas weg te laten waaien. Politie, BSI en wooncorporatie loven zijn daadkrachtige optreden. “Had hij het niet gedaan, dan was de kans groot geweest dat de bewoners inmiddels waren omgekomen,” menen zij. Jaarlijks overlijden in Nederland immers meerdere mensen aan een koolmonoxidevergiftiging. Meestal als gevolg van ondeugdelijke kachels of geisers. De drie instanties hameren er dan ook op dat mensen die gaskachels of een geiser hebben, hun woning goed ventileren en de spullen goed onderhouden. Dat is geen taak van de wooncorporatie, zegt Ad Geerts van WonenBreburg. “Aanschaf en onderhoud is iets dat bewoners zelf moeten doen.”

                                                                                                                                                                                

 

28 november 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN