Bron: http://www.bndestem.nl/regio/breda/7293886/Makelaars-slaan-handen-ineen.ece

 

Makelaars slaan handen ineen

 

 

image011

 

Makelaarskantoor Van der Sande – Vijverstraat 1

(Foto: Kees Wittenbols – 20 april 2010)

 

 

Na meer dan veertig jaar een eigen kantoor te hebben gedreven, hebben de Bredase makelaars Jos en Han van Opstal besloten om hun bedrijf te laten samengaan met dat van hun collega’s van Van der Sande in de Vijverstraat. “De jeugd heeft de toekomst en wij zijn niet meer zo jeugdig,” zegt Jos, de jongste van de twee broers. Ze hebben gekozen voor Van der Sande, omdat dat bedrijf zijn wortels in Breda heeft. Dat is belangrijk, volgens Van Opstal: “Grote landelijke kantoren staan te ver van Breda af. Als makelaar moet je ook de plaatselijke cultuur en politiek kennen.” Jos van Opstal blijft overigens werkzaam voor het nieuwe kantoor. Hij wil vooral zijn expertise en netwerk inzetten voor het bedrijf dat nu Van der Sande Van Opstal Bedrijfsmakelaars heet. De nieuwe combinatie richt zich vooral op de woningsector en - zoals blijkt uit de nieuwe naam - speciaal ook op de bedrijvenmarkt.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/breda/7293875/Makelaars-geloven-in-grote-potentie-van-Breda-als-merknaam.ece

 

Makelaars geloven in grote

potentie van Breda als merknaam

 

 

BREDA - De crisis... Tja, het is een probleem. Maar niet onoverkomelijk, zeker niet in Breda. “Het beeld bestaat dat er veel leegstand is. Maar dat klopt niet helemaal. Er is nog steeds een redelijke vraag naar kantoren en winkels. Sterker nog, in Breda kennen we op dit moment helemaal geen structurele winkelleegstand. Dat komt omdat Breda in het hele land en zelfs daarbuiten, een goede naam heeft. Er is nog steeds een gezonde vraag naar winkelruimte in de stad. De provinciestad van toen is een landelijk bekende marktspeler geworden. Breda staat op de kaart.”

 

Begin met de Bredase makelaars Jos van Opstal en Peter-Paul Verhoeven niet over de crisis. Natuurlijk, er is van alles aan de hand, maar dat wil niet zeggen dat het alleen maar kommer en kwel is met de lokale economie. De twee makelaars zijn dan ook van het type “problemen zijn uitdagingen en ze zijn er om opgelost te worden.” En Breda zit vol uitdagingen. Neem de kantorenmarkt. Dat is net een fruitschaal, zegt Verhoeven: wat er goed, lekker en fris uitziet, wordt snel opgegeten. Dus is het de truc om het fruit dat nu nog onderin de mand ligt te verleppen zo mooi op te poetsen, dat het óók interessant wordt om op te eten. Op zo’n manier hebben de makelaars het voormalige gebouw van het kadaster aan de Markendaalseweg verhuurd. In januari stond het vierduizend vierkante meter tellende kantoor leeg, in april is meer dan driekwart verhuurd. “Dat lukt alleen wanneer je concurreert met de nieuwbouwprijzen. Tenslotte zijn er altijd budgetzoekers. Niet iedereen wil en kan op een AA-locatie zitten,” zegt Van Opstal. Op termijn komt het wel goed met de kantoren die leegstaan en de terreinen die braak liggen.

 

Neem het project Achter de Lange Stallen. Van Opstal: “Dat deze grootschalige ontwikkeling voorlopig niet doorgaat is geen enkel probleem. Iedereen moet zich aanpassen aan de situatie en die is op dit moment: creëer geen vraag, als er geen aanbod is. Dat verstoort de markt. De vraag komt wel terug. Grootvestigers als De Bijenkorf denken ook niet in deadlines. Die zetten hun toekomst planmatig op een rijtje. Die hebben een langetermijnvisie waar Breda hoe dan ook deel van uitmaakt.” Ook al moet het besef hier en daar in de stad nog doordringen. Breda heeft bijzonder veel potentie, zeggen de makelaars. “Breda heeft geen slogan nodig. Beschouw Breda als een merknaam, net als Coca-Cola. Het wekt meteen een positieve associatie op. Er zijn nog steeds mensen die dat niet geloven, maar dat gebrek aan zelfvertrouwen ebt steeds meer weg,” zegt Van Opstal.

 

Breda is een stad die redelijk in balans is. Dat maakt de stad aantrekkelijk. Niet voor niets liet het Havenbedrijf Rotterdam vorige week de gemeenteraad nog weten dat Breda vooral moet investeren in quality of life. Dáár hebben Rotterdammers die even weg willen uit de havenhectiek, behoefte aan. Naarmate de haven groeit, wordt die behoefte alleen maar groter en Breda kan daarin voorzien. “Daarom moet je de stad niet verstoren met onevenwichtige plannen,” zegt Van Opstal. “Neem die grote shopping mall die bijna in Tilburg-Noord zou worden gebouwd. De ontwikkelaars zijn eerst in Breda komen kijken of er behoefte was aan zo’n mall en vanaf het eerste begin vond ik het een slecht idee. Breda heeft zo’n mammoetkoopcentrum helemaal niet nodig.”

 

De makelaars kunnen natuurlijk van alles vinden, maar in welke mate houdt het stadsbestuur daar rekening mee? Op het gebied van communicatie valt er nog wel iets te winnen, denken Van Opstal en Verhoeven. “Er wordt wel eens gebruik gemaakt van onze expertise, maar dat is toch vaak ad hoc,” menen ze. “Wij zijn natuurlijk niet de enigen die ergens iets van af weten, maar we staan wél midden in het veld.” Vanuit de praktijk durven ze in ieder geval een pijnpunt nadrukkelijk aan te snijden. Er wordt maar half werk gemaakt van het revitaliseren van bedrijventerreinen, zoals De Krogten, waar burgemeester en wethouders 2,25 miljoen euro in willen investeren. “Het gaat om blijvend beheer. Simpel gezegd: zorg ervoor dat het gras wordt gemaaid.” “Ja, Breda is nog geen ville fleuri. Met de aankleding en het groen blijft het nog enigszins behelpen,” zegt Van Opstal. De twee makelaars laten zich van harte uitnodigen om mee te denken. Van Opstal: “Graag, met een kritische en constructieve blik.”

 

 

 

16 september 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN