Bron: www.bndestem.nl

 

Mall biedt ook Breda nieuwe uitdagingen

 

 

 

Tilburg wil net buiten de stad een shopping mall. Althans: sommigen in Tilburg, onder wie het college van B en W van Breda's buurstad en projectontwikkelaar OVG uit Rotterdam zien mooie kansen voor zo'n op Amerikaanse leest geschoeid mega-winkelcentrum met ook nog allerhande vermaak. Dus schieten de buursteden, à la Pavlov, direct in de verdediging. Brabant is nu bijna te klein. Want de buren, met wie tot de geboorte van dit onzalige plan alweer een tijdje meer of minder in pais en vree werd geleefd, zijn laaiend.

 

Hoe halen die Kruikezeikers het in hun hersens, om zo'n immense publiekstrekker binnen te willen halen, waarbij het begrip ‘detailhandel’ een geheel andere lading krijgt? Hele Brabantse binnensteden zullen naar de Filistijnen gaan. Tilburg niet in de laatste plaats. Vandaar dat het bestuur nu voorzichtig de vluchtroute van het referendum verkent. Dus wie weet. Breda vaardigde deze week wethouder Janus Oomen af naar de raadscommissie in Tilburg. Die kreeg daar geen poot aan de grond voor zijn onheilspellende teksten. Beetje kinderachtig reageerden Tilburgse politici dat Breda bij de komst van Ikea ook niet met de buren had overlegd. Nu zou de samenwerking van de vijf steden in ‘Brabantstad’ onder hoogspanning komen. Is dat erg? Welnee. ‘Brabantstad’ is een jaar of tien geleden van de grond getild om samen infrastructuurproblemen en verkeersophopingen te lijf te gaan. Omdat elk van de vijf stadsbesturen iets belangrijks wilde betekenen en ook wel eens een ‘Brabantbreed’ lint wilde knippen, is dat concept ietwat uit de hand gelopen. Dus als dat verband wat slanker wordt, is er niet zoveel mis. Is dan zo'n shopping mall erg? Waarom toch? Een shopping mall is bij uitstek een voorziening van deze tijd. Winkelen is er een diep beleefde ervaring, gemak dient er de mens, de bereikbaarheid per auto is optimaal en parkeren is veelal gratis. Ouders vinden er ‘state of the art-ballenbakken’ en ander vertier voor de kleintjes.

 

Waar vind je dat allemaal in de binnenstad van Breda, waar je soms lang in de file staat voor een steeds duurdere parkeerplek, waar je met je kinderen niet moet gaan winkelen en waar je kilometers met je zware tassen zeult als je toevallig én Turks brood én een worst van de Hema nodig hebt. En dan is er nog helemaal niks opgebroken. Wél voor zessen komen, hoor, want anders is de deur dicht. En welgeteld één koopavond in de week. Dat houdt allemaal niet over in 2008.

 

Maar vermoordt de mall de middenstand rond de Markt en verderop?

 

Kijk naar Antwerpen. Om de hoek staat sinds een paar jaar shopping mall Wijnegem. Is Antwerpen nu dood? Natuurlijk niet. Er hebben winkels klapjes gehad. Dat zijn met name de wat oudere zaken in de wat mindere straten buiten de binnenstad, vooral die in het noorden, de kant van Wijnegem. Het stadshart heeft er nauwelijks onder te lijden. Bij slecht weer merken ze het, dan gaat iedereen droogshoppen op Wijnegem. Over het jaar gemeten maakt de mall niets uit voor de activiteit in Antwerpens stadshart. Zegt de beleidsmedewerkster van de stad. Toch is de timing van Tilburg natuurlijk wat lastig. Pas nog luidde de Raad voor de detailhandel de alarmbel. Er zijn te veel vierkante meters winkeloppervlak: 27 miljoen, zo'n beetje het oppervlak van de bebouwde kom van Breda. Dat, gevoegd bij de economische vertraging zou tienduizend winkeliers de kop kosten.

 

Dat is voor ieder van hen soms diep tragisch, maar ook vaak onvermijdelijk. Deze gang van zaken heet concurrentie. Om goed te kunnen concurreren, moet je vernieuwen. Als jij het niet doet, doet een ander het wel. Vernieuwing vernielt ook, weten we sinds Schumpeter, de beroemde econoom. Laten we eerlijk zijn, er zijn winkeliers die stil zijn blijven staan. Die hebben zo de ontwikkelingen in hun markten gemist. Nieuwkomers of meer actieve collega's overleven en groeien dankzij betere producten, nog betere service, nog scherpere prijzen en een nog aangenamer klimaat in de zaak. Hetzelfde geldt voor de stad als geheel. Ook die moet vernieuwen. Dat doet Breda volop in deze jaren. De eventuele komst van zo'n mall levert weer een extra uitdaging op om het nóg beter te doen. Breda is, uitgerekend nu, één bonk dynamiek, met een rijtje jaloersmakende kwaliteiten en een aansluiting op de hsl in zicht. Bredanaars hebben het zelf nog nauwelijks in de gaten, lijkt het wel. Dus laten stadsbestuur en ondernemers kansen braaien uit wat ze als bedreiging zien. Vergeet de verdedigingswallen, zet de stad op stelten voor verdere vernieuwing en verbetering. Want die andere tijden komen er toch, met of zonder shopping mall.

 

 

 

25 september 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN