Bron: www.bndestem.nl

 

“Mijn schilderijen zijn zeker

niet typisch Nederlands”

 

“De Sterrennacht van Van Goghs de mooiste”

 

 

 

ETTEN-LEUR - De schilderijen die ze maakt hebben

 “iets Scandinavisch en ook iets mediterraans.”

 

 

“Ze zijn zeker niet typisch Nederlands. Het Scandinavische zit in het grootse, het mediterrane is de vrolijke noot in mijn werk,” zegt Janneke Slot (55), die zeventien jaar in Denemarken heeft gewoond en gewerkt. Haar dochter Femke (30) woont daar nog steeds en is solodanseres bij het Koninklijk Ballet in Kopenhagen. “Binnenkort ga ik er weer heen.” Scandinavië is voor haar nooit ver weg; Griekenland, de Middellandse Zee een favoriete vakantiebestemming. Ze groeide op in Breda. “Water speelt ook een rol in mijn werk. Vroeger, met vader, moeder, broers en zus, gingen we altijd op vakantie naar Zeeland. Dat waren mijn gelukkigste dagen.”

 

Slot is sinds vier jaar hoofd van de Kunstuitleen in Etten-Leur, een afdeling van de bibliotheek aan de Anna van Berchemlaan. De uitleen heeft ongeveer tweehonderd leden. Die kunnen kiezen uit 550 kunstwerken, waaronder een groot aantal schilderijen op doek. Als hoofd van de Kunstuitleen is Slot een van de drijvende krachten achter Van Gogh Leeft!, de kunsttiendaagse ‘rondom’ Brabants beroemdste zoon, die in 1881 in Etten met tekenen begon. Onderdeel van het nieuwe evenement (van 27 maart tot 6 april) is een kunstroute langs 26 ateliers, galerieën, wijkgebouwen en andere instellingen in heel Etten-Leur, waaronder de Kunstuitleen. Uiteraard is op al die locaties kunst te bezichtigen. Daarnaast richten de instellingen van de kunstroute gezamenlijk een tentoonstelling in de raadzaalkerk aan de Markt in. Slot heeft voor die expositie twee schilderijen uitgekozen: “Nacht boven Brussel” van A.B. Roorda en een landschap zonder titel van Hans Mutsers.

 

 

 

sterrennacht

 

De Sterrennacht van Van Gogh

 

 

Waarom heb je uitgerekend deze schilderijen voor de expositie in de raadzaalkerk uitgekozen?

 

“Roorda heeft een reeks ‘bevlogen steden’ geschilderd. Brussel, Parijs en Berlijn onder meer. Hij zag die steden ‘s nachts vanuit een vliegtuig: de lichtjes, het verkeer, het stratenpatroon onder hem. Hij is dat ‘nachtlicht’ gaan schilderen en heeft dezelfde fascinatie als Van Gogh, die ‘het donkere’ wilde schilderen. Persoonlijk vind ik “De Sterrennacht” Van Goghs mooiste schilderij. Het is op het ogenblik te zien in het Van Gogh Museum in Amsterdam, dat het in bruikleen heeft van het Museum of Modern Art in New York. Het landschap van Mutsers heb ik uitgekozen, omdat hij de ‘toets’ van Van Gogh heeft. Hij schildert heel pasteus, brengt de verf dik op. Mutsers is bovendien veel in Frankrijk; Van Gogh trok daar ook heen.”

 

Ben je een bewonderaar van het werk van Van Gogh?

 

“Toen ik jong was niet. Het zei me niet veel. Maar dat veranderde toen ik het werk in het echt zag en niet een replica. Dat was in het Kröller-Müller. Je ziet dan hoe de verf is opgebracht, de kracht van het werk. Je ziet het stralen. En je ziet dan ook dat het boven werk van andere kunstenaars uitstijgt. Ik heb zelf eens geprobeerd om werk van Van Gogh te kopiëren. Nou, dan kom je er ook wel achter hoe moeilijk dat is.”

 

Van Gogh is geboren in Zundert, begon in 1881 in Etten met tekenen, had familie in Breda.

Maakt hem dat voor jou extra bijzonder?

 

“Als ik in Breda voorbij de villa kom waar zijn oom Cent woonde, denk ik elke keer: hier heeft Vincent van Gogh gelopen. Dat vind ik bijzonder. In Etten heb ik dat ook. Hier is hij aan zijn loopbaan als kunstenaar begonnen. Maar eigenlijk moet je zeggen, dat hij geen carrière heeft gehad. Tijdens zijn leven heeft hij welgeteld één schilderij verkocht, nota bene aan een Belgische kunstenares. Ik meen dat het hem vierhonderd franc heeft opgeleverd, maar dat weet ik niet zeker. Van Gogh is hét voorbeeld van de kunstenaar die heel zijn leven lijdt en pas na zijn dood beroemd wordt. Ook dat spreekt mensen aan, zeker in het buitenland.”

 

Jij hebt de titel van de tiendaagse bedacht, Van Gogh Leeft!

Buiten dat zijn werk wereldberoemd is, op wat voor manier ‘leeft’ Van Gogh nog steeds?

 

“Voor veel kunstenaars - ik spreek uit eigen ervaring - is het heel moeilijk om van hun werk te leven. Nogmaals, Van Gogh is daarvan het symbool. Hij is ook nog steeds een inspiratiebron door zijn manier van schilderen en zijn liefde voor de natuur bijvoorbeeld. Met de opkomst van de fotografie werd het voor schilders steeds minder belangrijk realistische afbeeldingen te maken. De nadruk kwam steeds meer op de verf zelf te liggen. Van Gogh stond aan het begin daarvan. Hij is van groot belang geweest voor de ontwikkeling van de schilderkunst. Je kunt echt nergens ter wereld in kunstenaarskringen komen of Van Gogh gaat over de tong. Nog steeds.”

 

Wat is het belang van een tiendaagse ‘rondom’ Van Gogh?

 

“Het probleem hier is dat we geen werk van Van Gogh kunnen laten zien. Dat geldt ook voor Zundert. Wil je werk zien, dan moet je naar het Van Gogh Museum in Amsterdam of naar het Kröller-Müller. Het wordt moeilijk om veel mensen voor Van Gogh naar Etten-Leur te trekken. Het is wel een mooie gelegenheid om kunst een keer centraal te stellen. Want dat gebeurt veel te weinig.”

 

Wist je als klein meisje al dat je kunstenaar wilde worden?

 

“Op de kleuterschool kreeg ik van de non als enige het privilege om rond te lopen in de klas. Ik was als het ware haar assistent en mocht de andere kinderen helpen. Ikzelf was altijd wel iets aan het maken. Later ben ik naar de lerarenopleiding gegaan. Ik houd wel van kinderen en ook van pubers, maar een hele klas is me te veel. Daarom heb ik voor het kunstenaarschap gekozen. In Denemarken ben ik naar de vrije academie gegaan. Maar ik heb er ook voor een museum gewerkt.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Janneke Slot (55)

 

Janneke Slot is hoofd van de Kunstuitleen, een afdeling van de bibliotheek aan de Anna van Berchemlaan. Ze groeide op in Breda en volgde de lerarenopleiding in Tilburg. Ze woonde zeventien jaar in Denemarken, waar ze in Aarhus naar de kunstacademie ging. Als kunstpedagoge werkte ze voor museum voor moderne kunst Louisiana, dat aan de Sont ligt.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Zie ook:

 

Etten in beeld

Leur in beeld

Zundert in beeld

 

 

19 maart 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count