Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/7218826/Motorrijders-lopen-te-groot-risico.ece

 

Motorrijders lopen te groot risico

 

 

motor_626597b

 

 

 

DEN HAAG - Het risico op dodelijke ongelukken onder motorrijders moet drastisch worden verkleind. De tachtig doden en 700 zwaargewonden onder motorrijders per jaar zijn er ontoelaatbaar veel, vinden belangenorganisaties in het verkeer die samenwerken in het Motorplatform. Andere vangrails, betere zichtbaarheid en openstelling van busbanen voor motoren staan op een lijst van maatregelen die het platform zo snel mogelijk ingevoerd wil zien. Ondanks al genomen maatregelen lopen motorrijders volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) 25 keer zo veel kans op een dodelijk ongeluk als inzittenden van een auto. De kans op verwondingen is twintig keer zo groot.

 

De afgelopen dagen alleen al waren drie verkeersdoden op een motorfiets te betreuren. Maandag verongelukte een motorrijder in het Gelderse Leuth, dinsdag was het raak in het Gelderse Rietmolen, gisteren gevolgd door een dodelijk ongeluk in het Brabantse Esbeek. De ANWB, Veilig Verkeer Nederland, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), de Bovag, de Rai en de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging hebben in het Motorplatform gewerkt aan aanbevelingen om de motorrijders beter te beschermen. Die variëren van motorrijdervriendelijke vangrails tot betere zichtbaarheid en zorgvuldiger verkeersgedrag in files. “De zaak is zorgelijk,” zegt Paul de Waal van de Bovag. De lijst is voorgelegd aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Probleem is dat het kabinet demissionair is en de nieuwe bewindsman op het departement nog niet is benoemd. Het ministerie zegt dat een reeks maatregelen binnenkort naar de Tweede Kamer wordt gezonden, de woordvoerder zegt begrip te hebben voor het ongeduld van de belangenorganisaties.

 

Veilig Verkeer Nederland zegt dat een aparte veiligheidsparagraaf en een filegedragscode noodzakelijk zijn om deze groep beter te beschermen. “Motorrijden blijft structureel onveilig zoals het nu is en daarmee mogen we geen genoegen nemen,” zegt Rob Stomphorst van VVN. Aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn gewenst omdat er inmiddels 624.000 motorrijders zijn en hun aantal jaarlijks met 10.000 groeit. Een van de maatregelen die Veilig Verkeer Nederland bepleit is een beter samenspel van motorrijders en automobilisten in de files. De tweewielige verkeersdeelnemers worden lang niet altijd opgemerkt, doordat ze geen fluorescerende of reflecterende kleding dragen. Ook is de snelheid van motorrijders die tussen de stilstaande auto’s door laveren, vaak te hoog. Veilig Verkeer Nederland wijst op proeven in het Verenigd Koninkrijk, waar gekeken wordt of motorrijders wellicht op busbanen zouden kunnen rijden. De ANWB zegt dat gevaarlijke plekken op de snelwegen moeten worden aangepakt, zoals de voor motorrijders zeer gevaarlijke vangrails, die vaak leidt tot onherstelbaar letsel. “Maar we moeten ook andere gevaarlijke zaken aanpakken, zoals putdeksel en ribbels en kattenogen op de belijningen op het wegdek,” zegt Markus van Tol van de ANWB.

 

 

 

3 september 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN