Bron: BN-DeStem

 

Oorlog in de schappen

 

 

winkelen

 

Vanaf vrijdag kunnen klanten van Albert Heijn een blinde test doen,

waarbij producten van A-merken vergeleken kunnen

worden met die van het eigen merk.

 

 

 

Albert Heijn lanceert een nieuwe actie om de lang onaantastbare A-merken

nog verder van de troon te stoten.

 

Vanaf vrijdag kunnen klanten van de grootgrutter een blinde test doen,

waarbij producten van A-merken vergeleken

kunnen worden met die van het eigen merk.

 

 

 

De stunt moet de consument ervan overtuigen dat het eigen merk niet onderdoet voor de gevestigde, dure merken. De actie is het zoveelste bewijs van de verbeten strijd die al geruime tijd tussen de supermarkten en de fabrikanten van de A-merken gevoerd wordt. De supers zijn gebaat bij de verkoop van meer eigen merken, omdat de winstmarge op die producten veel groter is dan op de A-merken. Het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) becijferde een paar jaar geleden dat supermarkten zo'n 400 A-merkproducten structureel met verlies verkopen, terwijl de huismerken hoge marges opleveren, oplopend tot soms wel 25 procent.

 

De oorlog tussen de supermarkten en de fabrikanten van de A-merken lijkt in het voordeel van de eerste beslecht te worden. De afgelopen jaren is het aandeel van het huismerk in de schappen gestegen tot 25 procent, terwijl de A-merken steeds meer terrein inleveren. Huismerkkenner Koen de Jong verwacht dat die strijd nog lang niet ten einde is. “Nederland is een buitenbeentje in Europa. In vrijwel alle Europese landen is het aandeel van het huismerk in de schappen van de supermarkt veel groter dan hier. In België en Engeland 40 procent, in Zwitserland zelfs 50.” Dat het huismerk in Nederland pas laat tot ontwikkeling is gekomen, komt volgens De Jong door de geringe concentratie van supermarktketens in ons land. Waar in Engeland de vier grootste spelers 78 procent van de markt in handen hebben, had Nederland lang een versnipperde markt met veel kleine supermarktketens. Maar door de vijf jaar geleden in gang gezette supermarktoorlog zijn veel kleine spelers verdwenen en telt Nederland nog maar een paar grote jongens. “Ik verwacht daarom dat het aandeel van het huismerk in Nederland de komende jaren nog wel verder zal groeien,” stelt De Jong, die jarenlang in de huismerkindustrie werkzaam was en tegenwoordig adviseur is van fabrikanten van zowel A- als huismerken. Hij noemt de blinde testactie van Albert Heijn een handige en voorspelbare zet. “Natuurlijk. Uit die tests zal blijken dat de kwaliteit van A-merkproducten en het huismerk vergelijkbaar is. Daar ben ik van overtuigd. Maar huismerken zijn wel goedkoper dan A-merken. Dus bereikt Albert Heijn wat het wil bereiken. Heel slim.”

 

De consument lijkt helemaal klaar voor nog meer eigen merken, blijkt uit onderzoek. Ruim de helft van de Nederlanders zegt meer huismerken in de supermarkten wel te zien zitten. Volgens de prominente Roosendaalse ondernemer Jan Pollemans gaat er achter de acties van de supermarkten om de eigen merken te promoten een ‘politiek spel’ schuil. “De supermarkten willen meer winstmarge op die A-merken. Dus worden de fabrikanten met dit soort acties onder druk gezet. Ik geloof dat Jumbo zelfs een vergoeding aan de fabrikanten vraagt voor het in de schappen zetten van die merkartikelen.” Pollemans, die dit jaar zijn succesvolle Super de Boer verliet om een Albert Heijn XL in Roosendaal te kunnen gaan opzetten, denkt echter niet dat de A-merken ooit uit de supermarkten zullen verdwijnen. “Misschien dat het aandeel van de A-merken kleiner zal worden. Maar helemaal verdwijnen? Zeker niet. Al was het alleen maar omdat het sterke punt van veel huismerkproducten, namelijk de prijs, alleen maar tot zijn recht komt als je daar duurdere A-merken naast zet.”

 

 

 

1 oktober 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN