Bron: www.bndestem.nl

 

Op welke plek stapt u in de trein?

 

Instapper met reizigersinfo

 

 

BREDA – “Als een de trein het station binnenrijdt, stappen de meeste mensen aan het begin van het perron in en uit. Daardoor is het in sommige gedeeltes van de trein heel druk, of juist heel rustig.” En dat kan anders, vindt Martijn Rotteveel (20). Dus ontwierp de student Urban Managment aan de NHTV in Breda een slim infobord voor op het perron: “De Instapper.” “Het is een digitaal bord dat naast de standaard informatie ook laat zien welke coupé het volst zit. Met camerasystemen in de trein kun je registreren hoe druk het is in een coupé. Op het bord wordt dit per coupé met kleuren aangegeven. Bovendien geeft het bord de tijden per tussenstation aan en het laat zien op welke trein de reizigers dan kunnen overstappen. Ook is precies te zien op welk gedeelte van het perron de trein zal stoppen. Zo gaat het in- en uitstappen veel sneller. Het idee is eigenlijk heel simpel.”

 

Voor dat idee kreeg Rotteveel de Innovatieprijs, uitgereikt door een verkeer- en vervoersadviesbedrijf. De student won er 1500 euro mee. Vier van de in totaal tien inzendingen voor de prijs kwamen van de NHTV. “Ik had niet verwacht dat ik zou winnen, de andere ideeën waren ook sterk. Maar de jury vond mijn idee goed uitgewerkt en klantgericht.” Rotteveel heeft met NS-personeel en reizigers gesproken. “Reizigers weten soms niet precies waar een trein op het perron zal stoppen,” legt hij uit. “Daarom lopen ze voor de zekerheid maar niet te ver het perron op.”

 

De huidige borden op het perron geven alleen informatie over de vertrektijd van de trein, de bestemming, de tussenstations en eventuele vertraging. Het informatiebord dat Rotteveel ontwierp heeft daarop dus een paar aanvullingen. “Momenteel worden de oude informatieborden, die exemplaren waar de letters en cijfers omklappen, geleidelijk vervangen door digitale borden. Maar die digitale borden geven nog steeds dezelfde informatie als de huidige borden.” Rotteveel ziet zijn idee helemaal zitten. “Het zal even een investering zijn, maar het scheelt de NS een hoop tijd in de dienstregeling omdat het in- en uitstappen sneller gaat. Bovendien hoeven de reizigers minder te vragen aan het personeel.” Rotteveel heeft zijn idee nu overgedragen aan ProRail. “Die neemt het mee in de ontwikkelingsplannen. Wat er precies mee gebeurt, is nog even afwachten.”

 

 

 

30 april 2009

 

Home

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN