Bron: www.bndestem.nl

 

Oplichting via internet is in

 

 

internet

 

 

 

ROOSENDAAL - Bedrijven moeten steeds beter opletten dat ze geen slachtoffer worden van oplichting via het internet. Op allerlei manieren proberen criminelen geld los te peuteren en worden gegevens van bonafide ondernemingen digitaal gekaapt voor malafide doeleinden. Daarvoor waarschuwen onder meer brancheorganisatie Midden- en Klein bedrijf (MKB) en Steunpunt Acquisitiefraude (SAF) naar aanleiding van enkele recente oplichtingszaken in Roosendaal. Zo kwam eigenaar Dré Liebau van het gelijknamige watersportcentrum er dit voorjaar achter dat op een advertentie op Speurders.nl van Decampingwinkel.com zijn bedrijfsnaam werd misbruikt. “Ze boden tenten en loungesets aan voor de helft van de prijs. Klanten moesten aanbetalen, op een andere rekening dan de onze natuurlijk en konden hun spullen bij ons ophalen.”

 

Liebeau kreeg diverse telefoontjes en één bezoekje van opgelichte klanten. “Ik heb de provider onder druk gezet om de site te sluiten, want ik zit niet te wachten op boze mensen op mijn stoep. Wie er achter zit? Geen idee. Dat onderzoekt de politie nu.” De Roosendaalse Stichting Keerpunt was bijna slachtoffer geworden van een andere vorm van oplichting. Ze ontving een spookrekening van 1700 euro voor vermelding in een digitale bedrijvengids van het Schiedamse bedrijf Media Connect. Voorzitter Bert Klijs zegt nooit van Media Connect te hebben gehoord, laat staan dat hij er ooit een opdracht aan heeft verstrekt: “Wij betalen dus niet.” Britt Wemerman van het SAF geeft hem groot gelijk. “We hebben de afgelopen maanden ruim twee honderd klachten over dit bedrijf ontvangen.” De werkwijze is volgens haar bekend: “Ze zeggen dat ze een mondelinge overeenkomst met je bedrijf hebben voor gratis vermelding en willen die nu omzetten in een definitief, betaald contract. Als je weigert, sturen ze een fax die je moet ondertekenen, maar dat is nou net het nieuwe contract. Ook dreigen ze dat ze het telefoongesprek hebben opgenomen waarin je akkoord bent gegaan.”

 

Het MKB is ook niet blij met Media Connect, dat via zijn site doorklikt naar de officiële MKB-site. “Kennelijk om met onze naam en logo’s vertrouwen te wekken, maar dat pikken we niet,” aldus een woordvoerster. Volgens manager Jacob de Graaf van Media Connect houdt zijn bedrijf zich keurig aan de regels voor de zogenaamde ‘koud bellende acquisitie,’ het ongevraagd benaderen van potentiële klanten door de telefoon.

 

 

 

19 juli 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN