Lekker voordelig op reis

met gespaarde Airmiles?

 

 

 

Nou, dat is nog maar te bezien. In het verleden had ik al eens een reisje geboekt naar Rome via de Airmiles-organisatie. Ik weet echt niet meer hoeveel Airmiles het me toen gekost heeft. Het moeten stapels en stapels handdoeken geweest zijn die je er anders voor had gekregen, dat is wel zeker. Natuurlijk kwamen er ook nog wat van die specifieke reisorganisatiekosten bij, zoals luchthavenbelasting en uiteraard de administratiekosten. Zelf ben ik niet helemaal onbekend met het voeren van een administratie, maar één ding weet ik zeker, als ik mijn klanten met een dergelijke extra kostenpost zou opschepen, dan kon ik me melden bij het loket van de Sociale Dienst. Dat is zonder twijfel, want dan hield ik terecht geen klant meer over. Nu, een aantal jaren later doet die Airmiles-organisatie dit soort reizen niet meer. Het is nu te allen tijde: zoveel Airmiles en dan een bedrag bijbetalen. Nergens staat dan te lezen dat er ook nog luchthavenbelasting bijkomt en die inmiddels beruchte administratiekosten. Neen, dat krijgt u te horen als u niet meer terugkunt en in wezen de reis al geboekt heeft. Waarom hoor ik hier nooit iets over bij het programma: Kassa of Opgelicht? Ik wil niet al te cynisch zijn, maar ik denk dat u het antwoord wel weet. Er zijn nou eenmaal bedrijven die min of meer boven de wet staan en soms zijn die bedrijven dan ook nog eens uitgerust met het predikaat: Koninklijk. “Fijn!” Dát weten we dan ook weer, dat we dus Koninklijk te ‘grazen’ worden genomen.

 

Maar vandaag werd het me weer eens te machtig. Via de e-mail kreeg ik een aanbod van de Airmiles-organisatie met een heel scala aan reismogelijkheden naar allerlei bestemmingen. Ik zal om er geen al te lang verhaal van te maken mezelf alleen maar beperken tot enkele Europese voorbeelden. Geheel volgens het nieuwe principe van: een x-aantal Airmiles inleveren en een bijbetaling van een bepaald bedrag (zonder die beruchte extra’s natuurlijk!). Ik ga u een paar voorbeelden geven van de lijst van de Airmiles-organisatie van 12 oktober 2006: In alle gevallen moet u 3.000 Airmiles inleveren en het daarachter vermelde bedrag bijbetalen (per persoon).                                     

 

Naar Barcelona, Spanje: 3.000 Airmiles en € 29,- bijbetaling p.p.

Naar Parijs, Frankrijk: 3.000 Airmiles en € 49,- bijbetaling p.p.

 

Jamaar, zult u zeggen: “Barcelona ligt toch veel en veel verder weg dan Parijs? Dat is toch veel langer vliegen?” Ja hoor, dat klopt. Volgend voorbeeld:

 

Naar Hamburg, Duitsland: 3.000 Airmiles en € 29,- bijbetaling p.p.

Naar Bremen, Duitsland: 3.000 Airmiles en € 139,- bijbetaling p.p. (neen, geen tikfoutje!).

Lag Bremen niet van ons uit een ruime 100 kilometer VÓÓR Hamburg? Ja hoor, helemaal correct.

 

Nog een voorbeeld: voor 3.000 Airmiles en € 139,- p.p. vliegt u naar Stuttgart.

Echter als u eens zover vliegt naar Rome dan behoeft u slechts € 109,- bij te betalen. Of naar Milaan, honderden kilometers verder dan Stuttgart, dan is de eigen bijdrage nog maar € 39,-

 

 

Als u het snapt? Ik zie er in elk geval geen logica meer in.

 

 

 

Nog een laatste voorbeeldje: met 3.000 Airmiles in te leveren en een bijbetaling van € 70,- zet de KLM u af op het vliegveld van Aachen-Maastricht in Zuid Limburg (vanaf Schiphol natuurlijk). Voor één euro MINDER, vliegen ze u echter door naar de luchthaven van Luxemburg. Dan betaalt u dus maar € 69,- bij. Een beter bewijs dat die hele reisindustrie en luchtvaartindustrie langzaam maar zeker is ‘doorgedraaid’ is er bij mijn weten niet te vinden. Alhoewel, ik ken nog gekkere staaltjes in het schier ondoorzichtige oerwoud van prijzen en voorwaarden. Maar dan moet je echt een beetje gestoord zijn om het nog allemaal te vatten. Wilt u echter wel op reis gaan omdat u al zovele handdoeken en koffiezetapparaten heeft en die Airmiles nou eindelijk eens op moeten, dan wens ik u toch een prettige reis!

 

 

Silvia Videler.

 

Oktober 2006

 

Home