Er worden wat ‘knollen voor citroenen’ verkocht in die reiswereld

 

 

 

‘Groen en geel’ kan ik me ergeren aan de bewust misleidende reclame van die reisorganisaties, die touroperators en al die andere reisbureaus, die oplichten tot een dermate kunst hebben verheven en dan zo, dat zij ook nog eens niet te pakken zijn door een overheid of een overkoepelend iets, in de vorm van een toezichthouder of dergelijke. Een tweetal voorbeelden en dat wat uitgelicht zal hopelijk volstaan. U kent het beslist. Bijvoorbeeld een scheepvaartmaatschappij, annex reisorganisatie, adverteert zogoed als elke week in de reiskrant van onder andere De Telegraaf, maar ook in allerlei andere dag- en weekbladen. Met open ogen word je belazerd en besodemieterd. Sorry, ik kan er geen ander woord voor vinden. De vaak opvallende advertentie ‘schreeuwt’ u tegemoet met de leuze:

 

“DRIEDAAGSE MINICRUISE NAAR NEWCASTLE”

 

In de grond van de zaak betreft het heel simpel een reisje met een veerpont van IJmuiden over de Noordzee naar het Engelse Newcastle. Toegegeven, die veerponten zijn redelijk luxe, maar niet meer luxe of minder luxe dan welke andere veerdienst dan ook in Europa op een dergelijke afstand. In de folder van de maatschappij die ik eigenlijk dé reisspecialist zou willen noemen in list en bedrog kunt u, mits u voorzien bent van een goede leesbril of loupe, best wel de aankomst- en vertrektijden lezen. Laten we inderdaad de ‘loupe’ er eens bijnemen en bezien wat ze u allemaal te vertellen hebben. Vergeet niet dat het om een DRIEDAAGSE cruise gaat.

 

Op de eerste dag wordt u verwacht in de haven van IJmuiden, alwaar de ferry (pont) om 18.00 uur vertrekt, voor de overtocht naar de haven van Newcastle. Gedurende die avond-/nachtvaart kunt u gebruik maken aan boord van het restaurant, want ze verwachten natuurlijk wel dat u bij hen aan boord gaat eten. Deze maaltijd is overigens NIET bij de prijs inbegrepen en als u kiest voor het restaurant (met bediening, alsof dat nou zoiets extreem chique en/of bijzonder is) en niet voor het buffet, dan gaat u dat een aardige ‘duit’ kosten.

 

Volgens hun eigen opgave (dienstregeling) komt men dan de tweede dag van uw onvolprezen cruise aan in Engeland en wel om 09.00 uur plaatselijke tijd (let op het verschil van één uur met Engeland). Die schuit doet er dus welgeteld veertien uren over, om van de ene kant van de Noordzee naar de andere kant te … ja, roeien? Want we spreken over een afstand van nog geen vierhonderd en tachtig kilometer. Ik zal u niet vermoeien met zeemijlen, want dat is allemaal zo’n omrekengedoe en heus, geloof me, onderweg zijn er geen files, geen stoplichten, geen spoorwegovergangen en de chauffeur, annex stuurman, hoeft zich ook niet aan zijn rijtijdenboekje te houden. Dus verplichte koffiepauzes te nemen. Kortom met een ‘bloedgang’ van nog geen vijf en dertig kilometer per uur ‘klieft’ u dan door de wateren. Maar dát hoeft de pret geenszins te drukken. Uw hutje is best redelijk. Echter als u alleen reist, dan kost het wel een klein vermogen extra, mits u tenminste van een beetje privacy houdt. Maar daarover later nog eens in een ander negatief reisadvies: hoe alleenstaanden dubbel en dwars worden ‘geknipt en geschoren.’

 

We dwalen af. We waren aangekomen in het Engelse graafschap Northumberland en duidelijk niet in de stad Newcastle. U komt namelijk aan bij de Newcastle International Ferry Terminal. Da’s best een eindje rijden door stedelijk gebied weliswaar, naar het hartje van het eigenlijke Newcastle. De folder en de advertentie vertellen u dat u dan een hele dag ter beschikking heeft om te winkelen in Newcastle! Jawel, een hele dag! Ik wil niks aan de pracht van Newcastle afdoen, noch aan het nabijgelegen, maar wel buiten de stad zich bevindende Metro-Centre. Een grootse Shopping Mall met meer dan 350 winkels en warenhuizen. Maar toch wil ik u vragen even met mij mee te rekenen. Om 09.00 uur plaatselijke tijd komt u aan. Dan via de douane naar de bus die u naar het centrum van Newcastle brengt. Daar aangekomen, laten we zeggen: “alles zit mee en u heeft geen oponthoud en ik wil niet al te flauw doen, dat u er bent om 09.30 uur. Knap hoor!” Dan begint uw hele dag die u vrij ter beschikking heeft en die duurt tot … 16.15 uur! Want om die tijd vertrekt de bus weer terug naar de terminal alwaar het schip nog op u ligt te wachten. Die hele dag bestaat dus uit ruim: zes en een half uurtjes! Als ik vroeger zó gerekend had op school, dan had ik die juf echt grijze haren bezorgd.

 

 

 

 

Drie kwartier later verlaat u de terminal weer met de ferry en u zet koers terug naar IJmuiden, alwaar u de derde dag van deze cruise aankomt om: … 09.30uur! Einde cruise! Einde minidriedaagse-cruise! Wat drie dagen? U bent exact 39,5 uur weggeweest. Nog geen twee dagen! Ik zeg niets van de luxe ferry, noch van het lekkere eten en de entertainmentmogelijkheden aan boord. Zowel voor kinderen als voor gokverslaafden en andere ‘innemers.’ “Maar maatschappij: ‘wees’ alstublieft toch eerlijk in uw voorlichting.” Negen en dertig en een half uur zijn geen drie dagen. Hoe je het ook wendt of keert. Dit is een misleiding, dames en heren van de rederij!

 

Net als die leuke vlucht met die chartermaatschappij naar Spanje, Turkije of Kroatië. Acht dagen voor een spotprijs, met hotel of appartement. Laat u niks wijsmaken, de ‘kist’ vertrekt ’s avonds tegen elf uur en komt de andere ochtend pas aan. Natuurlijk vlieg je er niet zo lang over, maar al eens een charter gehad die op tijd vertrok? Die eerste avond wordt dus wel gerekend als een volle dag hoor! Dan aangekomen na een halve nacht vliegen, bagage claimen en de douane passeren in deze moeilijke tijden. Dan bent u natuurlijk nog zo hartstikke fit, dat u gelijk een duik in zee gaat nemen? Gelooft u het zelf? Dus die tweede dag van uw weliswaar korte vakantie is nou ook niet echt je dát, wel? Dan de laatste dag, tja, dat is ook wel een beetje zonde van de beschikbare tijd, vindt u niet? Amper tijd voor ontbijt, want dat busje staat al klaar om u voor de vroege vlucht, die meestal wel op tijd vertrekt, weer terug te brengen naar Nederland, alwaar u landt zo tegen een uur of twaalf. Dat was dan uw achtste vakantiedag! Uitwaaien op een winderig Schiphol! Je behoeft geen rekenwonder te zijn om te erkennen dat er sprake is van maximaal vijf en een half-, hooguit een zesdaagse vakantie. Begrijpt u dat het reiswezen en de toeristenbranche, met deze massale bedriegerij nog steeds weg kan komen? Het gaat bij mij boven m’n bevattingsvermogen uit.

 

Als bijvoorbeeld vanaf morgen Douwe Egberts of Van Nelle, 450 gram koffie in zijn pondspak koffie doet en zij blijven het verkopen als een pondspak (500 gr.), dan hebben zij binnen de kortste keren de consumentenbond op hun nek. Ook alle consumentenprogramma’s van radio en tv zouden daar aandacht aan besteden en het haalt geheid de krantenkoppen, alwaar ze terecht in zouden worden afgeschilderd als de grootste boeven en ‘laaielichters.’ Bovendien zou ook het Openbaar Ministerie zich er zeker mee gaan bemoeien, omdat er sprake zou zijn van (massaal) bedrog, c.q. diefstal en dan hebben we het hier nog maar over 10 procent. Helaas kent de reiswereld totaal andere normen en waarden. Daar is 39,5 uur gewoon drie dagen of bij die charterclub worden 5,5  tot 6 dagen effectief, simpelweg als een achtdaagse vakantie verkocht en men blijft er massaal instinken!

 

 

Silvia Videler.

 

Oktober 2006

 

Home