De overdekte fiets!

 

 

overdekte fiets

 

 

In Het Stadsblad van woensdag 25 oktober 2006 stond een artikeltje, dat ging over een ludieke actie van de Rabobank. Bij de Grote kerk stonden 4 fietstaxi’s klaar om belangstellenden gedurende zo’n vier dagen gratis rond te laten rijden in de binnenstad van Breda, of gewoon naar een gewenste bestemming, uiteraard slechts ergens in de binnenstad. De eerste indruk, van wat mij aan dit ‘voertuig’ opviel, was de uitermate goede vormgeving. Werkelijk ‘schitterend’ en er was een mogelijkheid om 2 passagiers in te vervoeren. Doch zonder hulp van een (elektro) motor lijkt mij het wel zeer zwaar trappen voor de bestuurder. Het ding was best wel groot. Maar het genoot bij mij wel een bijzondere belangstelling. Er stond ook een foto bij dit artikeltje in dit krantje, maar voor de ‘goede orde’ heb ik dat toch maar niet in dit verhaal opgenomen.

 

Je zou het ook een prototype kunnen noemen van een vervoermiddel, dat er wellicht snel aan zit te komen, voor op onze fietspaden. Het zou een ideale oplossing kunnen betekenen voor al die mensen die zich vaak onder slechte weersomstandigheden naar een bepaald punt moeten begeven. Immers, hij is overdekt. “Laat maar regenen, geen nood, je zit lekker droog!” Het enige wat mijns inziens nu nog moet gebeuren is zo’n constructie te ontwerpen, dat hij net zo licht of zwaar trapt als bij een gewone fiets. Of een ondersteuning door middel van een elektromotor, zoals het nu het geval is bij de reeds populaire elektrische fietsen. Deze fietsen die er nu zijn, daar kun je zo’n 70 kilometer mee rijden (wél meetrappen natuurlijk) voordat de accu leeg is. Dus op zo’n overdekte fiets, die wellicht wel wat zwaarder is, zou dan een afstand van zo’n 50 kilometer toch wel haalbaar moeten zijn. Dit was mijn eerste gedachte. In de volgende informatie betreffende deze vervoermiddelen blijkt echter dat hier al aan gedacht is en zelfs uitgevoerd! Je hebt bij deze fietsen ook nog andere voordelen: gezien het een driewieler is, is hij tevens enorm stabiel en je hoeft bij een stoplicht nooit af te stappen! Trouwens, even tussendoor: wist u dat er ook al overdekte motorfietsen bestaan? Ik heb ze al gezien!

 

Omdat dit ‘gegeven’ een enorme belangstelling bij mij geniet, ben ik verder gaan zoeken en vond de volgende informatie:

 

 

Overdekte fietsen rukken op:

 

In landen als bijvoorbeeld Indonesië is het heel gewoon: u neemt niet de taxi, maar een riksja. De taxichauffeur fietst zich suf, terwijl u lekker achteruit leunt! In Amsterdam is een proefproject met fietstaxi's van start gegaan en u kunt zich daar voor tien euro een half uur laten rondrijden. Met het oprukkende autoverkeer zal het daar echter niet bij blijven: de overdekte fiets heeft de toekomst! Begin 2002 ging het MITKA-project van start, dat staat voor Mobiliteitsconcept voor Individueel Transport op de Korte Afstand. Dé ideale oplossing voor woon-werkverkeer, waarmee u met een vaartje van tussen de 25 en 35 kilometer per uur naar uw werk kunt ‘tuffen.’ Maar gewoon ouderwets trappen kan ook, want de Mitka beschikt niet alleen over een elektromotor met een vermogen van 400 Watt, maar ook over trapondersteuning. Of, wanneer de driewielige Mitka Trike in productie wordt genomen is nog niet bekend, maar áls het gebeurt, dan wordt het toch nog gezellig op de weg!

 

 

overdekte fiets-3

 

Mitka Trike

 

 

Op een overdekte fiets naar je werk en ook nog met elektrische trapondersteuning. Het kan met de Mitka, een elektrische fiets die speciaal ontworpen is voor een reisafstand van 5 tot 20 km. Een opklapbare overkapping biedt bescherming tegen de ergste regen. Gazelle presenteerde het prototype, de Gazelle Eausy E-Glider. Die haalt een snelheid van tussen de 25 tot 35 km per uur bij een afstand van minimaal 40 km. De fiets heeft hiervoor een elektromotor met een vermogen van 400 Watt en een NiMh accu van 36 Volt.

 

De Mitka kan voorzien worden van bagage-units aan weerszijden. De autorit naar de supermarkt kan vervangen worden door een rit met de Mitka. De bagageruimte die nodig is, is bepaald door voor een weekend inkopen te doen bij de supermarkt. De hoeveelheid ingekochte levensmiddelen is vervolgens opgemeten en gewogen.

 

 

overdekte fiets-4

 

 

TNO gaat verder met een driewieler, de Trike. Dat model is voorzien van een kantelmechanisme waardoor het in de bochten een uniek weggedrag heeft. Een driewieler maakt ook een grotere overkapping mogelijk. Een handheld-computer fungeert als dashboard en kan via een GPS-systeem ook route-informatie geven.

 

Het enige nadeel wat ik nu aan deze fietsen heb ontdekt is dat je bij sterke zijwind, tijdens het fietsen, bij regen, alsnog nat kan worden. Wellicht dat in de zeer nabije toekomst er nog een scherm hiervoor in het ‘standaardpakket’ bijgeleverd zal worden.

 

Nou zijn er al wel modellen op de markt die mijns inziens nooit deze markt zullen veroveren, omdat ik op de eerste plaats vind, dat ze te weinig op fietsen lijken en ten tweede geeft het mij de indruk dat je daar zit: ‘gelijk een haring in een ton!’ Hoe het nou verder zit met deze voertuigen daar ga ik niet op in. Het geniet bij mij geen belangstelling.

 

 

overdekte fiets-1

 

 

Dan heb je natuurlijk ook weer die bekende situatie: “rijd je niet voor gek?” Dat vonden veel mensen ook toen de eerste scootmobiels verschenen, waarin de lichamelijke gehandicapten zich in voortbewogen. Zelfs toen de rollator werd ingevoerd werden deze personen vaak nagekeken en soms uitgelachen en wat dacht u van de ligfietsen en van de Cargobike. Het was toch immers een ‘vreemd’ gezicht vond men. Nou, deze hulpmiddelen c.q. vervoermiddelen zijn inmiddels allang geaccepteerd en worden door een ieder als een normaal functionerend ‘gegeven’ gezien. Dit gaat gegarandeerd ook gebeuren bij de overdekte fietsen. Let maar op mijn woorden!

 

 

bakfiets

 

 

De Cargobike is werkelijk ideaal! Weliswaar niet overdekt voor de berijder(ster), maar toch. Ook deze is in diverse uitvoeringen verkrijgbaar en doordat de kinderen voorop zitten, kun je ze constant in de gaten houden. Ik heb er inmiddels al velen zien rijden. Doch heb ik wel een beetje mijn twijfels over de exemplaren met slechts twee wielen. Als je aan het rijden bent zal alles zeker wel normaal verlopen. Maar als je stil staat, bijvoorbeeld als je moet wachten bij een stoplicht, lijkt mij het risico toch wel aanwezig dat hij snel zou kunnen kantelen. Zeker als je kinderen vervoert. Kinderen zitten praktisch nooit stil en je zou wel eens moeilijkheden kunnen krijgen om in balans te blijven. Dit is natuurlijk zo goed als uitgesloten bij de driewielers. Kijkt u maar eens naar de geweldige uitvoering van een Cargobike op de onderstaande foto.

 

 

cargobike

 

 

“Gaan we dan eindelijk toch de ‘goeie’ kant op?!”

Het enige wat nu nog moet worden uitgevonden is, dat je geen lekke banden meer kunt krijgen!

 

 

Kees Wittenbols.

 

Oktober 2006

 

Home

 

stats count

 

 

 

 

 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN