Autorijden is een

zeer verantwoordelijke bezigheid.

 

 

Praktisch iedereen gaat na zijn lagere schooltijd beginnen aan zijn vervolgopleiding. In tegenstelling met vroeger word je nu min of meer getest welke vervolgopleiding voor jou het meest geschikt is. Deze vervolgopleiding gaat uiteindelijk een bepaalde richting uit, die je ‘stuurt’ naar een toekomstig beroep. Er bestaan uiteraard duizenden verschillende beroepen en één daarvan is natuurlijk voor jou het meest geschikt. Als je bijvoorbeeld aanleg hebt voor een vak als loodgieter, moet je natuurlijk geen bakker worden. Of als je talent hebt om leraar te worden kun je maar beter geen glazenwasser worden enzovoorts. Een ieder zoekt dus zijn weg, zijn specialiteit.

 

Je kunt dus stellen dat de meeste mensen op die plaats terecht zullen komen waar ze voor opgeleid zijn. Doch later kan dat toch wel weer enigszins veranderen, doordat je er achter komt dat dit vak je toch niet aanstaat. Meestal zoek je dan een gelijkaardige baan, want om een stapje terug te doen, daar voelen de meeste mensen niks voor. Goed, dat is allemaal wel mogelijk en te begrijpen.

 

Maar nu komt er een probleem. Of je nu wel of geen aanleg hebt om een auto te rijden, daar wordt nauwelijks naar gekeken. Je moet natuurlijk wel rijlessen nemen en tegenwoordig zijn ze best wel streng, doch je werkt slechts naar een theoretisch en praktisch examen toe, om uiteindelijk je rijbewijs te kunnen bemachtigen. Een rijbewijs halen zou kun je vergelijken met het halen van bijvoorbeeld een vakdiploma. Maar zoals in elk beroep heb je hele goede, middelmatige en slechte beoefenaars. Dat is gewoon een vaststaand feit. Persoonlijk vind ik dat mensen die een auto besturen allemaal goede beoefenaars dienen te zijn. Maar ook een feit is, dat je hier ook weer minstens drie categorieën in hebt: hele goede, middelmatige en slechte. Hier is dus duidelijk iets mis!

 

De verantwoordelijkheid, die je als autobestuurder hebt is minstens net zo groot als bijvoorbeeld een chirurg die met een zware hartoperatie bezig is. Beiden zijn met een zeer ingewikkelde activiteit bezig, waarbij ‘een mensenleven’ op het spel kan staan.

 

Laat ik even tussendoor het volgende vertellen, het klinkt misschien wat vreemd, maar er schuilt zeker waarheid in: “volgens de wetten der natuur gaat alles te snel voor een mens dan hijzelf hard kan lopen.” Maar een mens is van nature ook in staat om zijn grenzen te verleggen. Het eerste wat ze uitvonden was de mogelijkheid om zich toch wat sneller voort te bewegen. Al snel kwamen ze er achter dat wanneer ze een paard zouden berijden ze hun snelheid daarmee konden opvoeren. Een paard loopt natuurlijk veel harder. Maar doordat dat paard als het ware door de mens gedwongen wordt om hard te lopen, opgejaagd heet dat, overschrijdt dit paard vaak ook zijn maximale snelheid en kan daardoor snel struikelen met alle gevolgen vandien.

 

Toen de motor werd uitgevonden, kwam de mogelijkheid voor de mens om een voertuig te ontwikkelen, waardoor het verplaatsen steeds snellere vormen ging aannemen. Maar laten we duidelijk zijn: “hoe sneller hoe gevaarlijker.” Maar de mens is van nature ook eigenwijs. Nu sla ik gelijk even een flinke stap over en kom weer in het heden terecht. De auto’s van tegenwoordig zijn zeer veilig uitgevoerd, daar is niks meer mis mee. Waar wel wat mis mee is, dat is het feit dat er nog teveel mensen zijn die niet bekwaam zijn zo’n ‘vehikel’ te besturen. Doch ze nemen wel gewoon deel aan het verkeer. Dat dit vaak fout gaat, dat hoef ik verder niet uit te leggen. Ik ben persoonlijk van mening dat zeker zo’n 50 procent van de autobestuurders niet geschikt is om aan het verkeer deel te nemen. U heeft beslist wel de ervaring, wanneer u door een drukke stad heenrijdt, hoe vaak u wel niet constateert hoe bedroevend het is gesteld, hoe een ander zicht op de weg gedraagt. Als u alles even op ’n rijtje zet, zult u het beslist met mij eens zijn, dat ik er met die vijftig procent er zeker niet zover naast zal zitten.

 

Persoonlijk heb ik een soort van ‘top drie’ samengesteld, alwaar de verkeersdeelnemers zich beslist aan zouden moeten houden: 1. Voldoende afstand bewaren, 2. Aangepaste snelheid, 3. Tijdig richting aangeven. Als u deze 3 punten goed in acht neemt, bent u best wel een goede chauffeur, naar mijn mening. Dat u heel vaak in uw autospiegeltjes moet kijken, lijkt mij een vanzelfsprekendheid en zo zijn er nog wel een paar van die dingen te noemen.

 

Maar nu komt er nog een probleem: Gaan we zo verder? Moeten de verkeersexamens niet veel strenger worden? en hoe kunnen we die 50 procent van de weg afhalen?

 

 

Kees Wittenbols.

 

December 2006

 

Home

 

stats count

 

 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN