logo (7)

 

Pinnen aan de kassa? “Nooit meer”

 

 

ROOSENDAAL - Haar boodschappen doet ze nog wel steeds bij Albert Heijn,

maar pinnen aan de kassa, “dat nooit meer.”

 

 

pinnen

 

 

Het is inmiddels al ruim een maand geleden, maar de schrik zit er bij de 87-jarige mevrouw Spierings uit Roosendaal nog steeds hevig in. Ze werd op 22 juli j.l. bij het afrekenen van haar boodschappen door een groep meiden beroofd van haar pinpas. Dat had ze pas in de gaten, toen het te laat was en er al duizend euro van haar rekening was afgeschreven. Het gebeurde bij de Albert Heijn in het winkelcentrum Roselaar, voor de ogen van de cassière en andere klanten. En niemand die ingreep. Ja, toen de meiden er vandoor gingen, schoten een paar mensen de bejaarde dame met haar rollator te hulp.

 

Mevrouw Spierings neemt dat vooral Albert Heijn kwalijk. “Ik hoorde achteraf van een personeelslid dat die groep meiden diezelfde dag al eerder bij de kassa mensen lastig had gevallen. Ze wapperden met een briefje van twintig euro, dat ze zogenaamd wilden wisselen. Ze duwden en trokken aan mij, schoven mijn boodschappen weg. Ik riep nog: “flikker op, jullie.” Dat moet die cassière gehoord hebben, maar die deed net of ze niks zag.” Ze moeten over haar schouders meegekeken hebben bij het pinnen en daarna, toen mevrouw Spierings het bankpasje terug in haar tasje stak, kans gezien hebben het weg te grissen. “Ik merkte het zelf niet. Pas toen iemand achter me riep: mevrouw, ze hebben iets van u gestolen!, ontdekte ik dat mijn pasje weg was.” Toen ze haar beklag wilde doen bij Albert Heijn, werd ze afgescheept met de mededeling: iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen bezittingen. De enige tegemoetkoming die de supermarkt deed, was dat mevrouw Spierings de zaterdag daarop voor zestig euro gratis boodschappen mocht doen. “Maar dat moest dan wel onder begeleiding van een bediende en zonder dat ik naar de prijs mocht kijken, maar eigenlijk vind ik dat Albert Heijn mij die duizend euro moet vergoeden. Zij hebben het laten gebeuren dat ik in hun winkel ben beroofd. Moeten ze maar zorgen voor bewakingspersoneel.”

 

Wat haar overkomen is, toont volgens mevrouw Spierings ook aan dat pinnen helemaal niet zo veilig is als banken en winkels willen doen geloven. De politie beaamt dat. “Dit is een van de trucs die worden toegepast om mensen hun bankpas en pincode te ontfutselen. De daders zoeken hun slachtoffers vooral onder oude, kwetsbare mensen,” aldus politiewoordvoerder André van Hul. Omdat ze, zolang het nog gaat, voor zichzelf wil zorgen, doet mevrouw Spierings nog steeds zelfstandig boodschappen, bij Albert Heijn in de Roselaar, want dat is onder haar appartement. Maar betalen doet ze voortaan contant uit een portemonnee die ze zorgvuldig bewaart in een binnenzak.

 

Woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn erkent dat het “erop lijkt dat we in deze situatie niet heel adequaat hebben opgetreden,” iets waarvoor hij best namens het grootwinkelbedrijf excuses wil aanbieden. Maar verder gaat de schuldbekentenis niet. Albert Heijn is niet van plan mevrouw Spierings de duizend euro te vergoeden. “Daarvoor moet ze een beroep op haar bank doen. Die is verzekerd voor pinpasfraude,” aldus Hellendoorn. Volgens hem wordt het personeel van de winkels wel geïnstrueerd hoe te handelen bij dit soort incidenten. “Dat is in ieder geval niet: er meteen bovenop springen. Een paar gebeurtenissen in Amsterdam in het recente verleden van winkelpersoneel dat achter dieven aanging, hebben ons geleerd dat we daar erg terughoudend mee moeten zijn. Voor we het weten, staat ons personeel dan zelf voor de rechter in plaats van de dief.”

 

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

26 augustus 2008

 

Home

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN