Pittoresk Drimmelen zet zijn hakken in het zand

 

Door: Paul de Schipper

 

 

 

 

...of er nu boten op staan of een auto.

Maar: “Drimmelen is een dorp met een haven en niet andersom,” zeggen de bewoners.

Oude ansichtkaarten laten zien dat water en haven altijd al een stempel op het dorp Drimmelen drukken...

De flessenhals van Drimmelen in vroeger tijden.

Altijd al een straat die eigenlijk te smal was voor paard en wagen.

Nu moet een zwaarbevochten verkeerslicht het verkeer reguleren.

 

 

 

 

Zicht in de “Batterij” (de ‘flessenhals’ tegenwoordig)

 

 

DRIMMELEN - Dorp aan een rivier. Ooit een bedrijvige nederzetting met een sluis, schippers, rietsnijders en ander Biesboschvolk.

 

 

Nu een verstild, winkelloos dorp met 650 inwoners, vanwaar je inderdaad voor iedere boterham naar Made moet: Drimmelen. Maar wel met een mooie spiegelende gracht, warme antieke gevels en met straatjes die voor paard en wagen eigenlijk al te smal zijn. Over dat dorp hangt de schaduw van grootse plannen, havenappartementen en parkeerdruk. Maar: “eerst wij, dan jachthavenappartementen” zeggen ze in Drimmelen. Met meer dan gewone aandacht volgen bewoners de financiële perikelen rond de jachthavenexploitatiemaatschappij. De jachthaven die zo'n groot stempel op het dorp drukt. Of zoals Cees Schuller het uitdrukt: “We zijn niet een jachthaven met een dorp, maar een dorp met een jachthaven.”

 

“Welkom in pittoresk Drimmelen,” zegt Schuller bij de begroeting, met een ondertoon van cynisme in zijn stem. “Ja, pittoresk, zo worden we een beetje afgedaan. Leuk oud dorp, toeristische attractie bij ‘de grootste zoetwaterjachthaven van Europa.’ Zo wordt het dorp vertroeteld door de gemeente en de exploitatiemaatschappij.” Schuller noemt Drimmelen ‘een volwassen dorp.’ “Daar moeten we toch voor opkomen, in Made op het gemeentehuis doen ze dat niet. We hebben onze naam aan de gemeente Drimmelen gegeven vanwege onze bekendheid als ‘poort naar de Biesbosch,’ maar we krijgen er weinig voor terug, alleen maar overlast.” De jachthaven ligt er sinds 1968, maar een warme band met het dorp is het nooit geworden. Schuller: “De bebouwing sluit ook niet aan bij de jachthaven. Tussen het dorp en de jachthaven ligt een dramatisch leeg parkeerterrein. Bij het ontwerp van de recreatiewoningen heeft de architect zich laten inspireren door de koeltorens van de Amercentrale, de hoogte in dus, in plaats van aan te sluiten bij de vriendelijke bebouwing van het dorp.” In Drimmelen hebben ze de hakken in het zand gezet. De Werkgroep Belangenbehartiging Drimmelen heeft bezwaar aangetekend tegen de uitbreiding van de jachthaven met ruim driehonderd gestapelde recreatiewoningen. De werkgroep is bang voor parkeeroverlast, verkeerstoename en geluidsoverlast in de beschermde dorpskern.

 

“Recreatiewoningen?,” vraagt Schuller. “Moet je maar afwachten, straks eist een belegger of vastgoedman dat het permanente bewoning wordt omdat het project anders niet verkoopbaar is.” Schuller, geboren en getogen in Drimmelen: “Ik weet nog dat wethouder Frans Stoffels zei: “Wat er ook gebeurt met de jachthaven: Drimmelen zal er geen overlast van ondervinden.” Dank je de koekoek. Nu al is Drimmelen een sluiproute. Met dat woningencomplex erbij wordt het alleen maar erger.” Flessenhals van Drimmelen is de Batterij: een straatje, niet meer dan een gangetje eigenlijk, waar een zwaarbevochten verkeerslicht probeert het verkeer ordelijk te leiden. Schuller: “Verkeer uit Dordrecht en van het industrieterrein Moerdijk richting Raamsdonksveer en Geertruidenberg gebruikt Drimmelen om de A59 te ontwijken. Ze komen via Lage Zwaluwe door de polder en racen Drimmelen binnen waar ze gestopt worden door de Batterij. Ook vrachtwagens. De TomTom van die vrachtwagens wijst gewoon de route door het dorp aan, maar ziet niet dat smalle straatje. Die vrachtwagens gaan met de wielen op beide tegenover elkaar liggende stoepen, langs de vensterbanken door dat straatje heen. Mensen uit de appartementen zullen die route ook gaan gebruiken.”

 

Met andere bewoners bepleit Schuller ‘een rondweg’ om de dorpskom te ontzien: “Over de Biesboschweg, langs de Werkhaven. Dat is de ideale oplossing. Dan haal je het verkeer uit de kom van het dorp.” Schuller: “We willen dat ze in Made, in het gemeentehuis, luisteren naar de wensen van het dorp. Dit is een dorp met een probleem, los dat eerst op.”

 

Zie ook: Drimmelen in beeld

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

22 juni 2008

 

Home