Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant/7570016/Razende-rotjeugd-op-scooters-is-van-alle-tijden.ece

 

Razende rotjeugd op scooters

is van alle tijden

 

 

scooter

 

 

Een jongen is betrapt op een scooter zonder helm.

 De politie controleert met een rollerbank of de scooter is opgevoerd.

 

 

BREDA - Jonge scooterrijders veroorzaken de laatste tijd regelmatig overlast en zelfs ongelukken. De roep om een harde aanpak van de politie klinkt steeds luider. Maar het kat- en muisspel tussen agenten en de eigenaren van opgevoerde tweewielers is niet nieuw. Al in de jaren vijftig en zestig werd er al druk gevijld en geknutseld om het vermogen van Puchs, Kreidlers en Zündapps op te krikken. “Stoppen, nu!” De agent was duidelijk, maar de twee jongens op de scooter negeerden zijn stopteken en gooiden het gas erop. Zo snel mogelijk wegwezen, want ze reden in een voetgangersgebied en op een scooter zonder kenteken. De vlucht eindigde toen ze een 75-jarige man die in een etalage stond te kijken het ziekenhuis inreden. Dit gebeurde afgelopen maandag in Den Haag. Van de scooterrijders ontbreekt nog elk spoor, het slachtoffer is zwaargewond in een ambulance getild en naar het ziekenhuis gebracht.

 

 

 

vespa 1959

 

Een Vespa uit 1959

(Foto’s: uit Wikipedia)

 

 

Het zijn zulke incidenten die scooterrijders gehaat maken. Voetgangers en fietsers moeten soms de gekste capriolen uithalen om een ongeluk te vermijden, weet Michael van der Maas van Veilig Verkeer Nederland. “Afgaande op de verhalen en klachten die wij horen, mag de politie best wat strenger optreden.” Ook de Fietsersbond ergert zich mateloos aan de snelheidsduivels. “Wij horen van ouderen die niet meer durven fietsen,” zegt een woordvoerder van de bond. “Maar ook kinderen mogen van hun ouders niet meer op de fiets omdat ze het te gevaarlijk vinden. Veel mensen vinden het niet meer leuk om te fietsen en dat is ernstig.” Bij het meldpunt van de bond kwamen tot nu toe zo’n 500 meldingen binnen. De een ergert zich mateloos aan de geluidsoverlast en de stank, de ander vertelt over lichamelijk letsel. Een andere ergernis is de hoge snelheid. Het gaat dan vooral om de snorscooters die maximaal 25 km per uur mogen, maar vaak veel harder kunnen en tussen de fietsers doorscheuren. Zeker wanneer ze zijn opgevoerd, een klusje dat met enig technisch inzicht en een beetje geld zo is gepiept. Dus duurt het kat- en muisspel tussen agenten en de eigenaren van opgevoerde tweewielers voort. Al in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw werd er druk geveild en geknutseld om het vermogen van Puchs, Kreidlers en Zündapps op te krikken. “Maar de katten, ofwel de politie, jagen nu te weinig,” zegt Paul de Waal van de Bovag, de koepel van ondernemers in de mobiliteitsbranche. “Het is vooral een kleine groep scooterrijders die het verpest voor de rest. Die groep moet streng worden aangepakt, maar ik heb niet het idee dat deze overlast hoog op het prioriteitenlijstje staat.” Dat idee heeft ook de Fietsersbond. Hoewel de tijden zijn veranderd en de noodzaak voor controles is toegenomen, aldus De Jong. “Toen was het rustiger op het fietspad, nu veel drukker.”

 

Jaarlijks overlijden vele tientallen brom- en snorfietsers en komen er meer dan 1500 in het ziekenhuis terecht. In 51 procent van de ongevallen die een brom- of snorfietser veroorzaakt, is het slachtoffer een fietser, in 18 procent een voetganger, meldde de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid vorig jaar. Hoeveel van de grofweg 800.000 brommers en snorfietsen zijn opgevoerd, weet niemand. Vorig jaar haalden de 25 verkeershandhavingsteams van de politie iets meer dan vierduizend van de snelheidsmonstertjes van de weg. “Maar alles controleren kan niet,” zegt Ernst Koelman van het Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie (OM). “Bovendien is het inherent aan handhaving dat je maar een klein deel van de feitelijke overtredingen constateert.”

 

 

 

Lees ook:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scooter

 

 

 

5 november 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN