Schiphol mag alles!

 

 

Amsterdam-West - Wanneer u in Amsterdam-West woont moet u vanaf 13 maart ramen en deuren gesloten houden. Naden en kieren dichtkitten en de brievenbus afplakken. Haal bij de drogist goed sluitende oordoppen en een gezinsverpakking paracetamol. Als u nog belangrijke dingen tegen uw huisgenoten te zeggen hebt, doe dat dan vóór donderdag, want daarna gaat het minstens een halfjaar niet meer lukken om uzelf verstaanbaar te maken. Wellicht heeft u het meegekregen uit uw huis-aan-huis blad, maar Schiphol gaat een experiment doen. Op u. Als u in West woont althans en dan met name in De Aker en Nieuw Sloten. Samen met de minister van Verkeer en Waterstaat heeft Schiphol namelijk bedacht dat het wel leuk zou zijn, om tussen 13 maart en 31 oktober niet minder dan 10.000 extra vliegtuigen te laten vertrekken vanaf de Zwanenburgbaan. Dat is een proef. En zoals het gaat met elke proef van overheidswege: er moeten ineens wel heel veel doden bij vallen wil de proef daarna niet permanent geregeld worden.

 

Schiphol mag altijd alles. Formeel bijna alles, maar dat is voor onze menselijke maat hetzelfde als alles. En daarom komt Schiphol weg met dingen die u als burger niet hoeft te flikken: veel lawaai maken en de lucht verontreinigen. Maar u moet niet zeuren, want Schiphol is een toegangspoort naar Europa, Schiphol is een grote werkgever, Schiphol is een van de pijlers van onze economie. Daar moet ieder woongenot voor wijken, daar mag u best een paar jaar eerder van doodgaan. Daarbij komt dat u zelf ook altijd zo nodig op vliegvakantie moet, dus het is uw eigen schuld. Tot 6 maart had u bezwaar kunnen maken op de website www.inspraakpunt.nl. Ik had u natuurlijk eerder kunnen waarschuwen, maar dat was toch zinloos geweest. Inspraak is namelijk een quasi-democratisch instrument om de burger de illusie te geven dat zijn mening ertoe doet. Dat is natuurlijk niet zo. Men hoort u aan en doet daarna z'n eigen zin. Want Schiphol is in het algemeen belang en u bent geen algemeen belang. Algemeen belang is alleen voor mensen die er geld aan verdienen en dus voor de economie.

 

Gaat u maar na: Amsterdam gaat een milieuzone instellen. De binnenstad is straks verboden gebied voor vuile auto's. Misschien wel uw auto. De milieuzone geldt echter niet voor vuile vliegtuigen. Zelfs niet de allersmerigste lawaaivliegtuigen. Ja zeg, ze gaan daar een stukje omvliegen! Wanneer u een auto van voor 1992 hebt, wordt u vriendelijk doch dringend verzocht dat ding te laten slopen. In het huidige tijdsgewricht is het immers redelijk dat iedereen z'n steentje bijdraagt aan het welzijn van onze planeet. Iedereen, behalve Schiphol. Daar kunnen vliegtuigen van voor de Bijlmerramp (ook 1992) gewoon landen en opstijgen. Ruil uw oude Ford Fiesta dus gewoon in voor een gammele Messerschmidt uit de Tweede Wereldoorlog en u zit voorlopig weer geramd.

 

Op Schiphol geldt een rookverbod. Voor u, niet voor vliegtuigen. U betaalt zich blauw aan brandstofaccijns, een vliegtuigmaatschappij niet. Als u een popconcert organiseert moet u een vergunning hebben. En denk erom: na twaalven geen lawaai meer! Schiphol heeft ook een vergunning, maar dan voor een paar honderdduizend popconcerten tegelijk. Dat is noodzakelijk voor de economie. Parkeren is op Schiphol een stuk voordeliger voor vliegtuigen dan voor auto's. Logisch, want het is voor de economie. En voor de bonus van directeur Gerlach Cerfontaine, want die heeft natuurlijk wel een extraatje verdiend als hij dit lawaai-experiment op de bewoners van Amsterdam-West erdoor krijgt. Als u straks het zoveelste paracetamolletje tegen de herriehoofdpijn neemt, bedenk dan: het is slechts een klein offer voor Schiphol, de stinkende, brullende motor achter onze Heilige Economie!

 

 

 

Ingezonden door: Silvia Videler.

 

12 maart 2008

 

Home

 

stats count

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN