logo (7)

 

Sluiting dreigt voor duizenden winkels

 

 

esther van merode

 

Esther van Merode (achter de kassa) van modezaak Gossip

in de Roosendaalse binnenstad is niet bang voor de toekomst.

 

“Ik zie het als een uitdaging om overeind te blijven.

En dat gaat lukken...”

 

 

 

De winkelbedrijven in Nederland zijn samen goed voor een omzet

van tachtig miljard euro per jaar en 700.000 banen.

 

 

In de afgelopen tien jaar is er in Nederland veertig procent winkelruimte bijgekomen. Het totale winkelarsenaal beslaat nu 26 miljoen vierkante meter. Die uitbreiding, gecombineerd met de haperende economie, zou ertoe leiden dat veel middenstanders de komende jaren in grote problemen komen. De Raad Nederlandse Detailhandel vreest zelfs voor sluiting van vijf- tot tienduizend winkels in de komende jaren. Vijf tot tien procent van de honderdduizend winkels die Nederland telt, wordt met sluiting bedreigd, vreest de Raad Nederlandse Detailhandel (RND).

 

De belangrijkste reden is de afkoeling van de economie. Vanwege het sinds vorige zomer afnemende consumentenvertrouwen, krijgen steeds meer branches te maken met tegenvallende omzetten. De consument geeft minder uit en kiest vaker voor goedkopere producten. Vooral in de schoenenbranche is dat zichtbaar. De omzet viel er in amper een jaar tijd circa acht procent terug. Interieurwinkels verloren gemiddeld vijf procent aan omzet. Volgens Sjoerd Veenstra, adjunct-directeur van de RND, worden de problemen verergerd doordat Nederland ‘chronisch overbewinkeld’ is. “In amper tien jaar tijd is het totale winkeloppervlak in Nederland met tien miljoen vierkante meter gegroeid tot 26 miljoen vierkante meter. Dat is veel te veel.” De enorme groei van het winkeloppervlak is volgens de RND mede veroorzaakt door ‘één-tweetjes’ tussen projectontwikkelaars en gemeenten. Veenstra: “Vaak ontwikkelen die nieuwe projecten zonder overleg met de detailhandel en zonder rekening te houden met het bestaande winkeloppervlak.” Het aantal winkels is de afgelopen jaren daarentegen afgenomen, aangezien kleine winkels worden gesloten en grote winkels hun plaats innemen. Het doemscenario dat Veenstra schetst, wordt niet door iedereen gedeeld. Integendeel. “Dit verhaal bewijst weer eens dat de Raad Nederlandse Detailhandel niet verder kijkt dan de grote steden, waar de middenstand inderdaad met problemen kampt. Maar in regio's als West-Brabant gaat het goed. Daar zou de RND eens moeten gaan kijken,” stelt voorzitter Louis Seeuwen, voorzitter van het MKB afdeling Breda. Seeuwen zegt zich ondertussen groen en geel te ergeren aan de aanhoudende geluiden dat de consument geen vertrouwen meer zou hebben in de Nederlandse economie en daarom minder geld uitgeeft. “Als we dat maar vaak genoeg blijven roepen, dan gaan we er vanzelf wel in geloven. Maar feit is dat de consument nog steeds bereid is geld uit te geven. Ik zie de mensen toch zelf nog steeds met volle tassen de winkels uitkomen!”

 

Ook de kritiek op de ongebreidelde uitbreiding van het winkeloppervlak in de afgelopen tien jaar deelt de MKB-man niet. “In West-Brabant wordt al jaren heel serieus omgegaan met uitbreiding van het winkelareaal. Ja, ook outletcentrum Rosada. Is dat de doodsteek voor de Roosendaalse binnenstad geworden, zoals de raad indertijd ook voorspelde? Nee toch.” “Kijk,” besluit Seeuwen. “De komende jaren zullen best een aantal middenstanders hun deuren sluiten. Maar dat komt niet omdat de consument er geen vertrouwen meer in heeft of omdat er te veel winkelruimte bij zou zijn gekomen. Nee, dat heeft simpelweg te maken met een gebrek aan opvolgers, waar veel middenstanders mee kampen. Maar dat is iets heel anders.”

 

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

19 augustus 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN