logo (7)

 

“Snelle babbel…

en de rekeningen komen”

 

 

 

bauer

 

Franca Bauer van Berkel Equipment voelt zich opgelicht omdat ze

dacht een vermelding op de site van De Telefoongids te kopen.

 

Het bleek om een andere site te gaan.

 

 

Franca Bauer, manager van Berkel Equipment, kreeg vorig jaar oktober een telefoontje:

 

of de leverancier van weegschalen en snijmachines een vermelding

wilde op de website van de telefoongids?

 

Bauer dacht dat ze te maken had met De Telefoongids, ooit onderdeel van KPN.

Het was druk die dag en veel tijd om na te denken had ze niet.

 

 

 

Bauer stemde in. Onder de fax die even later binnenrolde zette ze gehaast een krabbel. Geregeld, dacht Bauer, die de factuur van 750 euro netjes betaalde. Tot de tweede rekening op de mat viel. Bauer had getekend om drie jaar lang vermeld te worden op Telefoongids.com, een andere website met bijna dezelfde naam. Kosten: 750 euro per kwartaal. “Nu worden we achtervolgd door een incassobureau dat het hele bedrag vordert: 9.000 euro.” Ze voelt zich belazerd. Maar volgens Website Services, waar Telefoongids.com deel van uitmaakt, is er niks aan de hand. De telefonische verkopers houden zich altijd strikt aan de regels, stelt een woordvoerster. Het bedrijf heeft zelfs al twee rechtszaken aangespannen tegen ondernemers die weigerden te betalen en werd door de rechter in het gelijk gesteld. “Wij gaan heel zorgvuldig te werk. Als een ondernemer een handtekening zet dan mag ik toch aannemen dat deze het contract gelezen heeft.” Toch heeft Bauer de zaak gemeld bij het Steunpunt Acquisitiefraude (SAf), dat ondernemers bijstaat die zich benadeeld voelen door bedrijven die advertentieruimte verkopen.

 

Nederland telt volgens directeur Fleur van Eck minstens vierhonderd van zulke malafide bedrijfjes. Zij sturen ondernemers spooknota's, doen aanbiedingen voor advertenties op schimmige websites en frauderen met peperdure domeinnamen. Ieder jaar worden bedrijven volgens SAf voor minimaal 400 miljoen euro benadeeld. Justitie kan weinig uitrichten. Het steunpunt krijgt jaarlijks drieduizend meldingen van ondernemers die zich belazerd voelen door telefonische verkopers. Sommigen betalen om van het gezeur af te zijn en een enkeling laat zich voor een ton of meer aan waardeloze advertenties aansmeren, vertelt Van Eck. Telkens gaat het volgens haar om contracten die onder valse voorwendselen zijn voorgeschoteld aan ondernemers. In het Actieplan Veilig Ondernemen werken bedrijfsleven, overheid en het SAf samen om fraude aan te pakken. Het is een moeizaam proces, zeggen ze bij het SAf en MKB Nederland. Slechts sporadisch winnen ondernemers een zaak. Oplichting is heel moeilijk te bewijzen, zeker als de rechter een getekend contract ziet. “Daarmee staan die bureaus heel sterk,” zegt Els Prins, secretaris criminaliteit van MKB Nederland, “Alles wordt juridisch dichtgetimmerd.”

 

Fred Speijer, fraudecoördinator van het openbaar ministerie, erkent dat lang niet alle fraudeurs worden aangepakt, nog afgezien van het probleem van het rond krijgen van het bewijs. De aandacht voor het probleem is de afgelopen jaren wel toegenomen, zegt Speijer. “Maar het is steeds een keuze: gaan we hier opsporings- en vervolgingscapaciteit voor inzetten, of zijn er belangrijkere zaken? Als het om grote zaken gaat komen we in actie.” De methoden worden steeds geraffineerder. “Ze verkopen lege dozen en knollen voor citroenen,” zegt Prins van MKB Nederland. En denk niet dat het domme jongens zijn, die oplichters. “Het zijn vaak mensen met een universitaire opleiding.” Advertentiefraude is uitgegroeid tot een internationale aangelegenheid. Eerder dit jaar kwam het bedrijf EU Webdomains in het nieuws. Medewerkers doen zich volgens gedupeerden voor als ‘het Europees registratiebureau.’ De ondernemer krijgt te horen dat iemand de naam van zijn website wil registreren met een andere extensie, bijvoorbeeld .eu. Tegen een – forse – vergoeding kan dat worden voorkomen. Dat is de nieuwste vorm van oplichting, meent Van Eck.

 

Bauer van Berkel Equipment kreeg onlangs een e-mailtje van een andere partij met de boodschap dat een Chinees bedrijf achter de naam ‘Berkel’ aan zou zitten. Snel reageren. Bauer weet inmiddels beter: “Ik zeg tegenwoordig standaard nee.” Ondernemers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid, stelt Speijer. “Ze moeten niet te makkelijk op aanbiedingen ingaan. Als je niet eerst uitzoekt wat voor partij je tegenover je hebt, dan denk ik: kom op jongens.”

 

 

 

28 augustus 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN