Bron: www.bndestem.nl

 

Snoep verstandig,

eet een Kanzi of Junami

 

 

 

ZEVENBERGSCHEN HOEK - Wel eens gehoord van Kanzi, Junami of Rubens

en dan bedoel ik niet die Vlaamse kunstschilder?

Of wel eens uw tanden gezet in een Wellant of Greenstar?

 

 

Voeg de namen Elstar en Jonagold aan het rijtje toe en iedereen weet dat het over appels gaat. Kanzi en Junami zijn de rassen van de toekomst. “Je moet je onderscheiden op de markt en dat is iets wat telers hier maar moeilijk voor elkaar krijgen,” zegt Arjan Lambregts. Hij heeft een gemengd appel- en perenbedrijf in Zevenbergschen Hoek en zit in het bestuur van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO). Onlangs was hij in die hoedanigheid nog een dag in Londen. Kijken hoe daar het fruit in de schappen van de supermarkten ligt. “Daar gaan winkels op de luxe toer, er liggen wel vijftien verschillende soorten appels en peren in het schap en het wordt mooi gepresenteerd.” En daar schiet Nederland nog te kort. Onder druk van de lage winstmarges hebben supers volgens Lambregts hun vakmanschap buitengezet. “En etaleren is ook een vak. Appels en peren worden nu zo in de bak gekieperd, daar kan het fruit niet tegen. Het beperkt de houdbaarheid. Bovendien liggen ze bij achttien graden in de schappen terwijl fruit koel bewaard moet blijven.”

 

Appels op een fruitschaal in de keuken is dus verkeerd. Onder in de groentela van de koelkast is de plek waar ze thuis horen. Niet voor niets heeft fruitteler Olav Kavelaars grote koelcellen bij zijn bedrijf. Hij teelt zelf peren, maar slaat ook voor andere telers fruit op. Peren worden net iets onder het vriespunt bewaard, appels net daarboven. “We doen er alles aan om een kwalitatief hoogwaardig product af te leveren. En dan zie je soms dat net voor de verkoop in de supermarkten slordig met fruit wordt omgesprongen. Dat is jammer,” zegt Kavelaars. “Eigenlijk zou het fruit in de supermarkt ook in de koeling moeten liggen.” Fruittelers hebben het niet gemakkelijk, erkennen Kavelaars en Lambregts. De kredietcrisis is ook in hun sector al voelbaar. Niet zozeer in vraag en aanbod maar wel in de handel. “Die kiest voor zekerheid, neemt dus niet meer af dan noodzakelijk. Handelaren nemen nu geen onnodig risico. De onzekerheid op de financiële markt en de instabiele valuta belemmeren de handel,” verklaart Lambregts. Appeltelers hebben het zwaarder dan perentelers op dit moment. Met de Conference hebben de perentelers een sterke troef in handen. “De perenproductie in Europa is gedaald. De Conference is in Nederland heel goed te telen en doet het goed op de exportmarkt. Ook zijn de telers innovatief bezig. De Sweet Sensation is een nieuw perenras, rood van kleur.” De appelmarkt is daarentegen verzadigd en dat komt deels door overproductie zeggen de kenners.

 

Verder zijn er in de hele wereld een paar grote afnemers van fruit die de prijs bepalen. Dat is een groot verschil met vroeger toen de veilingklok de prijs bepaalde. “Als de tijd rijp was dan brachten wij de appels en peren naar de veiling. Nu laten de supers de aanbieders van fruit inschrijven.” Tijden zijn veranderd, de markt is niet eenvoudiger geworden, maar toch willen Kavelaars en Lambregts niet klagen. “We moeten de kop omhoog houden, vooruitkijken en blijven zoeken naar vernieuwing.” De beide telers hebben daar ook wel ideeën over. Kavelaars is lid van de afzetcoöperatie Greenery en Lambregts van Fruitstars. Telers moeten veel meer hun krachten bundelen. Samen sta je sterker is hun overtuiging. De sector heeft ook voldoende drift om te innoveren. Andere rassen, nieuwe teelttechnieken. “Maar in je eentje kun je die vernieuwing niet opbrengen. Dat moet je samen doen.” Telersverenigingen zorgen dan voor de afzet, maar bepalen tevens de marketingstrategie; hoe promoot je het product en hoe introduceer je het bij de consument?

 

Er zijn kansen genoeg voor de appels en de peren is de overtuiging van Kavelaars en Lambregts. Vol overgave snoeien zij in deze periode hun boomgaard en tonen ze in april en mei hun vakmanschap als de boomgaard in bloei staat. “Dat is de belangrijkste periode. Dan stuur je de productie, bepaal je hoeveel appels of peren je aan een tak wilt hebben.” Eind augustus begint dan weer de fruitpluk. En let dan in de supermarkt eens op namen als Kanzi, Junami, Rubens, Wellant en Sweet Sensation.

 

 

Zie ook:

 

Zevenbergschen Hoek in beeld

 

 

20 december 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN