Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant/7288380/Spelen-op-het-schoolplein-is-saai.ece

 

Spelen op het schoolplein is... saai!

 

 

image022

 

De Pius X-school in Welberg heeft de laatste jaren juist enorm

veel geïnvesteerd in het ‘opleuken’ van het plein.

(Foto: Kees Wittenbols – 11 september 2008)

 

 

Schoolpleinen. Vroeger waren het gewoon pleintjes waar, als je geluk had, een paar bomen stonden. En wat stoeptegels uitgerust met een kuiltje. Om lekker te knikkeren. We deden ‘overlopertje’ (tactiek was héél belangrijk), tikkertje (kon je lekker achter dat meisje aanjagen op wie je gek was) of vochten een robbertje. Maar kinderen van nu, die thuis struikelen over de Playmobil, Lego, Wii’en, Xboxen en Nintendo’s, hebben echt niet meer genoeg aan een zandbak of een klimrek. Nee, die willen kletsmuurtjes (voorzien van afdak natuurlijk, speelheuvels met stap- en klimstammen, taludglijbanen en een touwbrug.

 

 

nora school 029 (2)

 

Een klimstam

(Foto: Kees Wittenbols – 2009)

 

 

Toe maar. Nog een digitaal hoekje erbij, een meeting point voor ouders en kind, een fietsenstalling en kinderen willen bijna niet meer naar binnen als de schoolbel gaat. Toch blijkt uit onderzoek van Jantje Beton, het fonds dat zich inzet voor het recht van kinderen om vrij buiten te spelen, dat bijna de helft van de 6- tot 12-jarigen het schoolplein helemaal niks vindt. Te saai, te klein. Dat laatste klopt, zeker in verhouding tot ons omringende landen. Want waar wij toe moeten komen met 3 m2 per kind, doen ze dat in Engeland beter met tussen de 9 en 70 m2. En waar elders schoolpleinen na school een speel- en verzamelplek zijn in wijk of dorp, gaat bij een derde van alle Nederlandse scholen na schooltijd het slot erop. In Brabant en Limburg zelfs bij de helft. Want ja, stel dat er kinderen komen spelen. En ja, iets vernielen. Overigens vinden niet alle deskundigen dat dure speeltoestellen of luxe voorzieningen nodig zijn voor kinderen, om lekker te kunnen spelen. Zoals speeltuindeskundige Jootje Vaas. Maar een zandbak is toch wel het minste wat kinderen nodig hebben. Uit het onderzoek van Jantje Beton blijkt dat kinderen vooral zelfverzonnen spelletjes willen doen. En het fonds is altijd bereid scholen, die vaak met beperkte budgetten te maken hebben, financieel te helpen. Want helemaal uit de lucht komt het onderzoek van ‘Jantje’ niet vallen. Deze maand gaan 100.000 leerlingen van de basisscholen op pad met lootjes van Jantje Beton. En de helft van de opbrengst daarvan mag een school zelf besteden om het schoolplein op te knappen of materiaal te kopen. De andere helft gebruikt Jantje Beton om spelen in de buurt leuker en uitdagender te maken. Dus dat het onderzoek naar schoolpleinen net nu uitkomt, dat is vast geen toeval.

 

www.jantjebeton.nl

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant/7288386/Zandbak-is-een-verplicht-nummer.ece

 

Zandbak is een verplicht nummer

 

ROOSENDAAL - Veel scholen in ons land leggen betontegels op hun schoolplein en dat is het dan. Leuk voor kinderen die van stoepkrijten houden, maar niet voor kinderen die lekker willen spelen. Wat is dan een ideale speelplek? “Een speelruimte die rekening houdt met alle kinderen; met hun leeftijd en hun stemmingen,” zegt Jootje Vaas uit Wilhelminadorp, die zichzelf speeltuindeskundige noemt en buitenruimten ontwerpt bij scholen en peuterspeelzalen. “Kinderen houden van rennen, vliegen en rondspringen, vooral als ze blij zijn. Andere kinderen zoeken de kleine hoekjes op om even na te denken, te kletsen, vadertje en moedertje te spelen of te speuren naar diertjes.”

 

 

 

image036

 

Theresia Basisschool – Moerstraten

(Foto: Kees Wittenbols – 9 oktober 2008)

 

 

Simpel gezegd moet een schoolplein een open plek zijn met een paar bomen die voor schaduw zorgen, maar bijvoorbeeld ook als buutpaal gebruikt kunnen worden. Vaas: “Denk ook aan wat stukjes groen met paadjes, waar kinderen op ontdekkingstocht kunnen.” Een klim- of duikelrek is geen verplichte kost, maar een zandbak wel, meent Vaas. “Het is belangrijk dat kinderen leren kneden en vormen. Met water erbij of wat bouwmateriaal is het helemaal een feest.” Dat kinderen dan vies thuiskomen, met een lading zand in hun schoenen, moeten ouders maar voor lief nemen, vindt ze. “Kinderen hoeven toch niet in hun zondagse kleren naar school?” Anders is er nog een oplossing, zegt Vaas, die momenteel in Zweden verblijft. “Hier hebben kinderen een overall aan, met laarsjes. Zomer, winter, herfst: ze spelen altijd buiten.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant/7288387/School-lange-tijd-gesloten-bolwerk.ece

 

School lange tijd gesloten bolwerk

 

In ons land werd pas in 1879 gesproken over de noodzaak van speelpleinen en schooltuinen voor de gezondheid van kinderen. Tot die tijd waren scholen min of meer gesloten bolwerken. De buitenruimte was nauwelijks van belang en dat bleef heel lang zo. Een uitzondering hierop vormde de openluchtschool, die in de jaren twintig van de 20e eeuw ontstond ter bestrijding van tuberculose. Leslokalen werden gecombineerd met beschutte en open plekken. Zon en frisse lucht zouden goed zijn voor de leerprestaties en de gezondheid van kinderen. Al in de Griekse oudheid wisten de mensen dat bewegen en leren goed samengaan. Zo stichtte Aristoteles de peripatetische school, een gebouw met overdekte gang (peripatos) waar de docent al wandelend lesgaf. En het gymnasium uit die tijd was omgeven door sportvelden.*

 

*Bron: Public Playground, onderzoek van Bekkering Adams architecten

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant/7288385/Onze-speelplaats-is-juist-heel-leuk.ece

 

Onze speelplaats is juist heel leuk'

 

 

Lynn Moerenhout is dan misschien pas zes, ze weet heel goed wat ze wel of niet leuk vindt. En het schoolplein van haar schooltje, de Pius X op Welberg, is toevallig erg leuk. Want je kunt er schommelen en koprollen maken op de hoge rekstok. En wie dat niet durft, die probeert toch gewoon de lagere. Vorig jaar, toen Lynn nog in groep 2 zat, zijn er op het plein ook al nieuwe speeltoestellen gekomen. Speciaal voor de grotere kinderen werden voetbaldoelen en een ballenvanger geplaatst, een grote gele emmer op een paal, waar je een bal in kunt gooien. Lukt dat, dan komt hij er langs een van de vijf uitgangen weer uit. “Dat is wel moeilijk,” zegt Lynn. “Samen met Lotte, Jet en Cameron heb ik het geprobeerd, maar het lukte niet. Het was te hoog. Toen hebben we de bal maar naar elkaar overgegooid.”

 

 

 

image076

 

Basisschool De Rosmolen – Ulvenhout

(Foto: Kees Wittenbols – 28 juli 2008)

 

 

Op de Pius X-school worden door de oudervereniging acties gevoerd om nieuwe materialen te kunnen aanschaffen. Voor aanvang van dit schooljaar is er met verf een ABC-hinkelbaan aangebracht. “En Twister,” weet Lynn. “Dan moet je met een hele grote dobbelsteen gooien. Maar er is ook een glijbaan en boom waarin je kunt klimmen. Heel leuk.” Het plein wordt na schooltijd afgesloten, maar volgens Lynn is dat niet zo’n probleem. “Als je dichtbij woont, kun je toch spelen. Want het hek is kapot.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Zie ook:

 

Welberg in beeld

 

Alle dorpen rondom Breda in beeld

 

 

16 september 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN