Bron: www.bndestem.nl

 

Thuiszorgmakelaar neemt letterlijk zorg uit handen

 

Door: Mark Roovers

 

 

 

Van het kastje naar de muur gestuurd worden. Wie ooit zorg nodig had, weet er alles van.

 

 

 

Mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar hulp in de huishouding, medische ondersteuning of aanpassingen aan de woonomgeving, lopen regelmatig tegen een gesloten deur aan. De veelheid aan zorginstellingen, aanvraagformulieren, regels en wetten zorgen ervoor dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Hulpbehoevenden dreigen de moed te verliezen bij het zien van al de administratieve rompslomp die bij een hulpaanvraag komt kijken.

 

Charlotte Schuurs (38) werkte tot voor kort zelf in de zorg. Vanaf 1988 was ze werkzaam in verschillende zorginstanties, van ziekenverzorgster, verpleegkundige, algemeen militair verpleegkundige tot psychotherapeute. Tijdens haar werk viel het haar op dat patiënten onder druk staan. Naast de belasting van ziekte en lichamelijke beperkingen krijgen ze ook nog eens te maken met bureaucratische verplichtingen. Om mensen bij te staan in het oerwoud van regels en wetten ging Schuurs in november 2008 aan de slag als thuiszorgmakelaar in de regio’s Breda en Drimmelen. Sindsdien bemiddelt ze vanuit haar kantoor aan huis in Lage Zwaluwe tussen hulpbehoevenden, zorginstellingen en overheid.

 

Hoe weten de cliënten u te vinden?

 

“De meeste mensen hebben nog nooit van een thuiszorgmakelaar gehoord, maar als ze zoeken op internet of rondvragen in hun omgeving, komen ze bij mij terecht.”

 

Bij wat voor problemen schakelen mensen een thuiszorgmakelaar in?

 

“Dat kunnen lichamelijke problemen zijn, maar ook verstandelijke of psychische problemen. Het zijn vaak niet de hulpbehoevenden zelf, maar familie of vrienden die mij inschakelen. Ouders die te maken hebben met jeugdzorg bijvoorbeeld, maar ook familie van terminale patiënten maken gebruik van mijn diensten. Als bij een patiënt wordt vastgesteld dat het een aflopende zaak is, kan hij ontslagen worden uit het ziekenhuis, maar dan heeft hij nog behoefte aan verzorging en speciale voorzieningen.”

 

Kunt u een voorbeeld noemen van een cliënt?

 

“Bijvoorbeeld een zwangere vrouw die een herseninfarct kreeg. De geboorte van het kind verliep goed, maar haar man werd ineens met allerlei problemen geconfronteerd. Naast de zorg voor drie kinderen en het huishouden moest hij ineens allerlei zaken regelen voor de medische verzorging van zijn vrouw. Het organiseren van hulp en financiële ondersteuning is zo tijdrovend, dat de man nauwelijks nog tijd overhad om zijn vrouw bij te staan. Bovendien kon hij niet zomaar onbeperkte tijd vrij nemen van zijn werk. Op zo’n moment is het dus geweldig als ik hem een hoop werk uit handen kan nemen. Een thuiszorgmakelaar is bovendien veel beter thuis in de verschillende wetten en regels, waardoor alles veel sneller geregeld wordt.”

 

Wat regelt u allemaal?

 

“Dat varieert van huishoudelijk hulp, verzorging, verpleging, opvang en verblijf tot aan de aanvraag van financiële ondersteuning, bijvoorbeeld een Persoonsgebonden Budget (PGB), Wmo of zorg in natura. Ik regel alle vormen van hulp van a tot z, als een echte regelneef.”

 

De thuiszorgmakelaar regelt dus van alles, maar waarom biedt hij of zij dan zelf geen hulp?

 

“Als zelfstandige, kleine instelling kan ik volledig onafhankelijk zijn. De thuiszorgmakelaar fungeert als intermediair tussen zorgvraag en zorgaanbod. Ik baseer me geheel op de wensen van mijn cliënten. Zij geven aan wat voor hulp ze nodig hebben en ik zorg dat die hulp er komt.”

 

Hoe komt u te weten welke wensen ze hebben?

 

“Ik ga bij de mensen thuis langs voor een kennismakingsgesprek. Vaak weten de mensen zelf nauwelijks wat ze willen, omdat de hele situatie nieuw voor ze is. Zo’n eerste gesprek duurt meestal twee tot drie uur. Tijdens het hele traject is er begeleiding; ik blijf zo’n 3 tot 4 maanden of langer in beeld.”

 

Wat doet u nog meer, naast het praten en regelen?

 

“Ik lees veel; het valt niet mee om op de hoogte te blijven van alle regels en wetten. Als de overheid alles niet zo ingewikkeld zou maken, dan zou een thuiszorgmakelaar overbodig zijn.” Thuiszorgmakelaars zijn een relatief nieuw begrip in de zorgsector. In 2006 begonnen enkele Thuiszorgmakelaars op de Nederlandse markt.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

 

 

Zie ook:

 

Drimmelen in beeld

Made in beeld

 

www.upvideo.nl

 

 

Dit artikel kunt u ook lezen op de website van: www.webscene.nl (blogs)

 

7 mei 2009

 

Home