http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/6344361/Tijd-voor-familie-belangrijker-dan-geld.ece

 

“Tijd voor je familie

is belangrijker dan geld”

 

 

logo-fullcolor

 

 

Na vijf jaar lang voor een Amerikaans bedrijf te hebben gebuffeld, is Fleur Baars (32) de koning te rijk bij TNT Post. “Bij Philip Morris stonden financiële beloning en leaseauto centraal. Nu mag ik dankzij allerlei aanvullende arbeidsvoorwaarden nieuwe postkantoren in Nederland managen. Gewoon vijf dagen per week en dat terwijl ik moeder ben van een dochtertje van tien maanden,” glundert de afgestudeerde heao’er uit Goes, die voor haar werk naar Den Haag verhuisde. “Bij TNT ligt de nadruk meer op persoonlijke scholing en door loopbaanbegeleiding kon ik mijn eigen weg uitstippelen,” zegt Baars. “Als ik met mijn dochtertje naar het consultatiebureau moet, kan ik de verloren uurtjes op het werk ‘s avonds thuis inhalen. In het weekeinde ben ik vrij. Dat telt zwaarder dan een super vet salaris.”

 

Een groeiend aantal werkgevers speelt in op dit soort wensen van schoolverlaters, studenten en mensen met enkele jaren werkervaring, stelt Ton Wilthagen. Hij is arbeidsmarktexpert en hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg. “Veel jonge mensen laten zich niet meer binden en boeien door forse salarissen. Ze willen niet worden opgeslokt door werk, maar ook tijd doorbrengen met hun partner of gezin en ruimte hebben voor leuke dingen, zoals hobby’s en reizen,” stelt Wilthagen. Verder eisen ze duidelijke carrièreperspectieven en scholingsmogelijkheden. “Jongeren zijn ook niet meer uit op een baan voor het leven. Ze willen goede scholing om te kunnen switchen van werkgever. In tegenstelling tot oudere generaties zit het wisselen van baan ze in het bloed.” Om die reden heeft TNT Post enige tijd geleden voor starters het Young Executive Program opgezet en voor ‘young professionals’ als Fleur Baars de interne opleiding “loopbaanfase 2.” “Scholing en vrije tijd bleken in de nadagen van de hoogconjunctuur al een probaat middel om te concurreren met bedrijven die met vette salarissen en soms zelfs een tweede leaseauto strooiden,” zegt TNT-zegsvrouw Hanne Kluck.

 

Multinational Philips legt evenzeer de nadruk op aantrekkelijk werk, carrièremogelijkheden, opleiding en begeleiding van werknemers. Volgens René Loman van de Rabobank Groep hebben de financiële crisis en de oplopende werkloosheid de scherpe kantjes weggenomen van de salaris- en bonusgekte in de economische bloeiperiode. “Tot voor kort vroegen sollicitanten eerst naar de kleur van de leaseauto en kozen dan uit drie banen. Dat is veranderd. Het salarisniveau is weer genormaliseerd. Maar banken hebben heel mooie cao’s,” aldus Loman.

 

De Algemene Werkgevers Vereniging Nederland (AWVN) is niet ontevreden met de veranderende arbeidsvoorwaarden, maar wil dat werkgevers “de spade dieper in de grond steken en meer werk maken van duurzame inzetbaarheid van werknemers,” zegt Hans van der Steen, directeur arbeidsvoorwaardenbeleid van AWVN. “Als de crisis straks achter de rug is, ontstaat er krapte op de arbeidsmarkt. Om werknemers te binden, moeten werkgevers dus nog meer maatwerk gaan leveren dan ze al doen. Meer scholing en vrije tijd, maar ook meer stageplaatsen en investeren in persoonlijke ontwikkeling, zoals fitheidsprogramma’s. Ook zullen werkgevers moeten gaan werven onder degenen die nu nog aan de kant staan: ouderen, mensen met gezondheidsproblemen en groepen allochtonen. Dat betekent dus ook: demotie en salarisgebouwen aanpassen.” Maar als iedereen zich van hetzelfde kunstje bedient, worden de salarissen toch weer flink aangedikt? Van der Steen: “Dat gevaar bestaat, maar dan prijzen bedrijven zichzelf uit de markt. Dat is per definitie slecht voor de export en voor de welvaart in BV Nederland.”

 

 

 

4 maart 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN