Bron: BN-DeStem

 

Vals geld? Zo snel mogelijk lozen!

 

 

vals geld

 

Er komen steeds meer valse bankbiljetten in omloop: in 2006 waren het er 20.000, vorig jaar al bijna 50.000.

Een vals biljet wordt niet vergoed.

 

 

 

“Met dit biljet kunt u niet betalen hoor,” zegt het meisje achter de

 bloemencounter van de Hoogvliet-supermarkt in Woudenberg.

 

 

Mevrouw De Lange is verbaasd. Ze ziet niks vreemds aan het twintigje. Maar het lampje van het controleapparaat sprong op rood. “Ik heb het biljet teruggestopt in mijn portemonnee en ergens anders uitgegeven. Ik weet niet eens meer waar.” Zij is niet de enige die zo'n briefje weer uitgeeft. Ook winkeliers stoppen hun klanten bewust valse biljetten in handen als wisselgeld, zo biechtten ze op in een onderzoek van vakblad Distrifood. Wouter Janssen, eigenaar van het Haagse grand café Havana, kan zich dat wel voorstellen. De laatste twee maanden werd hij tien keer met valse vijftigjes geconfronteerd. “De schade valt tot nu toe mee. Maar stel dat ik in een week voor 500 euro met valse vijftigjes wordt opgezadeld, dan kom ik zeker in de verleiding om die privé uit te geven.” En dat is strafbaar.

 

Vals geld dringt steeds verder door in het betaalcircuit. Afgelopen jaar werden in Nederland bijna 50.000 biljetten onderschept, tweeënhalf keer zo veel als in 2006. De vervalste waarde bedroeg 2,5 miljoen euro. In Nederland zijn nauwelijks valsemunters actief. Nederlandse bendes kopen ‘foute’ biljetten van buitenlandse bendes en brengen die in omloop. Bij commerciële banken en De Nederlandsche Bank (DNB) worden de door de winkeliers afgestorte bankbiljetten zes tot acht keer door telmachines gecontroleerd. Zwaar beschadigde exemplaren worden vervangen door nieuwe. De gevonden valse biljetten worden afgetrokken van het totaal van de storting. Specialisten van De Nederlandsche Bank nemen ze nauwkeurig onder de loep en spelen de gegevens door naar politie en de Europese Centrale Bank in Frankfurt, die weer een lijntje heeft met Europol. Erg effectief lijkt dat allemaal tot nog toe niet, want er duikt steeds meer vals geld op.

 

Het Platform Detailhandel wil daar wat aan doen. Voorzitter Henk van den Broek van de stuurgroep betalingsverkeer wil dat ondernemers de gegevens van aanbieders van vals geld gaan bijhouden. In ruil daarvoor moeten ze het door hun geaccepteerde valse geld vergoed krijgen van de centrale bank. “Dan kan de politie met de informatie aan de slag en kijken waar die klant het briefje vandaan heeft. Nu blijven die briefjes heel lang in het circuit rondzwerven, omdat er geen stimulans is voor mensen om foute biljetten in te leveren,” zegt Van den Broek. “Bij Dirk van den Broek en Dekamarkt zijn het meer dan honderd biljetten per jaar, ondanks dat wij een apparaatje hebben bij elke kassa. Grote ketens zoals wij kunnen dat wel lijden, maar een kleine zelfstandige zal toch geneigd zijn om het weer uit te geven.” Om het verlies van een vals biljet van vijftig euro goed te maken, zegt hij, moet een supermarkt voor 2500 euro aan boodschappen verkopen.

 

Maar DNB weigert valse biljetten te vergoeden, want dan “is het hek van de dam,” zegt een woordvoerder van De Nederlandsche Bank. “Als je het voor de één gaat vergoeden, moet dat voor iedereen. Criminelen hebben dan bijna vrij spel om hun valse geld te verzilveren. Dat valt niet te controleren.” Hij heeft geen goed woord over voor het begrip dat de brancheorganisaties tonen voor supermarktondernemers die hun valse biljetten ergens ander uitgeven om zelf niet op te draaien voor het verlies. “Ze zetten hun leden aan tot het plegen van een misdrijf.” Van den Broek vindt de argumenten van DNB flauwekul. “De valsgeldpersen gaan echt niet harder draaien als DNB ons de schade vergoedt. Want de crimineel komt niet bij ons aan de kassa, hij weet dat wij de detectiekastjes hebben. Maar het is de argeloze burger die dat biljet ergens anders in handen gedrukt kreeg. Die kan juist goede informatie voor de politie hebben.”

 

De politie doet weinig aan de opsporing van valsemunters, stelt secretaris Ilya Bruggeman van het Platform datailhandel. “Verscheidene winkelketens hebben camerabeelden van mensen die vals geld uitgeven. Maar niemand komt die ophalen.” Bij de politie vinden ze dat de ondernemer de klant met het valse biljet maar moet vasthouden in de winkel en de politie bellen. Dat gebeurt steeds minder, in 2000 - toen er nog met guldens werd betaald - kreeg de politie 1900 aangiften van vals geld binnen, in 2007 nog iets meer dan 800. Het lijkt erop dat winkeliers geen zin meer hebben in aangifte doen. Van den Broek: “Een winkelier is toch geen politieagent. Een kleine zaak heeft niet voldoende personeel om iemand vast te houden, de winkel draait door. Je zit lang te wachten tot de politie komt terwijl je iemand moet vasthouden en dan volgt nog het opstellen van het procesverbaal.”

 

 

 

23 januari 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN