Bron: http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/deondernemer/7001918/Verkoelende-kleding-verkoopt-zichzelf.ece

 

Verkoelende kleding verkoopt zichzelf

 

eicma logo

 

www.techniche-intl.com

 

 

BREDA - Eric Pellis, geboren in Dorst en al 21 jaar woonachtig in Breda, is de commerciële man van de drie en vertelt hoe een gesprekje in november 2008 bij een ‘nietszeggende’ stand op de motorbeurs EICMA in Milaan tot een bloeiend bedrijf leidde. “Na zeventien jaar als salesmanager in de motorindustrie te hebben gewerkt, wilde ik een eigen onderneming in motorkleding opzetten. Ik hoorde dat Rein Bokslag, een bevriend contact bij wie ik altijd de helmen kocht, ook voor zichzelf was begonnen. Samen wilden we een dealernetwerk beginnen met een showroom. Omdat we midden in de crisis waren gestart, merkten we al gauw dat we meer moesten doen dat alleen heel fanatiek zijn en ontzettend hard werken. We besloten inspiratie op te gaan doen op de motorbeurs in Milaan.”

 

Daar troffen de mannen ‘in een hoekje’ een weinig representatieve stand aan, waarin - naar het leek - fluorescerende wegwerkersvestjes hingen. Toen de twee met de Amerikaanse standhouders in gesprek raakten, bleek dat de ‘wegwerkersvestjes’ uitgerust waren met een zeer geavanceerde techniek om de motorrijder koel dan wel warm te houden. Pellis: “Wij kenden de branche vanuit onze achtergrond zeer goed en dit product van een tamelijk klein Amerikaans bedrijf, was echt helemaal nieuw. ‘s Avonds op onze hotelkamer werden we steeds enthousiaster, de volgende dag zijn we teruggegaan naar die stand en hebben we de verkooprechten voor de Benelux en Duitsland voor de motorindustrie gekocht.”

 

Exclusiviteitcontract

Eenmaal terug in Nederland kwam het duo er pas aan toe om uitgebreid research te doen naar het Amerikaans bedrijf dat de vesten ontwikkelde en produceerde. Toen werd hen pas goed duidelijk hoeveel toepassingsmogelijkheden er voor het vestje te verzinnen waren en hoe uniek de techniek is die het bedrijf TechNiche International toepast. Pellis: “Wij wilden de exclusiviteit voor de verdeling van de verkoelende en warmteproducten van TechNiche International in Europa binnenhalen. Met minder waren we niet tevreden. We maakten werk van een goed doortimmert businessplan en stuurde dat naar Amerika. In januari 2009 vlogen we naar Californië voor onderhandelingen en het bekijken van de productie. We vlogen naar huis met het zo felbegeerde exclusiviteitcontract. TechNiche Europe was geboren.” Inmiddels had een derde compagnon zich bij het duo aangesloten. Vanuit zijn vroegere netwerk kende Pellis Dirk Geerinck goed, de eigenaar van Bike Design Benelux in het Belgische Dendermonde, een specialist in distributie van motoronderdelen en accessoires. Pellis: “We besloten TechNiche Europe eerst onder zijn bedrijf te hangen, te meer omdat hij juist zijn distributiecapaciteit had vergroot en we de kleding vanuit Dendermonde zouden gaan verspreiden.”

 

Strategisch plan

De focus van TechNiche International ligt vooral op industrie, het leger en voor een klein deel ook de motorindustrie. Pellis echter zag direct mogelijkheden voor de sport. Weer nam hij plaats achter de schrijftafel. “Er moest een strategisch plan komen; hoe creëer je vraag in de markt,” vertelt Pellis. Zijn collega Rein - groot Formule 1-fan - zag in een tijdschrift één van zijn idolen in een hopeloos verouderd koelvest rondlopen. Kon hij maar met zijn grote idool Jenson Button in contact treden… Op de gok stuurde hij dertig e-mails naar de meest voor de hand liggende adrescombinaties en tot zijn eigen verbazing kreeg hij een geïnteresseerd mailtje terug van persoonlijke fysiotherapeut van Button. De interesse was gewekt en leidde al snel tot samenwerking. “Wanneer je als bedrijf een foto met Jenson Button in jouw verkoelend hesje kunt presenteren, gaan er makkelijker deuren open,” zo ervoer Pellis meteen. Niet veel later werden er verschillende HyperKewl producten getest in de klimaatkamer van het NOC*NSF in Papendal. En vervolgens werden diverse Olympische sporters met het product uitgerust, evenals de Vacansoleil wielerploeg, de voetballers van Jong Oranje en het Nederlands elftal, waarvoor speciaal verkoelende pads werden ontwikkeld die eenvoudig uitneembaar en verwisselbaar zijn in voetbalkleding.

 

Verdampingsbasis

Het verkoelingsvest dient voor gebruik één tot twee minuten in het water ondergedompeld te worden. Daarna knijp je het water eruit. Na drie minuten is het klaar voor gebruik. “Ben je erg warm, dan kun je het vest ook meteen aantrekken, alleen is de vochtwerende binnenlaag dan nog niet opgedroogd,” legt Pellis uit. Het vestje werkt op verdampingsbasis; de voorwaarde is dus dat er sprake moet zijn van luchtcirculatie. Het kledingstuk is acht tot twaalf graden koeler dan de buitenlucht en houd je tot zeven uur koel. Daarna moet je hem opnieuw activeren. Het HyperKewl vestje is niet gevuld met gevaarlijke stoffen, gel of korrels, het zit comfortabel, ook tijdens het sporten of zoals bij de Amerikaanse soldaten in Irak: tijdens de warme patrouilles. “Ook wegwerkers zijn er erg blij mee. We hebben zelfs al gemerkt dat wanneer werkgevers in de bouw de vestjes niet willen aanschaffen voor hun personeel, de werknemers ze zelf wel komen halen. Speciaal voor hen hebben we ook een baseball cap met koeling en verkoelende accessoires voor in de bouwhelm. Dat is een onderdeel van onze filosofie; wij vinden dat iedereen een koelproduct moet kunnen betalen.”

 

Iedere avond schuift Pellis achter zijn computer om te skypen met de Amerikanen. Die zijn erg blij met het ondernemend drietal en bij iedere vraag uit de markt gaan zij enthousiast aan de slag om hun techniek op een andere manier te implementeren in (sport)kleding. Ondertussen lopen er verschillende testprocedures, die de werking van het HyperKewl vest wetenschappelijk moeten onderbouwen. Pellis: “Wij luisteren naar de topsporters en hun medische staf. Ik leer op mijn beurt weer van de Amerikanen en hun technologie. En wij helpen hen bij de sales, want daar snapte hun bedrijf nog weinig van. We lachen nog regelmatig om die stand in Milaan!”

 

 

Lees ook:

 

http://www.motorfreaks.nl/kleding/hyperkewl-vest-voor-de-warme-dagen.html

 

 

 

16 augustus 2010

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN