Bron: www.bndestem.nl

 

Via tobbende zieken

naar een goedgevulde zaak

 

                                                                                                                                                                                

BREDA – “Kijk,” pakt Coen Bastiaansen een pot kokosolie. “Dit wordt het helemaal.”

 

 

“Bakken in olijfolie? Niet doen, het brandpunt ligt veel lager dan dat van kokosolie. Dus krijg je ongezonde, verbrande vetten binnen.” Bastiaansen is van delicatessen- en reformzaak De Gastronoom. Winkel die deze week precies veertig jaar geleden van de ene naar de andere kant van de Wilhelminastraat verhuisde. Dit juist vanwege de reformproducten. De vraag naar die goederen groeide enorm. Eigenlijk ietwat tot verbazing van vader The. Die nam de producten er enkele jaren daarvoor immers maar zo'n beetje bij. “De oude mevrouw De Ruyter had hier een reformwinkeltje, maar stopte,” vertelt hij. En zo kreeg The opeens de ene na de andere ‘geitenwollensok’ over de vloer. Mensen op zoek naar de verdwenen producten. “Die ben ik toen maar gaan verkopen.” Een beetje vreemde vogels kreeg hij er wel door in zijn winkel, lacht hij. En - terwijl hij met zijn hand goedmoedig op een baal ouderwetse muesli slaat - verschijnt opeens het beeld voor ogen van die eerste reformklanten. Lange, dunne, bleke mensen met ingevallen wangen en grote truien die half over hun handen vielen. Zo was het beeld van die vroegere reformeters. Ze dronken thee of eikeltjeskoffie. Met bruine suiker. En hun brood was klein, stevig en donker. The Bastiaansen lacht. Herkent de schets. Maar moet het meteen nuanceren. Hij vertelt dat die eerste reformklanten grofweg in twee categorieën waren in te delen. De antroposofen en de mensen die tobden met hun gezondheid. Die laatste groep zag er inderdaad niet al te blozend uit. Begrijpelijk. Maar het is ook juist die categorie die de reformproducten populair maakte. En The vertelt: “Reform heeft het altijd van mond-tot-mond-reclame moeten hebben. Iemand was ziek, kreeg meer te weten over de invloed van eten op de gezondheid, vertelde dat aan anderen.” En die anderen begonnen te denken: wat goed is voor hem, kan nooit slecht zijn voor mij.

 

Zo nam van lieverlee de vraag naar reformproducten toe. Ook vanuit onverwachte hoek. The: “In die beginjaren kregen we veel gastarbeiders over de vloer.” The verkocht immers spullen die zij kenden van thuis. Couscous, erwten. Populair in Turkije, in Griekenland. Maar de grootste groei danken winkels als De Gastronoom toch vooral aan de toegenomen kennis over voeding en ziekten. Over zaken als glutenallergieën, over visolie, vitaminen, de schadelijkheid van suikers, bestrijdingsmiddelen. Er waren mensen als Moerman die velen overtuigden van de invloed van bewust eten op de gezondheid. “Of mensen als Montignac,” zegt Coen. “Die is voor onze winkels van enorm belang geweest.” Hij liet mensen ervaren dat gezond eten ook lekker kan zijn. Bracht speciale producten op de markt. “Die verkochten enorm.” Sowieso heeft een winkel als de Gastronoom altijd veel gehad aan kortstondige rages of publicaties. Aan de toegenomen waarde die mensen aan gezondheid hechten. Zo was er een periode dat iedereen opeens massaal aan de links- of rechtsgedraaide yoghurt ging. Of die keer dat in De Telegraaf een stukje had gestaan over de heilzame werking van rooibosthee. “Masaï-thee, heette dat vroeger. We verkochten hooguit tien pakjes per jaar. Na dat artikel was het niet meer aan te slepen,” lacht Coen. Nu staat er een dikke twee meter schap mee vol.

 

Zoon Coen. Anders dan zijn vader groeide hij op met reformproducten. Maakte vader The via zijn klanten kennis met de producten, Coen kreeg het met de paplepel ingegoten. Hij zweert bij reform, bij voedingssupplementen. Heeft er ook hele theorieën over. Zo vertelt hij over de invloed van goede voeding op gedrag. Mijmert dat het niet merkwaardig is dat mensen die biologisch eten, minder agressief zijn. Weet ook dat de producten best duur zijn. Dus komt volgens hem in armere milieus meer geweld voor. Hij pakt potjes, flesjes. Vertelt over omega 3-6 en 9, over worteltjessap en natuurlijk over de kokosolie. De nieuwste rage in gezondheidsland. Zijn winkel trekt allang niet meer de ‘geitenwollensokken’ van weleer. Integendeel. Zijn klandizie wijkt niet af van die van een reguliere supermarkt. Misschien wat netter, wat beter verzorgd. Welgesteld, goed opgeleid. Reformeten, weten hij en zijn vader, is inmiddels allang heel gewoon geworden. De kennis van voeding leidde immers ook in de supers tot een toenemende vraag. En dus liggen inmiddels overal onbespoten groenten, staan ook bij Albert Heijn schappen vol reformproducten.

 

Wie had dat kunnen bedenken, toen The de producten van de oude mevrouw De Ruyter in zijn kasten zette. Hij zeker niet. Tien vaste reformklanten waren er destijds. En nu? “Driehonderd per dag,” lacht Coen. Da’s andere (volkoren)koek.

 

 

 

 

22 januari 2009

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN