“Dagelijks stijgen in België

vliegtuigen met defecten op”

 

 

vliegtuig-12

 

 

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen laten toestellen met defecten

toch opstijgen en dat voornamelijk wegens economische motieven.

 

 

Dat blijkt uit een onderzoek van Aircraft Engineers International (AEI), dat ontdekte dat defecten vaak pas na de landing worden gemeld. Dat schrijft De Morgen. “Dagelijks stijgen ook in België vliegtuigen op met een defect,” bevestigt de Belgische vereniging van lijnpiloten BECA, al benadrukt die ook dat de veiligheid daarmee niet per definitie in het gedrang komt.

 

Logboeken

AEI, dat wereldwijd 45.000 luchtvaarttechnici vertegenwoordigt, voerde een doorgedreven studie naar logboeken van vliegtuigen. Daaruit bleek dat 80 tot 90 procent van de defecten aan toestellen pas gemeld werd na de terugvlucht, of wanneer de werkdag er op zit. Daaruit concludeert de organisatie dat piloten te lang wachten met het melden van problemen en hun vlucht zelfs met een defect voortzetten.

 

Besparingen

Volgens het AEI gaat het hier wel degelijk om een toenemende tendens. “Vroeger werden de toestellen voor het opstijgen nagekeken door technici; de laatste tien jaar besparen maatschappijen door piloten die controles zelf te laten uitvoeren. Wanneer dan een defect wordt opgemerkt, is het vaak te kostelijk om dat meteen te laten herstellen. Want herstellingen zorgen voor vertragingen en misnoegde reizigers, die eventueel zelfs moeten worden opgevangen. Daarom wordt er alles aan gedaan om de reparaties naar een later en gunstiger tijdstip uit te stellen,” aldus Bruggeman.

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

19 juli 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN