logo (7)

 

“Voor zo’n prachtschip

is dit het mooiste einde”

 

 

ss-rotterdam

 

De ss Rotterdam vaart Rotterdam binnen.

 

 

 

 

ss-rotterdam-2

 

De Ritz Carltonzaal op de ss Rotterdam.

 

 

Voor Jan Oostrijck was het gisteren een ‘nationale feestdag.’

 

Het bestuurslid van de Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam was

ooit (eind jaren ‘50 en begin ‘60) zelf machinist op het ss Rotterdam.

 

 

Gisteren zag hij bij de pieren van Hoek van Holland ‘zijn’ trotse, een halve eeuw oude oceaanstomer thuiskomen. Oud-Bredanaar Oostrijck (69) was het grootste en beroemdste passagiersschip ooit in Nederland gebouwd op een partyboot tegemoet gevaren, samen met 300 anderen, onder wie veel ex-bemanningsleden. Oostrijck, via zijn mobieltje: “Ja, hij is al in zicht, achter twee sleepboten! En duizenden mensen staan op de wal om hem te verwelkomen. Oh, kippenvel krijg ik hiervan!” Dat de droom van Oostrijck en de zijnen uitkomt, is een wonder. Want jaren achtereen lagen de pogingen om dit stuk Hollands Glorie te redden, niet bepaald op koers. De sloopwerf bleef lang de waarschijnlijkste eindbestemming. Toen de restauratie in 2005 eindelijk begon, ontaardde die in een financiële en technische lijdensweg. Maar om 21 uur gisteravond – twee jaar te laat en 150 miljoen euro te duur – meerde het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn dan toch af aan het Derde Katendrechtse Hoofd.

 

Die nieuwe ligplaats is tevens de laatste rustplaats: varen zal het ss Rotterdam nooit meer. Een stoom-cruiseschip is tegenwoordig immers veel te duur in exploitatie. En te vervuilend voor het milieu. Is dat eigenlijk niet een wat trieste oude dag voor zo'n majestueus zeekasteel? “Nee, helemaal niet,” vindt Jan Oostrijck. “Dit is het mooiste einde voor zo'n geweldig schip. Ze gaan allemaal naar de sloop, maar deze blijft bestaan en we kunnen er nog tientallen jaren van genieten. Wij zijn trots dat wij in 2001 met onze stichting en onze reddingspogingen begonnen. En dat het nog gelukt is ook.” Afgezien van de duizenden belangstellenden langs de kant en de media-aandacht, verliep de binnenkomst van Nederlands grootste verloren zoon stilletjes. De kade aan de kop van Katendrecht was voor het publiek niet eens toegankelijk en iedere vorm van festiviteit ontbrak. Dat komt, zegt directeur Hans Elemans van eigenaar De Rotterdam BV (een volle dochter van woningcorporatie Woonbron) omdat het schip van binnen nog lang niet klaar is voor zijn nieuwe rol. “Het aftimmeren moet nog gebeuren, de vloerbedekking en het meubilair moet er nog in en we moeten de laatste hand leggen aan de technische installaties. Eind dit jaar of begin 2009 is alles af en dan komt er een feest, reken maar. We gaan flink uitpakken.” Nadat Woonbron het afgedankte passagiersschip in 2005 in bezit kreeg, werd het naar het Spaanse Cadiz gesleept, waar de romp en de dekken onder handen werden genomen. Daar kwam de eerste grote tegenvaller aan het licht: het staal bleek in veel slechtere staat dan was gedacht. Daarna ging het naar het Poolse Gdansk, waar het interieur in de oude glorieuze staat zou worden teruggebracht. Maar daar ontstond een rel rond de massa asbest aan boord. De Rotterdam moest vertrekken en de klus werd uiteindelijk geklaard in het Duitse Wilhelmshaven. Daar wachtte een nieuwe, peperdure kopzorg: alle kabels en leidingen (400 kilometer!) moesten worden vervangen.

 

 

De kosten, oorspronkelijk begroot op 25 à 30 miljoen euro, belopen nu 175 miljoen.

 

Daar blijft het volgens Elemans ook bij. En hij heeft alle vertrouwen in een kostendekkende exploitatie. De Rotterdam wordt allereerst een Rotterdamse topattractie, met rondleidingen voor toeristen. Er komt een luxe hotel in (kamers van 95 tot meer dan 475 euro per nacht), restaurants en een congrescentrum. Verder kunnen bedrijven er (zéér representatieve) kantoren huren, tijdelijk of permanent. Het theater (600 plaatsen) komt weer in gebruik en het schip wordt ook leer- en werkplek voor het beroepsonderwijs. Elemans: “Bedrijven van buitenaf gaan het hotel, de restaurants en het theater exploiteren. Voor al die projecten hebben we contracten binnengehaald. De kantoorverhuur doen wij zelf en dat loopt ook heel goed. Geen wonder ook, want wat wij bieden, heeft niemand: een kantoor mét vergaderruimten en hotelfaciliteiten. En dat allemaal op zo'n uniek schip.”

 

 

 

Een bijdrage van Redactie: Breda-en-alles-daaromheen.

 

6 augustus 2008

 

Home

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN